tips på promenadlekar!

Enny

Trådstartare
Hej! Jag har en blandras tik på 5 år. På promenaderna så börjar hon alltid lägga sig platt på vägen och vägra röra sig. Jag har sökt runt på internet och det står att man kan testa att göra promenaderna roligare. Där jag bor finns det inga roliga annorlunda vägar, utan det är samma i stort sätt hela tiden.
Har nu några tips på hur man kan aktivera hunden på promenaden?

Hej! Jag har en blandras tik på 5 år. På promenaderna så börjar hon alltid lägga sig platt på vägen och vägra röra sig. Jag har sökt runt på internet och det står att man kan testa att göra promenaderna roligare. Där jag bor finns det inga roliga annorlunda vägar, utan det är samma i stort sätt hela tiden.
Har nu några tips på hur man kan aktivera hunden på promenaden?

Något som de flesta hundar gillar är godissök.
På marken eller i barken på ett träd.
Ta ett godis som är i små bitar som hunden gillar jättemycket.
Om hunden aldrig letat godis förut på marken så ta du första gången och visar godiset i handen och kastar ut en bit som hon ser. Håll i kopplet och låt henne gå fram och äta upp.
Nu kastar du igen en bit i kort gräs när hon ser . Låt henne gå fram och äta upp.
Nu kan du kasta ut flera bitar på ett område av 1 x 1 m. Räkna bitarna så du vet hur många hon ska hitta. Om hon är en riktig godisälskare så kan du säkert ta 5 men om hon ledsnar fort tar du två eller tre.
När du vill att hon ska börja kan du säga ett ord tex Leta. I början betyder det inget men sen kommer hon att förstå vad du menar. Sen kan du lägga ut fler o fler i större rutor.

Om hon gillar att leta godis så kan du se om du hittar något stort träd där man kan sätta fast bitar i barken. Börja i noshöjd på henne med en eller två bitar. Om hon hajjar grejen så kan du gömma utan att hon ser. Nästa nivå är att sätta det så hon måste ställa sig på bakbenen.

Jag undrar om det är nu hon börjat lägga sig, många hundar har tyckt att värmen har varit hemsk det sista så dom har inte velat gå ut mer än tidigt på morgonen och riktigt sent på kvällen.
Har hon tjock päls eller är överviktig så kan det bero på det.

H
Något som de flesta hundar gillar är godissök.
På marken eller i barken på ett träd.
Ta ett godis som är i små bitar som hunden gillar jättemycket.
Om hunden aldrig letat godis förut på marken så ta du första gången och visar godiset i handen och kastar ut en bit som hon ser. Håll i kopplet och låt henne gå fram och äta upp.
Nu kastar du igen en bit i kort gräs när hon ser . Låt henne gå fram och äta upp.
Nu kan du kasta ut flera bitar på ett område av 1 x 1 m. Räkna bitarna så du vet hur många hon ska hitta. Om hon är en riktig godisälskare så kan du säkert ta 5 men om hon ledsnar fort tar du två eller tre.
När du vill att hon ska börja kan du säga ett ord tex Leta. I början betyder det inget men sen kommer hon att förstå vad du menar. Sen kan du lägga ut fler o fler i större rutor.

Om hon gillar att leta godis så kan du se om du hittar något stort träd där man kan sätta fast bitar i barken. Börja i noshöjd på henne med en eller två bitar. Om hon hajjar grejen så kan du gömma utan att hon ser. Nästa nivå är att sätta det så hon måste ställa sig på bakbenen.

Jag undrar om det är nu hon börjat lägga sig, många hundar har tyckt att värmen har varit hemsk det sista så dom har inte velat gå ut mer än tidigt på morgonen och riktigt sent på kvällen.
Har hon tjock päls eller är överviktig så kan det bero på det.
Hon har lagt sig sen tidigt i vår. Men det är värre nu när det är så himla varmt...:down:

Fisksoppa! Eller ja, egentligen en typ av kontakt- och uppmärksamhetsövning...

Utföres med fördel längs en sträcka där du kan gå ett varv i förväg och placera ut godis på ett antal ställen. Eller så kastar du iväg godisen när hunden inte ser dig.

Och den här leken går inte ut på att hunden ska leta godis, utan på att DU ska "leta" och hitta det, så din hund tror att du är ett födosöksgeni!

Första godisplatsen bör du göra en stor grej av att hitta, men så fort hunden vill komma och titta vad du gör så "resursförsvara" - det är din värdesak! Tänk på att inte skrämma eller hota hunden, bara inte låta den ta del av fyndet.

Nästa godisplats kan hunden få smaka lite "rester" av dig.

När du ser att hunden nyfiket håller koll på vad du tar dig för så dela frikostigt med dig av fynden. Utöka svårighetsgraden genom att göra övningen vid platser med distraherande störningar.

Det är ett kanonbra första steg i att kunna styra och avleda sin hund från störningar och att få upp ett positivt intresse för vad föraren håller på med.

@Migo lät intressant, det ska jag testa!

TS:
Godissök i träd
Balansövningar
Klicka/belöna spontan kontakt.
Uppletande
Om ni är två, personsök där den ena gömmer sig.
Pausa på promenaden och träna.

Sen funderar även jag på om det verkligen är anledningen till att hon lägger sig.

Asså jag är lite osäker om hon har ont. Mamma o pappa är lite för "snälla" och kastade godis när hon la sig. Så jag tror att hon har fått något dåligt beteende.

Var tror ni hon har ont? Hon haltar inte. @Migo @Luff

Glömde tillägga att när man busar/leker på tomten så springer hon alltid. Och hon lägger sig ju inte när t.ex gäster följer med ut på promenix ;)

Det kan vara allt möjligt.
Min förra schäfertik började gå och gömma sig när vi skulle ut och cykla vilket hon älskade. Det visade sig vara en fästingsjukdom. Sånt kollar vetrinären.
Sen kan dom ha ont i höfterna. Det glömmer dom ofta om dom har kul och då är det just på tråkpromenader dom inte vill gå. Sådant kollar man hos vetrinären också.
När var hon hos vetrinären sist?

Sen kan det vara värmen om hon har tjock päls.
Är hon smal eller tjock?
En överviktig hund med tjock päls mår pyton när det är såhär varmt.

Min förra schäfertik började gå och gömma sig när vi skulle ut och cykla vilket hon älskade. Det visade sig vara en fästingsjukdom. Sånt kollar vetrinären.
Sen kan dom ha ont i höfterna. Det glömmer dom ofta om dom har kul och då är det just på tråkpromenader dom inte vill gå. Sådant kollar man hos vetrinären också.

Är hon smal eller tjock?
Kommer inte ihåg. Tror att vi ska dit i höst/vinter.
Hon har ju fällt vinter pälsen och så, hon är ju kanske inte jätte överviktig men något kilo kanske bara kanske över.. men hon är ju ganska stor.. ;)

Bruks

Är hon smal eller tjock?
Brukar de visa något synligt symptom om de har ont i höfterna? (Hälta?)

Nej det är inte säkert dom gör. Och har dom ont i bägge så märks ju ingen hälta.
Har du provat någon av lekarna?
Nej, nu går hon bra! Tror att det är något när man går ensam, gon vill att minst två ska med ;) hon är som hon är. ;) plus att det är frukansvärt varmt.. :/

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 817
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 867
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 919
Senast: Liran
·
Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 259
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod