tips på mer energi

A

Arbogamarre

Jag vore jätte tacksam för tips!
Har ett halvblod, 10 år som nu verkar ha gått in i en låg energinivå period. Han var väldigt väldigt pigg i vintras och våras, då var det tvärtom, och på tävling la han gärna in brallar ibland och var väldigt explosiv. Nu är det svårt att få framåtbjudning, och på tävling somnar han nästan. Så fort jag lägger bort pisken går han in i en vägg och jag får jobba mig blå för att få honom framåt (på framridningen är han jätte fin). Jag förstår att värme och gräs påverkar men jag undrar om ni som har varit med om detta har några bra tips? Jag har låtit honom vila lite i slutet av maj/början av juni och bara promenerat och skogsridit lite och har nu börjat ta upp träningen lite för sommartävlingar och han började tappa energin när värmen kom så det är väl i samband med den antar jag.

Så jag undrar om ni har bra knep på tävlingar, vad gör ni om hästen tappar framåtbjudning på banan?
Har ni några bra tips träningsmässigt på hur jag får lite mer fart på honom?

Tack på förhand! :)

Sv: tips på mer energi

Hur ser foderstaten ut? Funderat på att öka?
Jag brukade ge ponnyn betfor ganska nära innan jag red (snabbenergi), tänk på när du ger hästen mat på tävling (även träning mm) att dom får en "dipp" efter ca 3 timmar efter att dom ätit, med andra ord ska man inte ge dom mat så att "dippen" kommer när man ska in på banan. Självklart ska man inte ge för nära inpå heller. Det kommer nog inte lösa dina problem men det kan vara värt att tänka på.

Lycka till! ;)

Sv: tips på mer energi

jag hade det problemet, dels var ponnyn inte i top trim och så spände jag mig som bara den.
vi la om foderstaten så han åt havre, krafft turbo, morötter, betfor, hösilage samt mycket halmmix (=mycket energi) och dessutom slutade jag rida med spöet hemma för ett tag för att inte få för stor omväxling i hur tävling jämte träning såg ut, det hjälpte och till slut var ponnyn finare på tävling än hemma.
la även om träningsprogrammet så mycket av ridningen var i skogen och utomhus, vi hade mycket konditionsträning o.s.v.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 530
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 328
Hästvård Hej alla nu behöver jag lite nya ideer, tips och trix. Min unghäst nu 4 men mer som 3 tappar otroligt snabbt orken/energin Vi har...
Svar
3
· Visningar
1 028
Hundträning Hej! Jag har haft min Malinois tik i ungefär en månad. Hon är nu 16 veckor gammal. Allt har fungerat jätte bra och hon lär sig otroligt...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 390
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar