Tips på nyttigheter till hund

moofy

Trådstartare
Jag ville vilja ha tips på nyttiga saker att ge hunden. Grönsaker, frukt, olika sorters kött/ben osv. Vet att ben och inälvor blivit en stor grej, berätta gärna mer och tipsa om vad som är bäst.
Vad brukar ni ge era hundar? :)

Beror ju på vad du har för foder som grund och vad du vill uppnå. Eller vill du barfa?
Morot använder jag som bukfylla vid behov, sen ger jag råa ben för berikning och tandvård. Typ revben och även lite större ben, råa och inte märgben (för hårt och kan inte ätas upp).
Om du har ett helfoder som grund ska du inte lägga till alltför mycket annat, risk att balansen rubbas, men lite går såklart bra.

Beror ju på vad du har för foder som grund och vad du vill uppnå. Eller vill du barfa?
Morot använder jag som bukfylla vid behov, sen ger jag råa ben för berikning och tandvård. Typ revben och även lite större ben, råa och inte märgben (för hårt och kan inte ätas upp).
Om du har ett helfoder som grund ska du inte lägga till alltför mycket annat, risk att balansen rubbas, men lite går såklart bra.
Jag vill bara ge honom lite gott och nyttigt då och då, inte ersätta något i kostväg :) Var får du tag på benen?

Jag vill bara ge honom lite gott och nyttigt då och då, inte ersätta något i kostväg :) Var får du tag på benen?
Djuraffären :) finns både i lösvikt och färdigpackat från mush. Av olika djurslag, bra för min allergihund :)
Citygross och vissa hemköp har bra köttavdelningar om man vill ha tag på udda djurdelar till hundarna. Vet inte hur det ser ut med ben men lever, hjärta etc att göra godis av.

Yoghurt, fil, morot, rå ägg gula (endast ägg gula, ägg vita är giftig rå)...

Alltså, det finns jätte mycket, men dessa är de jag ger till min hund. Om man vill kan man också frysa ner isbitar av halva yoghurt/fil halva osaltat jordnötssmör (Tilly rekommenderar ;) ) sök runt lite på internet, du kommer hitta grejer jätte snabbt :)

(endast ägg gula, ägg vita är giftig rå)

Nåja, det är väl lite väl dramatiskt? :D
Rå äggvita innehåller ämnen som försvårar upptag av biotin och möjligen även protein (osäker på om det sistnämnda är på nivåer som gör någon reell skillnad), det är inte giftigt så vitt jag vet. Jag har för mig det också är på nivå som i stort sett är ofarligt sett till vad ägg innehåller - alltså, det blir inte ett "minusöverskott", utan det hämmar upptaget av de ämnen som finns i samma ägg helt enkelt. Plus minus noll, i värsta fall. Vill man åt godsakerna i gulan kan det absolut vara en god idé att antingen ta bort vitan eller hetta upp den, men det är inte farligt att ge rå äggvita. :)

Edit: haha, som vanligt skriver jag för långsamt! :p

Rubs har lite för få tänder för att klara riktiga ben. Jag köper torkad anka och torkad lax. Mycket populärt.

Rubs har lite för få tänder för att klara riktiga ben. Jag köper torkad anka och torkad lax. Mycket populärt.

Ja, avidin (ett protein) finns i aggvita och binder till Biotin som sedan inte kan absorberas. Vet inte exakt hur det ar med hundar, men for manniskor sa kravs det extremt hog konsumtion av raa agg under valdigt lang tid for att avidin ska gora att man far Biotin brist.
Sa na, giftigt ar det inte.. Sen finns det vissa som sager att smittorisken for salmonella ar stor om man ater raa agg, men igen tror jag inte att det skulle vara ett sa stort problem for en hund :)
Jag ger ratt agg en gang I veckan, och nagot ben varannan dag kanske. Jag koper alltid ej-viktbarande ben, typ kyckling klubbor, lamm-nacke, revben, kalkon hals. Det haller tanderna rena och fina :D

Köttdisken är kanske lite onödigt dyrt. :p

Jag ger slaktavfall ibland och även hela djur som tex vildand. När vi slaktar på gården eller styckar vilt efter jakt finns det alltid gott till hundarna. Dom äter allt, även näbbar, skallar, ja inte horn då kanske. På hönsen är benen och huvudena populära, även muskelmagen, ja det mesta. Benen är smidiga att lägga i påse och in i frysen, bara att ta fram ett när det passar. Men dom slinker ner gsnska fort för dom är lättuggade. Kaninöron kan man torka i ugnen om man vill. Men rått är enklast tycker jag. Om du letar runt kan du säkert hitta jägare eller gård som du kan få slaktavfall från, eller köpa billigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
429
Senast: Sel
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 101
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka