Hur "lär" jag henne löslongering?

Sv: Hur "lär" jag henne löslongering?

Har du någon annan häst i stallet som är duktig på löslongering? Min häst har lärt sig ganska så bra och smidigt genom att jag släppt honom i ridhuset ihop med en ranghög häst som är duktig på att bli löslongerad av sin matte. Första gången fattade han inte riktigt vad det går ut på men efter ett par gånger så sprang han snällt med runt den hästens matte utan att vi egentligen gjort annat än att säga bra när han gjorde så. Nu några gånger senare skrittar och travar han (oftast) snällt runt mig även om inte dom andra är med. (Kanske tycker några av er att detta är att fuska:-) men min häst lärde sig detta lugnt och helt utan kamp eller frustration på väldigt kort tid). Jag använder samma kommandon som vid vanlig longering och ger något gott när vi är klara. Galopp har vi inte hunnit till ännu, det tar nog lite längre tid tror jag.

För att få hästen att acceptera o vilja löslongeras måste man göra en join-up först.

Så talar en nybörjare, nån som just fått upp ögonen för en ny grej.

Det är rätt så dumt att påstå att man måste göra si eller så. Egentligen är det farligt med, eftersom man bara verkar se en sak.

Varför vore det enda sättet?
Varför kan en häst inte vilja tillfredsställa mig utan att jag gjort en join-up?

Finns många andra sätt att få hästen att vilja och att acceptera, man kan använda sig av mycket beröm eller av rutiner.

Att dessutom hänvisa till internetklipp gör inte saken bättre..

Trevligt att höra någon annan som också gått den okomplicerade vägen!

Det är inte fusk, det är att gå den enkla vägen istället för att göra saker krångligare än vad som behövs.

*kl*

Tacl för ännu fler tips, tyvärr tror jag inte att det finns någon annan som kan löslongering, känns som att de flesta i stallet är ganska okunniga/väldigt tävlingsinriktade och typ bara rider hela tiden.. Lite av uppfattningen av att sånt är fjant kanske, får väll höra runt lite ändå ;) Så tack för det tipset johanssk :)

Angående join-up har jag inte gjort det förrut, är det då bra att pröva? Känns ändå som att jag förstår syftet med det och hur man ska göra, men har inte gjort det i praktiken.. Tror heller inte det finns någon i stallet som kan hjälpa mig med det.. Hellst skulle man ju vilja ta ut en tränare, kanske dock inte bästa tiden nu när det snart är jul, för plånboken iaf :P

Liknande trådar

Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 996
Senast: Tonto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 176
Senast: mackan
·
I
Hästhantering Min ponny bytte hage för ett tag sedan och nu har han bytt tillbaka till den stora igen, men när jag skulle hämta han i hagen idag så...
Svar
7
· Visningar
1 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka