Tips på övningar mot rädsla?

Perla

Trådstartare
Jag var ett ganska stort problem som jag inte riktigt het hur jag ska komma över.
Efter alla olyckor jag varit med om (egentligen ej hopp relaterat) så har jag blivit väldigt rädd för
att hoppa. Det sitter helt i huvudet.
Ena dagen går det bra medans andra dagen är ja skit skraj :(. Men oftast är jag rädd efter att jag hoppat ett par tre gånger. Jag tycker egentligen det är skit kul .ed hoppning och har alltid gjort men nu vet ja inte riktigt hur jag ska komma tillbaka.

Jag har en fantastisk häst som ställer upp om man ber om det. Dock är hon väldigt osäker så fegar jag ur gör hon likadant. Men när jag l bestämmer mig och styr mot hindret och ber henne hoppa så gör hon det. Hon vill alltid göra rätt.

Så, har ni några tips på hur jag kan komma över min rädsla och komma tillbaka till hoppningen så både jag och min häst kan utvecklas åt rätt håll? Det ultimata skulle vara att ta ut tränare men det har jag tyvärr inte råd med :/

Sv: Tips på övningar mot rädsla?

Jag har haft nåt liknande men i mitt fall var det en bilolycka och jag blev osäker i ridningen efter det. Det finns nog inga genvägar men jag tycker att det hjälper att rida i princip dagligen och att öka kraven väldigt sakta. Jag tog några terapisessioner också men det är ju inte gratis. Att acceptera rädslan är ett första steg.

Jag har accepterat rädslan och jag är bara rädd mot själva hindren. Annars fungerar ridningen felfritt på den biten :). Men som sagt ja det sitter i huvudet och jag vet inte riktigt hur jag får bort det.

Nu till exempel är jag super taggad och vill hoppa, men det kommer troligtvis inte fungera när jag väl rider vid hindren :(

Jag har själv varit hopprädd och har fortfarande höjdskräck och för min del så har det varit träna, träna, träna som gällt. Hoppa låga hinder ofta så släpper det så småningom.

Det är viktigt att man "tänker rätt" också för det påverkar så otroligt mycket. Jag brukar använda tanken "vi kan det här och det är jätteroligt" när jag rider mot ett hinder och det hjälper faktiskt en hel del. Jag märker skillnad mot de gånger jag tänkt "hjälp, det här går inte". Det känner min häst direkt och då blir det lätt ett stopp istället för ett hopp.

Träna på låga, låga hinder och låt hindret ha en uppgift, tex byt galopp över hindret eller bestäm vilken galopp du ska landa i, eller ha en bom på ett visst avstånd efter hindret och innan den bommen ska du ha saktat av till trav/skritt/halt tex..
Lite så att man flyttar fokus från själva hindret!

Rid över galoppbommar, träna på att länga och korta galoppen, hur många galoppsprång får du in?

Ha alltid ett litet hinder framme när du rider, känns det bra/du blir sugen så skutta ett par gånger! :)
Känn inget tvång att du måste hoppa, det ska vara kul! :)
Jag tror att det ger sig med tiden, mer vana och roliga övningar!
Lycka till!

Jag försöker bara hoppa ordentligt för tränare och tar bara små serier osv hemma. Åker iväg mycket på terräng träningar vilket är skit roligt och väldigt nyttigt att ha i ryggsäcken när man ska hoppa bana sen :p.
Bom hinder är mycket svårare än fasta hinder i mitt huvud, så terränghoppningen har hjälpt mig väldigt mycket.

På tal om pepp när man rider mot hindret, så brukar jag säga typ, (med bäbis röst såklart :p) " ska vi hoppa?! Hoppa?! Ja! Hoppa! Wii!", väldigt effektivt när man vägrat en gång och behöver övertala sig själv :rofl:.

Tack alla för svar!

Jag är helt orädd på fasta hinder ute som diken, nedfallna träd mm. Det tycker jag riktigt kul! Men det borde vara tvärt om :banghead:

Ja kanske ska ställa fram ett hinder varje gång jag rider på banan så kan jag ju ta det när (om) jag känner för det :). Får väl prova det nån skrev, att försöka tänka att det är kul och typ peppa mig själv. Det lär bli en utmaning :p

Idag ska ja nog ge mig ut och testa terränghindren o se vad hästen tycker om det :)

Kan stolt meddela att jag idag hoppade ca 20 språng utan att bli det minsta osäker! Det va ju kanske bara 30 cm som högst, men det spelar ingen större roll. Både jag och Perla tyckte det va väldigt kul :D

Bra, då kommer det att fixa sig. Uppdatera när du tävlat 120 eller nåt:D

Haha klart ja gör isf ;). Men sånna här dagar har jag emellanåt. Men 99% av gångerna ja hoppar fegar ja ur antingen innan eller efter att ja hoppat ett par gånger :/

På tal om pepp när man rider mot hindret, så brukar jag säga typ, (med bäbis röst såklart :p) " ska vi hoppa?! Hoppa?! Ja! Hoppa! Wii!", väldigt effektivt när man vägrat en gång och behöver övertala sig själv :rofl:.

hahahh :rofl: :rofl:

Hahahaha, det där känner jag igen. Har själv inga problem med att hoppa terränghinder, men plastbommar är läskiga som tusan. :p

Jag fick ett bra tips när jag var på Irland och det var att inte titta på hindret utan titta framåt dit vi ska istället. Hjälpte mig att inte se hur läskigt det såg ut och istället fick jag bättre självförtroende också. Kanske det kan hjälpa dig också kombinerat med lite pepp. :)

Lycka till, hoppning är roligt. :up:

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Bufera
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama