Tips pa Quarter hingst mottages garna!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 450
I

ikaros227

Jag funderar pa att fordjupa mina kunskaper inom western ridning och avla fram en lamplig avkomma at mig sjalv for en gang skull.
Mitt sto ar 50% NF & 50% Engelskt fullblod. Flera har trott att hon ar en Quarter sto (personer som ar kunniga inom western).
Tips mottages garna.

Sv: Tips pa Quarter hingst mottages garna!

Min sambo hade en appendixquarter e: Lone Bright Star som han sålde i torsdags. Morfar var Eighty eight keys och jag måste säga att quarter/fbl är en mycket lyckad kombination

Hej! Att hitta en quarterhingst till ett korsningssto är inte helt enkelt, i princip alla klass 1 quarterhingstar betäcker nämligen bara rasrent för att följa AQHA's rekomendationer. Står själv i begrepp att betäcka våran korsning med en quarter (det skulle bli 75 % quarter då hon redan har quarterblod), men att hitta en hingst är inte lätt om man inte tar första bästa skithingst.

Tror Lone Bright Star (klass 3) och Sierra Scheme (klass 2) betäcker icke rasrent.. Någon som vet någon fler?

Jag tackar for era rad & svar.
Visst vill man ha kvalite pa sin avkomma...
Klasserna som har talats om har jag ingen aning om vad dom innebar.
ja fullblod brukar ju vara helt okej i korsningar (sjalvklart innebar det att man inte kan korsa hur som helst).
Men western tilltalar mig mycket.

Letade nätet efter quarterhingst själv. Mycket prat om skithingstar så fort det inte är rasren avel... synd.
Hittade en svarting :love:http://www.rohanranch.dinstudio.se. Verkar inte ha visat något själv men har trevlig stam. Mmm, vi får se......

I mina ögon trevlig stam på två hästar....
Varför man har gjort den kombinationen är för mig dock obegripligt!

Men det kan ju blivit en jättebra häst för det :) , svårt att välja den enbart på stammen dock....

Tänker du på att det är halterhästar i ena änden och kosseblod i den andra på honom? Har faktiskt inte sett det på det här sättet i andra stammar. Har varit mer rent åt ena eller andra hållet.

Ja, det är en konstig mix. Jag skulle gärna vilja veta om det fanns någon specifik tanke bakom den, eller om det bara "råkade bli så".

Inte för att jag kritiserar hingsten, jag har aldig sett eller hört talas om den, jag blir mest nyfiken.
Jag ser inte riktigt marknaden för en sådan avkomma liksom. Att skapa en bra allroundhäst som inte var så inriktad mot en tävlingsform hade kunnat åstadkommits ändå, genom att använda tex en foundationavlad häst eller en häst med Wiescamplinjer till både stoet och hingsten.
Här har dom tagit "ytterigheterna" och korsat på varandra, vilket i mina ögon ger en risk för en avkomma som kanske är taggad och vass i psyket, och inte passar till vare sig det ena eller det andra.

Säger inte att hingsten är sådan givetvis, bara att så hade jag tänkt innan jag betäckte....

Om man har två så välstammade hästar inom olika gengre, varför inte inte fortsätta på respektive linje?

Bara mina funderingar.... Det kan ju ha blivit en ovanligt lyckad mix också, men stammässigt är den ju inte intressant för något av lägren liksom....

I min tanke så vill jag ha fram en bra individ.
Sedan kan jag inte mycket om stammarna osv. Men någonstans måste man väl börja? En dag kommer jag att köpa mig en renrasig. Men just nu finns inte den möjligheten.
Men visst vill man ha kvalite fast det är korsnings avel....

Men, det kostar pengar att föda upp en korsning också!!!

om du räknar ut alla pengar det skulle kosta med språng, veterinärkostnader, avmaskning, vaccinationer, verkningar, foder, uppstallning, träning, inridning, etc etc etc , så har du dina pengar där till en renrasig.... Då hade jag hellre lagt undan pengarna och väntat på min goding......

från en som väntade lääääääääänge, innan hon hade råd med sin första quarter, och nu plötsligt har sju:crazy: :crazy:

Hej.. Det finns en ny importerad hingst hos QL Training Center. Han börjar vara lite till åren nu så han bör användas.. Gå in på www.okna.se och ta kontakt med Göran Lindström. Han kan säkerligen tipsa dig om ett stort antal andra hingstar då han är extremt påläst inom Quarter aveln.

Men, det kostar pengar att föda upp en korsning också!!!

om du räknar ut alla pengar det skulle kosta med språng, veterinärkostnader, avmaskning, vaccinationer, verkningar, foder, uppstallning, träning, inridning, etc etc etc , så har du dina pengar där till en renrasig.... Då hade jag hellre lagt undan pengarna och väntat på min goding......

från en som väntade lääääääääänge, innan hon hade råd med sin första quarter, och nu plötsligt har sju:crazy: :crazy:

Jo men visst kostar det att liga på topp :angel: .

Men många av dom kostnaderna du räknar upp klarar jag utav själv samt att många utav dom betalar jag under halva priset. Men visst är din tanke bra.
Så dom kostnaderna står jag med oavsett jag har "min goding"...:smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Snalla kloka Buke, kom med lite rad till en vilsen hundagare! For fem dagar sedan fick vi hem en rottis valp pa 10 veckor - det var... 2
Svar
23
· Visningar
8 735
Senast: ch791022
·
I
  • Låst
Avel Kom igen nu! Jag behöver bolla lite idéer med sådana som kan det här med avel. Jag har ett 11 år gammalt sto efter D-Day - Martini -...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: ameo
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 202
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Herr & Fru Nidholm alskar hundar. Dom har haft hundar stora som sma sedan barnsben. dom har aven ett antal ar fott upp rashundar. Her...
Svar
9
· Visningar
3 473
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka