Tips på mat som är god "kall"

@SiZo Hmm jag köpte min från England så har inte jättekoll, men den var exakt som en vanlig termos bara bredare. Och med en spork i locket. Provade med gröt, soppa, och lite olika pastarätter - funkade superbra. Diskade för hand eller i maskin mellan varven :)

Höll värmen bra i 4-6h om man inte öppnade, sedan var det mer ljummet.
 
Glasnudelsallad med asiatisk kryddninggrönsaker, jordnötter, och valfritt protein funkar också. Jag är generellt icke-sjåpig med mat, det mesta utom rå fisk äter jag glatt efter 8-12 h i rumstemp (vilket borde vara sämre än medelmåttig kylväska+kylklamp i varm bil)
 
@SiZo Hmm jag köpte min från England så har inte jättekoll, men den var exakt som en vanlig termos bara bredare. Och med en spork i locket. Provade med gröt, soppa, och lite olika pastarätter - funkade superbra. Diskade för hand eller i maskin mellan varven :)

Höll värmen bra i 4-6h om man inte öppnade, sedan var det mer ljummet.
En sådan i kombination med en kylväska så att man kan alternera är nog min lösning tror jag! Då kan jag välja lite olika maträtter.

Fasen vad buke är bra :love:
 
En sådan i kombination med en kylväska så att man kan alternera är nog min lösning tror jag! Då kan jag välja lite olika maträtter.

Fasen vad buke är bra :love:
Ikea har mattermos numera. Jag har köpt på xxl också. Den kan du också använda för kalla saker eftersom termos är isolering. Vi brukar ha med oss isglass till stranden på sommaren.
 
Ja alltså... Ena stället är på en ö som man får ro ut till, väl där så är 60% av ön en myr som om man inte står på rätt tuss med gräs så sjunker man ~ 1 meter och jag är ungefär lika smidig som en elefant. Så jag är genomsvett efter 100 meter. Tror du att man är pigg nog att komma ihåg kylväskan när man kommer tillbaks till bilen då?? Nä.... 128 hektar, 30 kor. Det är fan inte lätt!
Låter som ett fantastiskt sommarjobb. Naturupplevelser och motion. :)
 
Kylväskan kan man ju ha i bilen och sedan plocka med mat man ska ut på längre promenad runt ätdax.

När jag är ute i fält har jag ofta pastasallad med tzaziki, och brukar ha kassler eller ost till.

Ägg är suveränt att komplettera mackorna med, man blir mätt på väldigt liten mängd mat.

Potatissallad och köttbullar/korv.
 
Låter som ett fantastiskt sommarjobb. Naturupplevelser och motion. :)
Ja det är det verkligen! Bästa chefen som låter mig jobba varannan dag med så att min kropp orkar med det nu när man suttit på röven i 1,5 år. Trots att han egentligen vill att jag ska jobba med fåren också ibland.

Det är verkligen supertufft rent fysiskt. Terrängen är sådan att om det inte hade varit mitt jobb så hade jag nog helt enkelt vänt och åkt hem 😂

Man är bra trött när man kommer hem. Men det är skönt också nu när man har pluggat i tre år. Få vara lite fysisk och vila huvudet lite. Precis vad jag behövde tror jag!

Det var dock mindre roligt härom veckan när åskan var precis över huvudet och jag var ensam i skogen... Och det bara small och small och small. Ett aggregat gick då, så det var VÄLDIGT nära. Och förstås spöregn trots att det varken skulle regna eller åska den dagen... Då hade stövlarna fyllts med vatten för att det regnade så pass. Så blöt och lite dödsångest, ett av mina sämre arbetspass helt klart!
 
Kylväskan kan man ju ha i bilen och sedan plocka med mat man ska ut på längre promenad runt ätdax.

När jag är ute i fält har jag ofta pastasallad med tzaziki, och brukar ha kassler eller ost till.

Ägg är suveränt att komplettera mackorna med, man blir mätt på väldigt liten mängd mat.

Potatissallad och köttbullar/korv.
Jag tror att du underskattar mängden mygg som finns runt myrarna. Äta ute på rundan går absolut inte! Antingen så får man äta i bilen eller innan man ger sig ut, för myggen, knotten och bromsarna eskorterar en så snällt tillbaka till bilen...
 
Jag tänker typ tortillawrap som man kan ha i kylväska i bilen och sedan bara stoppa ned i bakfickan när man beger sig ut. :D Men jag är inte heller kinkig med maten och bryr mig inte om den ligger i rumstemp eller varmare några timmar - då anpassar jag fyllningen bara.
 
Några påsar Kina-mix i frysen, sen kan du variera köttinnehållet i dom. God med nån dressing till. Gör alltid sånt när jag ska ha kall mat 😁
 
Jobbar mycket i fält under vår och sommar och brukar då varva sallad, potatissallad med rostbiff eller lax, pannkakor och wraps med valfri fyllning (typ libabröd med sallad och något protein och god dressing). Jag har typ billigaste kylväskan från Ullared och den brukar utan problem hålla fram till lunch i en varm bil och ofta längre än så då jag även förvarar vattnet i kylväskan när det är varmt.
 
Jag har en frigolitlåda i bilen.
Håller kylan väldigt bra.
Tänk på att fylla upp låda/ väska med tex bubbelplast/ tidningpapper mm så håller den kylan bättre+ kylklampar givetvis.
Köp färdig pizzadeg och lägg på det du gillar. Grädda och skär i lämpliga måltidsbitar. Goda röror typ hummus, gott bröd oliver mm. Matiga sallader med bas/ pasta/ potatis/ bönor. Lägg ner skinka, rökt är hållbarare än kokt./ köttbullar mm fryst i lådan så vet du att det är fräscht när du ska äta
 
Den här från Jula har blivit bäst i test har jag sett 😊

27FFD014-2452-4510-9D36-C3BCCE480E83.png


Och skulle definitivt ställa kylväskan utanför bilen när du jobbar. Stor skillnad på temperatur!
 
Så mycket bra tips! Tack!

Kan lägga till att jag inte äter kyckling, skaldjur eller gris med :P Försöker undvika fisk så mycket det går. Men tonfisk slinker allt ner några gånger/år ändå.

Jag måste köpa mig en kylväska. Men frågan är hur bra den måste vara för att hålla kylan i en bil där det är 50 grader några timmar här o där. Någon som vet om det funkar med typ Biltemas billiga eller om jag måste gå upp i prisklass för att det ska funka? Bra om det funkar uppemot 8 timmar iaf. Hur långa arbetsdagar det blir beror väldigt på väder, vind och hur svåra djuren är att hitta. Just nu kastar jag överbliven mat då det inte känns safe att lägga den i kylen efter en hel dag i en varm bil. Men det ändrar jag gärna på! Men då måste ju kylväskan klara hela arbetsdagen, som kan ligga uppemot 10,5 (Då är nog chansen större att jag faktiskt äter upp allt iofs....).
Vill man ha lite mer kyla i kylväskan så fryser man in 1,5L PET-flaskor med vatten och lägger i kylväskan ,när dom tinar så har man kallt vatten på köpet också... ;-)
 
Nu har jag provat mat-termosen! Jag är riktigt nöjd faktiskt. Maten var varm, precis under "nu bränner jag mig" och gud så nice det var att äta varm mat när man är ute! Den kommer garanterat användas på mina svamputflykter i höst med.
 
Jag ställer alltid kylväskan utanför bilen om jag inte är på någon superoffentlig parkering eller liknande där jag tror någon kan rota i den/sno den.

Ska kolla in mattermosen, har funderat på en länge!

Min bästa utflyktsmat är en enkel pastasallad med tonfisk i olja (inkl oljan). Fetaost, tomat, gurka, färska champinjoner, purjolök, ägg och i med frysta ärtor. Bara skär allt i lagom bitar och god utan dressing pga oljan och tomaterna. Tycker den är supergod även om den hunnit bli varm under dagen av någon anledning.
 
Jag ställer alltid kylväskan utanför bilen om jag inte är på någon superoffentlig parkering eller liknande där jag tror någon kan rota i den/sno den.

Ska kolla in mattermosen, har funderat på en länge!

Min bästa utflyktsmat är en enkel pastasallad med tonfisk i olja (inkl oljan). Fetaost, tomat, gurka, färska champinjoner, purjolök, ägg och i med frysta ärtor. Bara skär allt i lagom bitar och god utan dressing pga oljan och tomaterna. Tycker den är supergod även om den hunnit bli varm under dagen av någon anledning.
Jag kommer glömma den om jag ställer den utanför bilen. Man är rätt slut när man kommer från ön till bilen XD
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 541
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Ja, det finns ju en del mat-trådar på buke (och jag har sökt, men inte funnit nog) så varför ska inte jag? :D Frukost har jag mina...
Svar
10
· Visningar
3 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp