Tips på ridbyxor med äkta skinn skoning

pulkaskurk

Trådstartare
Som rubriken lyder så söker jag efter ett par ridbyxor som är helskodda med äkta skinn.

Har ett par Ástund islandsridbyxor skodda med riktigt skinn men nu vill jag ha ett par i vanlig modell med då clarino å andra syntetmaterial bara är skräp!

Så finns det fortfarande vanliga ridbyxor med äkta skinnskoning och i sånt fall vilka? Vart kan man hitta dem?

Sv: Tips på ridbyxor med äkta skinn skoning

Hatar ridbyxor med riktigt skinn, det blir stelt och skört och måste gnuggas och hållas på. Konstskoning är överlägset - varför tycker du det är skräp? Jag har massor av ridbyxor som hållit hur länge som helst och ser fina ut efter flera år.

Håller med. Hade ett par med riktigt skinn för ca 20 år sedan. Minns fortfarande hur stela och äckliga de blev vid tvätt. Mina nuvarande med Clarino verkar hur slitstarka som helst.

Helt enkelt för att jag har provat ridbyxor med konstskoning i alla möjliga varianter,billiga, mellanklass och svindyra och de går sönder på mindre än 6 mån då är de helt slut och går inte ens att lappa och laga.

Däremot har jag ett par 15 år gamla, ett par 10 år och ett par nya ridbyxor med skinnskoning som används så gott som dagligen och de nöts inte ett dugg och dessutom tycker jag det är betydligt bättre fäste i dem när jag rider i min snorhala syntetsadel.

Så jag vill helt enekelt ha ridbyxor som håller lääänge och extra bra fäste i när jag rider lillkillen som busar en hel del i hans superhala sadel.

Om man använder rätt tvättmedel och låter dem hängtorka så har då aldrig mina skinnskodda byxor blivit sådär äckelhårda, men visst har man kör dem i vanligt tvättmedel å pappa råkat torktumla dem ja då var dem ju svinäckliga i minst en vecka framöver...
Men nu tvättar jag själv och kan slippa att det händer ;)

Senast ändrad:

Har inte Horka såna byxor längre? Mina blå manchester är ursköna.

Jag tvättade inte med vanligt tvättmedel. Känner inte igen problemet med konstskoning alls så jag måste göra nånting annorlunda.

jag hade några pikeur med skinnskoning, fanns ju inte annat på den tiden. men nu har jag bara pikeur med konstskinn och jag har aldrig lyckats slita ut skoningen! om det är nåt som går sönder är det sömmar och tyg. hut bär du dig åt för att slita ut skoningen på pikeur? :confused:

värsta med skinnskoningen var att kavalclean luktar äckligt och byxorna kändes aldrig riktigt rena. sen fick man gnugga och hålla på medan dom torkade.... inte gav dom bättre grepp heller.

är nog en orsak till att du inte hittar byxor med äkta skinn......

Jag tror att det mycket har med tillverkningskostnaden att göra.

jag hade några pikeur med skinnskoning, fanns ju inte annat på den tiden. men nu har jag bara pikeur med konstskinn och jag har aldrig lyckats slita ut skoningen! om det är nåt som går sönder är det sömmar och tyg. hut bär du dig åt för att slita ut skoningen på pikeur? :confused:

värsta med skinnskoningen var att kavalclean luktar äckligt och byxorna kändes aldrig riktigt rena. sen fick man gnugga och hålla på medan dom torkade.... inte gav dom bättre grepp heller.

är nog en orsak till att du inte hittar byxor med äkta skinn......

Jadu jag vet inte hur jag bär mig åt, men både sömmar och tyget håller men skoningen går sönder :(

Hmm okej, nu använder jag visserligen inte Kavalclean utan har alltid använt ett isländskttvättmedel till mina skinnskodda byxor som är super, de blir rena, man behöver inte gnugga å de luktar dessutom gott.

Finns ju många isländska märken med riktig skinnskoning men då är det ju en annan modell på ridbyxor men de har iaf superbra grepp som inte alls går att jämföra med syntetskoningen men nu vill jag ju ha vanliga men ska kolla upp vad Salinero tipsade mig om iaf :)

ojoj vad fula.... :p synd dom gjort skoningen så konstig, ser ju ut som man lappat byxorna.

Senast ändrad:

Det skall tydligen vara som resår mellan varje panel så att skoningen inte är "stel" som på vanliga helskodda ridbyxor. Hittade ett YouTube klipp om ridbyxorna.

De var ju helt okej framifrån, men bakifrån var det verkligen INTE snyggt :o

Men man kanske skulle ha de som vardagsbyxor och sen ett par vanliga som finbyxor så man slipper skämmas när man reser sig..:angel:

Trodde att du främst brydde dig om att hitta ett par ridbyxor med riktig skinn skoning inte hur de såg ut samt att det syns ju inte när du rider. :p

Jag har provat ett löjligt stort antal Fits i mina dagar (Pikeur är sällsynta i USA... urk) och kan intyga att de inte känns så fåniga som de ser ut. Dock tycker jag illa om resåren kring fotleden. Själv vill jag helst har kardborre där och inte dragsko eller tramsresår, som det är på dem Fits-modeller jag har provat.

Tyvärr är Pikeur sällsynta för att de är dyra att importera, som mycket annat från Europa till USA. :cry:
Har du ridit i ett par Fits också? Tänkte om du visste hur sköna/osköna de var väl i sadeln.

Oj, glömde svara på frågan. :o

Tropical Rider är skodda med rådjursskinn. Equissentials har också ridbyxor med skinnskoning, men jag har aldrig provat dem. Ovation Euroweave skall tydligen också vara skodda med läder men dem har jag aldrig sett i verkligheten (vanliga ridsportsbutiken här i byn har inga Ovation-grejer alls).

Man skulle ju starta en importfirma och ta in Pikeur och Cavallo, och ordentliga sadlar. Tyvärr gillar hunterfolket sina fula Ariat och skräp-ridtights så det hade nog varit en dålig affär. :(

Jag har inte ridit i dem eftersom jag aldrig köpt några (den där grejen runt foten går helt enkelt bort för mig), men väl suttit i dem i sadlar på sadelprovningsavdelningen på Dover Saddlery. Man satt som fastlimmad, och det är ingen överdrift.

Kanske ska köpa ett par för utverdering då, vet du vad de går på borta i USA?
Ska be en vän som studerar där borta ev. köpa ett par om de är sköna och bra som du säger.

Liknande trådar

Utrustning I hästsporten, och överlag, ska man helt vara en smal, lång tjej när man ska leta kläder. Hemskt gärna i juniorstorlek! Men vi vet väl... 2
Svar
21
· Visningar
7 409
Senast: HannaZ
·
Utrustning Hej! Letar som en galning efter ett par ridbyxor som passar mig, har väldigt smala ben, storlek 23-24 i jeans och 32-34 i längden. Och...
Svar
1
· Visningar
2 373
Senast: fetange
·
Utrustning Ni som är överviktiga men korta, vad har ni för favoritridbyxor? Mina ridbyxor är utslitna typ, och jag fick pengar i födelsedagspresent...
Svar
9
· Visningar
1 259
Senast: lobell
·
H
Utrustning Hittade ett par skinnskodda ridbyxor från rooping, köpte dme och älskar dem. Tyvärr finns d ebara i en färg, skulle vela ha fler... 2
Svar
30
· Visningar
3 996
Senast: MoQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar