Tips på pedagogiska hästböcker önskas!

Keb71

Trådstartare
Hej alla allvetande bukeföräldrar!

Nu har barnen i bekantskapskretsen vuxit sig såpass stora att det är dags att indoktrinera dem lite. :angel:

Jag skulle vilja ha tips på bra hästböcker för barn, både faktaböcker och enkla böcker med bra historier som de kan läsa själva.
Har bekanta med barn i åldrar från fyra till tio år och det vore roligt att kunna ha bra böcker att ge bort i present och julklapp till dessa. De äldre barnen läser i princip inte böcker alls, men är väldigt hästintresserade (vilket inte föräldrarna är), så jag tänker mig att de kan peppas att läsa om de får läsa om ett intresse.

Tack på förhand från Keb!

Sv: Tips på pedagogiska hästböcker önskas!

Min dotter som börjar ettan till hösten gilar att läsa Sigge-böckerna, de finns ju oxå på olika nivåer, samt så gillar hon Märta-böckerna, märta börjar rida, märta galopperar etc.
De om Märta är riktigt bra speciellt för nybörjare då det är både en story och fakta inbakat i på en bra nivå.

Mvh/Jenny

I mellanstadiet älskade jag och mina hästintresserade kompisar Klara-böckerna. :love:

Svarar alla:

Tack så hemskt mycket för alla förslag, nu ska jag bunkra! :laugh:

/Keb

Vitnos böckerna är lättläasta också och till äldre barn så finns svarta hingsten böckerna!

Heartland till de "äldre" barnen. Jag började läsa dem när jag var runt 10-11 tror jag och kan fortfarande (22 år idag) plocka fram dem och läsa :) riktigt bra böcker som visar på gott horsemanship.

Jag läste visserligen tidigt, men som barn (runt fem-sju år) älskade jag böckerna om Vitnos. Jag läste också en bokserie som jag inte riktigt minns vad den hette, men det var fyra-fem böcker med lättläst text och fina färgbilder, och det var både fakta och "story" i ett. Handlade om en flicka med glasögon som hette Camilla (?) och hade ett russ, och så fick man följa med på träningar och tävlingar, om jag tänker tillbaka på bilderna nu så kan jag tänka mig att det var sent 80-tal/tidigt 90-tal.

Som äldre sen älskade jag böckerna om Klara. Jag fick min första Klara-bok när jag fyllde tio, det var då de första fyra böckerna kom. De har något för alla, de tidiga böckerna lämpar sig kanske mer för yngre, medan i de senare böckerna där Klara är äldre så finns det även lite för tonåringen.

Böckerna är skrivna av Elisabeth Feurst, gavs ut 1990-1996 och heter:
Jag älskar hästar!
Jag älskar att rida!
Jag älskar min ponny!
Nu rider vi!
Jag älskar föl!
Hej, jag heter Busen!
Nu hoppar vi!

Tror dock det blir nödvändigt att leta begagnat eller låna på bibliotek. Bokus och Adlibris anger båda att böckerna är slut på företaget.
Jag gillade också de böckerna så jag hoppas att TS kan hitta dem. Roligast är det såklart att läsa böckerna i rätt ordning.

Tjejen ifråga tävlar i Nu hoppar vi! hoppning med sin C-ponny Cassandra, upp till Msv klass tror jag. Ekipaget tar senare en bronsmedalj på SM i dressyr, utomhus-SM 1998.

Åh, den sista hade jag helt missat. Nu känner jag att jag måste ha tag i den boken...

Jag har den ena boken hemma, men den köptes in någon gång i slutet på 90-talet. De andra lånade jag på biblioteket minns jag.

Just Nu hoppar vi! har faktiskt jag :p Eller åtminstone så finns den kvar hemma hos mina föräldrar. Den finns garanterat på biblioteket så det är bara att du ger dig iväg ;)

Åh de böckerna kommer jag ihåg :D Rekommenderas! Tycker även att Amanda-böckerna som lewellyn tipsade om är väldigt bra! :)

Annars finns ju Broknäsflickorna också! Helt underbara, jag läser dem ibland fortfarande... 35 år gammal :o

När jag gick på mellanstadiet kring år 2000 läste jag i stort sett alla hästböcker som fanns att få tag på. De i särklass bästa tycker jag är Heddi Böckmans böcker om Sandra och Vildros. De är pedagogiska och välskrivna med stor värme och gedigen hästkunskap!

Det finns också en författare som heter K.M. Peyton (engelsk tror jag) skriver fantastiskt bra hästböcker, men kanske för lite äldre barn/ungdomar. Lämpar sig också mycket bra för lässugna mammor :)

Böckerna om Twiggy älskar jag, och sen får jag väl erkänna att jag har hela "Britta & Silver"- serien av Lisbeth Pahnke. Twiggyböckerna är det roligaste jag läst i kategorin hästböcker.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila