Hej! Jag har en blandras tik på 5 år. På promenaderna så börjar hon alltid lägga sig platt på vägen och vägra röra sig. Jag har sökt runt på internet och det står att man kan testa att göra promenaderna roligare. Där jag bor finns det inga roliga annorlunda vägar, utan det är samma i stort sätt hela tiden.
Har nu några tips på hur man kan aktivera hunden på promenaden?
Något som de flesta hundar gillar är godissök.
På marken eller i barken på ett träd.
Ta ett godis som är i små bitar som hunden gillar jättemycket.
Om hunden aldrig letat godis förut på marken så ta du första gången och visar godiset i handen och kastar ut en bit som hon ser. Håll i kopplet och låt henne gå fram och äta upp.
Nu kastar du igen en bit i
kort gräs när hon ser . Låt henne gå fram och äta upp.
Nu kan du kasta ut flera bitar på ett område av 1 x 1 m. Räkna bitarna så du vet hur många hon ska hitta. Om hon är en riktig godisälskare så kan du säkert ta 5 men om hon ledsnar fort tar du två eller tre.
När du vill att hon ska börja kan du säga ett ord tex Leta. I början betyder det inget men sen kommer hon att förstå vad du menar. Sen kan du lägga ut fler o fler i större rutor.
Om hon gillar att leta godis så kan du se om du hittar något stort träd där man kan sätta fast bitar i barken. Börja i noshöjd på henne med en eller två bitar. Om hon hajjar grejen så kan du gömma utan att hon ser. Nästa nivå är att sätta det så hon måste ställa sig på bakbenen.
Jag undrar om det är nu hon börjat lägga sig, många hundar har tyckt att värmen har varit hemsk det sista så dom har inte velat gå ut mer än tidigt på morgonen och riktigt sent på kvällen.
Har hon tjock päls eller är överviktig så kan det bero på det.