Tips på mat som är god "kall"

SiZo

Trådstartare
Denna sommar arbetar jag med tillsynen av kor på bete. Jag befinner mig långt hemifrån (ca 1,5 h) och har bara bilen att tillgå. Det finns såklart ingen mikro, eller några som helst bekvämligheter.

Nu är jag trött på att äta mackor. Vad finns det för mat som är god att äta rumstempererad eller hur kallt det nu blir i en kylväska som lämnas i en skållhet bil?
Och gärna då mat som inte lätt blir farlig att äta för att den legat i bilen hela dagen :p

Just ja, är allergisk mot chili och nötter.
 
Denna sommar arbetar jag med tillsynen av kor på bete. Jag befinner mig långt hemifrån (ca 1,5 h) och har bara bilen att tillgå. Det finns såklart ingen mikro, eller några som helst bekvämligheter.

Nu är jag trött på att äta mackor. Vad finns det för mat som är god att äta rumstempererad eller hur kallt det nu blir i en kylväska som lämnas i en skållhet bil?
Och gärna då mat som inte lätt blir farlig att äta för att den legat i bilen hela dagen :p

Just ja, är allergisk mot chili och nötter.

Kylklamp håller maten kall fram till lunch annars! :)
 
Pastasallad, pajer, piroger, wraps.
Har du kylväska kan du ju alltid köra på något kött som är gott kallt, typ kycklingklubbor och sallad till?
 
Pastasallad och annan matsallad på gryn, havreris etc.
Även bönsallad av olika sorter med div. grönsaker i.
Paj är bra att ta med och äta "kall"(=biltempererad) också.
 
Så mycket bra tips! Tack!

Kan lägga till att jag inte äter kyckling, skaldjur eller gris med :P Försöker undvika fisk så mycket det går. Men tonfisk slinker allt ner några gånger/år ändå.

Jag måste köpa mig en kylväska. Men frågan är hur bra den måste vara för att hålla kylan i en bil där det är 50 grader några timmar här o där. Någon som vet om det funkar med typ Biltemas billiga eller om jag måste gå upp i prisklass för att det ska funka? Bra om det funkar uppemot 8 timmar iaf. Hur långa arbetsdagar det blir beror väldigt på väder, vind och hur svåra djuren är att hitta. Just nu kastar jag överbliven mat då det inte känns safe att lägga den i kylen efter en hel dag i en varm bil. Men det ändrar jag gärna på! Men då måste ju kylväskan klara hela arbetsdagen, som kan ligga uppemot 10,5 (Då är nog chansen större att jag faktiskt äter upp allt iofs....).
 
Så mycket bra tips! Tack!

Kan lägga till att jag inte äter kyckling, skaldjur eller gris med :P Försöker undvika fisk så mycket det går. Men tonfisk slinker allt ner några gånger/år ändå.

Jag måste köpa mig en kylväska. Men frågan är hur bra den måste vara för att hålla kylan i en bil där det är 50 grader några timmar här o där. Någon som vet om det funkar med typ Biltemas billiga eller om jag måste gå upp i prisklass för att det ska funka? Bra om det funkar uppemot 8 timmar iaf. Hur långa arbetsdagar det blir beror väldigt på väder, vind och hur svåra djuren är att hitta. Just nu kastar jag överbliven mat då det inte känns safe att lägga den i kylen efter en hel dag i en varm bil. Men det ändrar jag gärna på! Men då måste ju kylväskan klara hela arbetsdagen, som kan ligga uppemot 10,5 (Då är nog chansen större att jag faktiskt äter upp allt iofs....).
Jag har en liten från clas ohlson den håller väldigt bra med kylklampar.
 
Kokta/stekta ägg, sallader i olika former (jag har fastnat på tomat-rödlök-piplök och vattenmelon-fetaost-citronmeliss just nu), bönsallad, pastasallad, risotto, shakes/proteinpulver, grönsaksstavar med dipp, tacorester, riskakor eller annat kexigt plus pålägg, ostbitar.

Hade du ätit fläsk hade jag föreslagit kassler och bacon.
 
Så mycket bra tips! Tack!

Kan lägga till att jag inte äter kyckling, skaldjur eller gris med :P Försöker undvika fisk så mycket det går. Men tonfisk slinker allt ner några gånger/år ändå.

Jag måste köpa mig en kylväska. Men frågan är hur bra den måste vara för att hålla kylan i en bil där det är 50 grader några timmar här o där. Någon som vet om det funkar med typ Biltemas billiga eller om jag måste gå upp i prisklass för att det ska funka? Bra om det funkar uppemot 8 timmar iaf. Hur långa arbetsdagar det blir beror väldigt på väder, vind och hur svåra djuren är att hitta. Just nu kastar jag överbliven mat då det inte känns safe att lägga den i kylen efter en hel dag i en varm bil. Men det ändrar jag gärna på! Men då måste ju kylväskan klara hela arbetsdagen, som kan ligga uppemot 10,5 (Då är nog chansen större att jag faktiskt äter upp allt iofs....).
Ha fetaost i pastasalladen så blir den matigare utan kött. Pajer och piroger är lätt att hitta vegetarisk fyllning till.
Också tips på ett recept som vi provade nyligen som var riktigt gott och gick väldigt bra att äta med händerna:
https://thegreatbritishbakeoff.co.uk/recipes/all/prue-leith-veggie-sausage-plaits/
 
Även jag ville tipsa om pastasallad :p

Sedan om du har en bra kylväska (dvs, en som går att stänga ordentligt) så är det inga problem att ha väskan ståendes på marken under bilen när du parkerar, förutsatt att du inte sedan glömmer bort det och kör över den vill säga... :angel:
 
Ta med dig en termos med hett vatten, och ett paket korv som du hystar ner i termosen tills de blir 'färdigkokta. Korv i vaccumpåse klarar sig bra i bilen, eller så köper du någon god korv på burk, som bullens. Variera genom att antingen ha korvbröd med, eller ett paket pulvermos/flingor, och blanda ut med korvvattnet i en medhavd skål som du äter din korv&mos-måltid i.
 
  • Gilla
Reactions: Rie
Jag älskar vår kylbox ifrån Biltema. Den håller lätt kallt 24 timmar i ett varmt tält. Så 10 timmar i bilen borde inte vara ett problem. Speciellt inte om du kör mellan ställena och då kör i mer kyl i kylboxen. https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/kylvaskor/kylbox-varmebox-2000032991
Då får det nog bli en sån! Den var ju inte helt ute med priset heller så det är skönt.
Gud så skönt att jag har två uttag i bilen, det har räddat mig många gånger!
Även jag ville tipsa om pastasallad :p

Sedan om du har en bra kylväska (dvs, en som går att stänga ordentligt) så är det inga problem att ha väskan ståendes på marken under bilen när du parkerar, förutsatt att du inte sedan glömmer bort det och kör över den vill säga... :angel:
Ja alltså... Ena stället är på en ö som man får ro ut till, väl där så är 60% av ön en myr som om man inte står på rätt tuss med gräs så sjunker man ~ 1 meter och jag är ungefär lika smidig som en elefant. Så jag är genomsvett efter 100 meter. Tror du att man är pigg nog att komma ihåg kylväskan när man kommer tillbaks till bilen då?? Nä.... 128 hektar, 30 kor. Det är fan inte lätt!
Mat-termos! Sjukt bra!

Hmm potatis? Med röror i kylväska? Typ rökt lax, tonfisk, räkor. Olika pajer?
Hm... Mattermos? Hur länge håller de värmen, och vad kostar de? Blir det inte risk för att bakterier växer till?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 541
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Ja, det finns ju en del mat-trådar på buke (och jag har sökt, men inte funnit nog) så varför ska inte jag? :D Frukost har jag mina...
Svar
10
· Visningar
3 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp