Tips på muskelbyggande aktiviteter?

P

Pita

Skulle vilja ha lite tips på hur jag ska hjälpa min kallblodstravare att bygga muskler så han orkar bära sig ordentligt.
Jag har just köpt honom och förra ägaren (som hade honom i 1 år) har inte tränat ngn dressyr alls med honom.

Han har svaga sidor, orkar inte riktigt gå på (speciellt böjt) spår ordentligt. Framförallt högervarv är jobbigt, och han försöker smita genom att böja halsen utåt, suga tag i bettet och springa.
Han har en ganska låg form naturligt, och försöker smita från handen antingen genom att göra sig lång och mkt låg, eller böja ihop hela halsen till max och gå lågt med huvudet. Vill gärna ha honom framför mig och inte att han ska springa med huvudet mellan frambenen... Konkreta tips och råd mottages tacksamt :). (Även tips på bra böcker ang ridning.)

Longering/tömkörning över cavaletti - de dagar när man inte orkar gå ut i skogen.

Löshoppning, spec studs som också ger kvicka ben.

Klättra.

Promenera i skogen men inte på stigarna utan verkligen I skogen så att hästen måste se sig för och lyfta på benen.

Sen så är långa kontrollerade galopper i lätt sits ett bra sätt att bygga muskler och få upp lite flås.

Glöm inte vilan, när man bygger upp hästen är det lagom att träna ett muskelpass varannan dag och sen en lättare promenad dagen efter med lite extra pyssel. Det är vilan som reparerar de muskelfibrer man brutit ner genom träningen.

Och, se över foderstaten så den motsvarar det ökade proteinbehovet (utan att kvoten skenar iväg alltför mycket).

Och ridproblemen, jag skulle först bygga upp honom från marken och sen efter ngn månad börja rida och ta hjälp av instruktör direkt, en gång i månaden är bättre än inget alls.

Jag håller med föregående talare, och en sak vil jag tillägga,skritta skritta skritta å skritta lite till,klättra baklänges begär inte för mycket i början börja från backen å ut å skritta åi skog å mark i all terräng :D

Lil-sis har mkt bra tips. Men jag skulle vilja tillägga körning.

Sela på med tyngsta rockarden som finns tillgänglig och ut och skritta, gärna i backar el på oplogade vägar (så länge det inte är 1m snö :))

Bara en fråga (!)...om det där med körning.
Jag har hört att om en muskelfattig häst (om det är så i detta fall) spänns framför en vagn, så lär den knappast orka dra vagnen framåt, utan mer försöker komma ifrån genom att gå åt höger/vänster..?
Om jag har fattat vad du manar..? :confused:

Åh, herregud, den diskutionen räddade just min kväll från att bli tråkig... :rofl:

exkat så gör min också.
Stel i höger, vill inte jobba, och bara springer.
har jobbat honom mycket med longering, tömkörning m.m.
och mycket lösgörande övningar vid ridning.
Volter, skänkelvikningar m.m. Nu e ha nvisserligen dressyr riden innan men nersågad (vad grymt det låter) till att gå med huvet lågt och mellan frambenen typ.
{5063d5d1-666f-4d55-8bcf-0cc0d4cf6a85}.jpg

Hemran rids av förra ägaren :crazy:

Sv: Tips på muskelbyggande aktiviteter?

rid ut mycket och klättra mycket.... så att hans rygg muskelatur stärks å han fortfarande har roligt medans han jobbar.... mycket cavaletti och studs hoppning (ca 3 meter mellan hindrerna för stor häst) är också bra... kramar :cool:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 982
Senast: Åsa A
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 504
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar