Tips på övningar?

F

Fantasy

Behöver tips på hoppövningar för en vinglig femåring som bara blivit skogsriden sen sent i våras. Jag har travhoppat kryss och räcken upp till 60 cm och hon tycker det är jättekul. I galoppen går hon av på rätt ställe och hon hoppar upp en hel del. Hon är 166 i mkh och har energi, men ingen kondis.

Någon med bra konditionsövningar med hinder?

( Har hört talas om den med krysshinder mitt på ridbanan och man rider i intervaller om 2 min )

Sv: Tips på övningar?

Hej!
Jag tycker själv att studshinder är oerhört bra! :) (iofs kanske inte så oerhört konditionskrävande, men KANON för teknik/styrka)
Då får hästen träna på att lyfta frambenen och ta i med bak. Sätt tre-fyra hinder i rad på önskad höjd (jag brukar ha dem på ca 70 cm) med 2.5 m mellanrum.
När hästen blir starkare är det bara att höja hindren för att öka pressen. Jag brukar avsluta passet med att lägga upp de två sista på ca 90 cm för att han riktigt ska få upp frambenen under kroppen. Funkar kanon å min häst gillar det skarpt

Om en har dålig kondis och är "vinglig" borde just skogsridning väl vara idealisk? Att trampa runt i ojämn terräng "tvingar" den att bära sig själv och koncentrera sig på vart hovarna sätts ner-övar upp balans och styrka.

Kondisträna går ju oxå att göra ute lite beroende på vilken ridterräng man har, jag har tur och kan hitta hyfsat långa trav och gallopsträckor året runt där min häst står vilken främjar både kondition och framåtbjudning.

Vad menar du med dålig kondition mer exakt? Dålig "hoppkondis" dvs blir flåsig och trött av banor eller många hinder?
Eller att den blir trött av minsta lilla, säg en normal skogstur på ca 1 timme med både lite trav och galopp?

Jag har också en femåring som utan vidare kan gå timtal i "skogen" i alla gångarter, var för nån vecka sen ute i närmare tre timmar som blandannat innehöll en lååång galopp i svagt uppförslut och ett par travsträckor, större delen skrittade vi dock, både på lång tygel och i arbete, passar på att göra lite skänkelvikningar där det går osv.
Hon var pigg som en lärka när vi kom hem.

Jämfört med när jag tränar intensivt för instruktör med mer krävande muskulärt arbete, och den mentala biten som det innebär att lära sig nya saker och koncentrera sig intensivt så är den tretimmrars turen ingenting mot 30 min "riktig" träning, hon blir så mycket mer trött.

En femåring är långt ifrån "färdig" och behöver år på sig för att muskulärt komma upp i den styrka som den ska ha "som vuxen".

Kondis däremot kan (ska) dom ha och det får dom vädigt bra ute i skogen.

Studsserier tycker jag är klart bäst för att öva upp unghästar utan att sätta för stor press på dem. Där får de samtidigt hjälp att komma rätt och se sig för samt är det bra för flåset. Men det är också mjölksyreframkallande så det är bra att tänka i intervall där också.
Cavalettiserier i olika höjder där hästen får tänka lite är också bra. En femåring skall uppleva hoppning positivt och tränas inför "framtida prestationer" så bygg upp tekniken från grunden snarare än att fokusera på att den skall hoppa högt.
På remonts hemsida finns det en hel del bra ridtips, bla för hoppning. Sök på nätet!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: fio
·
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
4 019
Senast: swe
·
Hoppning Jag har en 5-åring som jag ridit in själv. Vi satsar för tillfället på låg nivå i fälttävlan. Tävlar hoppning på 90-1 m och tränar på...
Svar
10
· Visningar
3 387
Senast: Poisonous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka