Tips på massagebok el likn.

Asa_S

Trådstartare
Jag skulle vilja lära mig mer om hästens muskler, egentligen både funktion och friskvård. Har inte så stora kunskaper till att börja med men är van att läsa faktatext. Vad kan ni tipsa om för böcker, för- och nackdelar. Målsättningen är att jag ska kunna massera mina hästar "för husbehov" och lära mig så pass mycket att jag kan hålla koll på när det är dags att kontakta någon annan...

Sv: Tips på massagebok el likn.

Jag har en bok som heter "Den skadefria hästen-praktiska metoder som håller hästen i form" av Amanda Sutton. Den visar på ett väldigt bra sätt hur man både masserar och stretchar hästen för vardagsbehov och den tar upp om hur man kan identifiera problem och vad man kan göra åt problemen. Nackdelen med den boken är att det bara finns en väldigt översiktlig bild över hästens muskulatur och inte alls särskilt mycket beskrivet om hur musklerna arbetar.

Böcker som beskriver hästens muskulatur och funktion på ett bra sätt är det lite sämre om. En bok som gör det på ett ganska bra sätt är "The ABC of the horse-a handbook of equine anatomy, biomechanics, and conditioning" av Pauli Grönberg. Boken beskriver med mycket bilder hästens skelett, ligament och muskulatur och i muskeldelen tas det upp om funktionen av varje muskel. I boken tar man även upp massage, stretching, and akapunktur. En nackdel med den här boken är väl priset, drygt en tusenlapp går den på...

Böcker som beskriver människans anatomi och fysiologi brukar vara lite billigare och lättare att få tag på. Eftersom en häst och en människa har stora likheter i anatomi och fysiologi för skelettet och musklerna kan det kanske annars vara idé att köpa en sådan bok?

/Sara

"The ABC..." låter bra tycker jag! Jag betalar hellre lite mer för något bra än mindre för mindre! Hittade den för 842 kr på E*libris, så nu väntar jag med spänning! Är den för svår får jag väl köpa någon lättare att börja med :D .

Tack för tipset!

Chris Olson "Friskare häst med punktmassage, stretching och psykisk träning" vänder sig ju till ovana, tycker den var bra och hade lättförståelig information med många bilder.

Jag köpte Marina Axelssons nya bok och den var bred och bra tyckte jag, visar även massagegrepp och mycket stretching.

Fast jag blev ganska besviken när jag köpt den boken, den heter ju hästmassage och då tror man ju att det ska handla mest om massage men den visar ju bara några olika massagegrepp. Så som stretchingkapitlet var upplagt skulle jag vilja att man även lagt upp massagedelen. Men, men, den är ju annars rätt bred med både historia om massage och fakta om varför och vilka effekter massage ger. Men det finns en sak som jag reagerar mycket emot och det är bilderna som ska illustrera hästens gångarter. Den samlingen som bilderna visar ger jag inte mycket för!

/Sara

Läser och använder mig oxå av den boken tycker den e jättebra. Och min pålla tycker att det e så skönt med punktmassage... Kan varmt rekomndera den

Ne där håller jag med dig, men den ger en hyfsad grund.

Marina Axelsson Callum är ju hästmassagens "grand old lady" och det är kul att hon velat skriva en bok tycker jag. En jättebra grundbok är annars Eva Eternell Hagens bok Hästmassage, som innehåller konkreta råd men mycket bilder av hur man masserar och stretchar hästen. Där finns också muskelbilder. Det är en bok som jag definitivt tycker är prisvärd och vill rekommendera.

Vissa hästmassörer t ex jag själv håller kurser i gör-det-själv-massage och om du är intresserad av en sådan kan du kontakta en hästmassör nära dig och kolla om det går att få till något. Se t ex här http://user.tninet.se/~jik735e/kurser.htm för exempel.

Vill du gå djupare finns en tvådagars introduktionskurs på Axelsons som lär ut hästmassage. Mer om den hittar du på Axelsons Animal Massage School.

Det finns även en videofilm med hästmassören Carina Carlsson att köpa. Exempel på var man hittar den:
http://www.tumbleweed.se/wpt/view/72/872/1872/

Lycka till!
Lejonelle

Rekommenderar också Marinas bok. Anledningen till att den inte går så djupt in på massagen är att man måste kunna lite mer än vad som står i den för att ge sig på "allvarligare" massage. Går själv massageutbildningen på Axelsons och kan säga att jag trodde aldrig att det skulle vara så komplicerat som det faktiskt är...
"The ABC..." är en jättebra bok, men kanske inte det första man ska lägga pengarna på om man inte tänkt fördjupa sig ordentligt i detta ämne. Fick förresten reda på att den bara kostar 650:- på hästbokhandeln! Efter att jag köpt den dyrare själv...

Cecely skrev:
Jag köpte Marina Axelssons nya bok och den var bred och bra tyckte jag, visar även massagegrepp och mycket stretching.

Denna bok kan jag varmt rekomendera. Författaren har ju också startat Axelssons Animal Massage school. Det är nästan bättre bilder i den boken, än de läromaterial vi får på utbildningen....

Har en bok hemma som heter "Friskare Häst" (kommer inte ihåg författaren f.t.)
Är det nån som vet om den är bra eller dålig?
Lite nyfiken..Det är bra bilder och förklaringar i den tycker jag. :)

saen skrev:
Fast jag blev ganska besviken när jag köpt den boken, den heter ju hästmassage och då tror man ju att det ska handla mest om massage men den visar ju bara några olika massagegrepp. Så som stretchingkapitlet var upplagt skulle jag vilja att man även lagt upp massagedelen. Men, men, den är ju annars rätt bred med både historia om massage och fakta om varför och vilka effekter massage ger. Men det finns en sak som jag reagerar mycket emot och det är bilderna som ska illustrera hästens gångarter. Den samlingen som bilderna visar ger jag inte mycket för!

/Sara

Jag blev också besviken på den. Däremot gillar jag "The ABC of the Horse", himla bra.

OA

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 115
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·
L
Hundavel & Ras Nu blir det en till ras fråga men jag vill ha lite tips om raser som jag kan läsa på om och lära mig mera om bara! Så kommer inte skaffa...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
15 059
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 615
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar