Tips på övningar för stel häst?

Lily

Trådstartare
Jag har precis börjat rida en äldre fjording. Han är rätt stel och okänslig för hjälperna. Idag så försökte jag flytta honom för skänkeln på grusväg och det gick inget vidare. Till vänster så flyttade han sig lite men till höger så hände det inte mycket! Han är också stark och envis (typiskt fjordingar? ;) )

Efter mycket flyttande undan skänkeln, försök till små serpentinbågar, halvhalter, några volter m.m så blev han lite mjukare och började söka sig ner i rätt form under ytterst kort tid.

Tips på hur jag ska lägga upp ridningen? Hur ska jag få honom mer känslig för hjälperna och mer uppmärksam? Hur ska jag få honom mjukare i hela kroppen?

Just nu så rider vi bara i skogen så om ni har tips på lite bra skogsövningar så hade det varit kanonbra :-)
 
Sv: Tips på övningar för stel häst?

Vet du om han har lärt sig sidförandehjälper?
Oavsett får du nog börja lite från början, passa på innan du sitter upp och be honom att gå undan för tryck åt båda hållen, så att han rör bakdelen i en större cirkel runt dig o du står snett framför honom o ger "hjälpen" med antingen handen eller ett spö. Det är också lösgörande i viss mån då han tvingas kliva över med sitt innerbakben.
När du rider använd skogen/naturen, rid in på stigar eller rakt in i skogen bland träden och styr runt honom, be honom gå några steg i skänkelvikning eller öppna här o där så kommer han att bli mjukare och följsammare. När du är säker på att han förstår vad du vill, kräv att han svarar direkt inte efter en minuts nötande. Jobba med att få honom att ta stöd på bettet lite längre ned/framåt så att han stretchar sin överlinje i terrängen, när han blir starkare o mjukare kan du ta upp honom i formen så att han jobbar även i en högre form med ryggen. Är han seg kan du också göra tempoväxlingar så att han måste svara fram när du ber honom.
 
Sv: Tips på övningar för stel häst?

Tack för ditt svar!

Oj, jag har faktiskt ingen aning om han har lärt sig det.. har inte ens tänkt på att han kanske inte har det.. för han är och har nog alltid varit en skogsmulle.
Ska testa dina tips :-)
En följdfråga: Hur ska jag "kräva att han svarar direkt"?
 
Sv: Tips på övningar för stel häst?

Jag menar att om du ger honom en hjälp, tex att gå fram så ska han göra det, inte sega eller gå emot din skänkel? Så om du ber om en vanlig skritt så är det en frisk skritt inte ett segt lus-tempo där han knappt lyfter hovarna, när han gör rätt beröm så han förstår vad du är ute efter, när du tycker att han har förstått vad du vill "ha" för tempo och han ändå inte ger dig det direkt så får du gå på hårdare, kanske dutta med spöet eller vad som krävs för att han ska vakna, om han blir överraskad o rusar framåt eller skuttar till så är det positivt för du har fått en reaktion så ta inte tag i honom utan lugna ned o börja om.
 
Sv: Tips på övningar för stel häst?

Aha, ok :-)
Nä rusar gör han knappast, bara när han har hemlängtan, hehe. Har använt spöet lite och han reagerar lite grann men inte övermycket precis ;-)
När vi startar ridturen så brukar han dra hovarna efter sig de första 2-300 metrarna.. det är såååå jobbigt att gå! Men sen brukar det vara fart på honom. Han gillar tydligen inte alls att gå i paddocken så jag antar att han kommer dra hovarna efter sig när vi väl ska vara där :-/
 
Sv: Tips på övningar för stel häst?

Misstänkte att han var lite segstartad;) Har en gammal halvblodskille som var rejält trött på ridbanan med när jag köpte honom så vi rider ut jätteofta, går lika bra att jobba dem ute om man inte är ute efter att rida igenom dressyrprogram.
Min var rätt bortskämd, eller ja skänkeldöv o kunde alla knep, ofta är det att de tappat respekten för skänkeln eller i vissa fall handen (om de drar o blir hårda i munnen), jag brukar försöka tänka att hästen (eller hunden eller vad man nu uppfostrar) ska svara på första hjälpen/ordern inte på den tredje, och det ska vara när jag vill att den ska gå fram eller göra nåt, inte när den känner för det. Samtidigt måste man känna i relationen att den förstår vad som ska göras, så det inte bara blir ett "krig" o ingen har lust att umgås till slut, hellre gå på ett par gånger rejält-få en effekt o sedan beröm och gör nåt annat. Har man väl tagit igenom o visat vad som gäller lär de sig snabbt att dte är bättre att göra som man ber dem direkt, inte så kul för dem heller om man hela tiden sitter o gnatar med skänkeln.
Hoppas det är till någon hjälp!
 
Sv: Tips på övningar för stel häst?

O ja! Mycket bra tips & råd du ger :-)

Jag kollade och han har lärt sig sidförandehjälper. Ska kunna framdels-/bakdelsvändning, skänkelvikning m.m. Men hans ägare har inte varit så intresserad av att träna det så han är ju inte van. Han undrar väl va f-n jag sysslar med, hehe :D
 
Sv: Tips på övningar för stel häst?

Det finns massor att göra ute i naturen! Skönkelvikningar över vägen, slalom mellan träden, volter runt träden/på nån liten äng osv.
Du kan tänka på att böja hästen åt olika håll. Går du på en volt tex så böj, förböj, ställ inåt/utåt. Även när man rider slalom är det super att böja hästen åt olika håll och även rakställa på böjda spår! Se till att du får hela hästen med dig i böjningen så det inte bara är halsen som böjs utan hela kroppen och att hästen spårar!
 
Sv: Tips på övningar för stel häst?

Tack för svar!! Slalom mellan träden har jag inte ens tänk på, smart!
Tar till mig av dina råd och tips oxå :-)
 
Sv: Tips på övningar för stel häst?

Fler tips??

Hur ska jag få honom att gå framåt och jobba i paddocken. Han är van att ridas i skogen och hatar tydligen paddocken..
 
Sv: Tips på övningar för stel häst?

Rid korta stunder i början och se till att det är kul att vara där. Hästen lyssnar av dig så se till att själv vara positiv och ha energi.

För mig som haft/kan ha samma problem kom vändningen på allvar när jag började ta lektioner, med en tränare som passade både mig och hästen, på just det ställe där problemet var som störst.
 
Sv: Tips på övningar för stel häst?

Tränare är inte aktuellt just nu, men kanske i framtiden när jag har kommit igång lite mer av mig själv :-)
Tack för dina tips!

Idag använde jag mig av vissa av tipsen som jag har fått av er och det kändes jättebra! Han blev mjukare och gick på tygeln endel av ridturen :-).
Jag red rätt ut i skogen så att han fick lyfta på fötterna och koncentrera sig lite och så körde jag trädslalom. Försökte oss på lite skänkelvikningar och mycket ställa åt bägge hållen och rakställa. Många halvhalter och lite böjningar på halsen blev det oxå.
Avslutade med en stund i paddocken och det gick över förväntan. Största delen av tiden så gick han på bra framåt.

Så det finns hopp! :D
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp