Nu vet jag bara hur det är med burmor, men där är honorna generellt mer på och dominanta medan hanarna är lite laid back, så det är ju också något att fundera på. Som sagt, de flesta korthåren, britten möjligen undantagen, har lättskött päls. Borsta igenom den någon gång med en gummikarda när det är fällsäsong, annars behövs ingen annan pälsvård. Jag vet att burmautställarna brukar torka med sämskin och ibland gnuggar in något just innan de ska upp på domarbordet men det är ju inte något du behöver bekymra dig om och det handlar bara om att få mer lyster på pälsen
Om jag var du skulle jag också prata med uppfödarna, i alla raser finns det vissa linjer som är mer eller mindre aktiva, pratar mer eller mindre osv. Men en 'pratande' katt är det nog svårt att komma undan
Erfarna uppfödare kan inte bara ge stöd och råd utan kan också se bättre på ett relativt tidigt stadium vad kattungen
antagligen kommer att utvecklas till.
Har du möjlighet att besöka hem med kattungar med hunden och se hur den reagerar? Som
@Alexandra_W sa, en kattvan hund kan få spelet med en kattunge.
Ungefär som katter och kaniner kan bo tillsammans i fred under många år och sedan plötsligt ligger det en blodig, halväten kanin och en katt som omsorgsfullt slickar sig om tassarna och ser helt oskyldig ut. Både katter och hundar
är karnivorer som ser smått av alla slag som prospektiva byten.
Obs, notera att inte alla kategori 3 och 4 raser är korthår, somalier, balineser och några andra är semi-långhåriga. Nu vet jag inte var du bor men leta reda på närmsta utställning, åk dit och kolla runt och prata med de som ställer ut, då får du också tips på eventuella planerade kullar
Länk till årets utställningar
http://www.sverak.se/klubbmedlem/utstallning/ SVERAK alltså, jag vet inte vad de andra förbunden har för utställningar.