Sv: Tips på övningar?
Om en har dålig kondis och är "vinglig" borde just skogsridning väl vara idealisk? Att trampa runt i ojämn terräng "tvingar" den att bära sig själv och koncentrera sig på vart hovarna sätts ner-övar upp balans och styrka.
Kondisträna går ju oxå att göra ute lite beroende på vilken ridterräng man har, jag har tur och kan hitta hyfsat långa trav och gallopsträckor året runt där min häst står vilken främjar både kondition och framåtbjudning.
Vad menar du med dålig kondition mer exakt? Dålig "hoppkondis" dvs blir flåsig och trött av banor eller många hinder?
Eller att den blir trött av minsta lilla, säg en normal skogstur på ca 1 timme med både lite trav och galopp?
Jag har också en femåring som utan vidare kan gå timtal i "skogen" i alla gångarter, var för nån vecka sen ute i närmare tre timmar som blandannat innehöll en lååång galopp i svagt uppförslut och ett par travsträckor, större delen skrittade vi dock, både på lång tygel och i arbete, passar på att göra lite skänkelvikningar där det går osv.
Hon var pigg som en lärka när vi kom hem.
Jämfört med när jag tränar intensivt för instruktör med mer krävande muskulärt arbete, och den mentala biten som det innebär att lära sig nya saker och koncentrera sig intensivt så är den tretimmrars turen ingenting mot 30 min "riktig" träning, hon blir så mycket mer trött.
En femåring är långt ifrån "färdig" och behöver år på sig för att muskulärt komma upp i den styrka som den ska ha "som vuxen".
Kondis däremot kan (ska) dom ha och det får dom vädigt bra ute i skogen.