Tips på markarbete

S

sante

Tips på markarbete så hästen får använda sina bakben, mottages tacksamt!
Oxå andra bra övningar som ni gör som rider barock!
Nån bra webbsida med just den info?

Sv: Tips på markarbete

Markarbete är suveränt (tycker jag) speciellt för att få hästen att komma i form och börja jobba med sina bakben.
Vet ju inte var i utbildningen du och din häst är så lite generellt.
- börja på volt där hästen skall forma sig runt volten, böjd genom kroppen, söka din hand framåt nedåt. Din ena hand visar var hästens huvud skall vara, din andra hand visar var hästen skall böja sig (bålen) och kan också säga till inner bakben, att det träder fram. att trampa djupare under sig så att den efter träning når in under tyngdpunkten. Se till att yttertygeln ger plats åt yttersidan att sträcka sig.
- sedan kan man samla hästen lite mer, när den kan söka sig framåt nedåt, begära mer böjning, mer undertramp.
- kontrollera hästens bogar genom att placera den m h a dina indirekta tyglar (en idirekt tygel berör ej bettet). Nu kan du göra öppna på spåret, rakt eller på volt. placera bogen lite innanför spåret och med handen ber du innerbakben att vara kvar på spåret och bära upp. Hästen skall alltid vara böjd genom kroppen i skolan.
Passa bara i markarbetet att hästen ej "lutar" sig mot dig, tränger dig eller att du lutar dig mot hästen. Ni skall bära er själva inte varandra ;)

Jag märker att detta blir väldigt kort och avskalat och riskerar samtidigt att bli långt. Skrivandets dilemma :smirk:

Det finns nog många hemsidor som tar upp detta och ett otal böcker. Sedan gäller det att hitta det som stämmer överens med vad man själv tror på.

Lycka till!

Det finns mycket att göra. Ta hjälp av bommar eller cavaletti. Klättning i uppförs och nedförslut i balans är bra och vid arbete på marken är tömkörning suveränt. Skolorna är alltid bra men det kan vara bra att göra det på töm innan man gör det i sadeln så hästen blivit tillräckligt stark.

Var nyligen på kurs för Anders Eriksson och han visade hur han, vid tömkörning, bad hästen "vänta" på honom samtidigt som han bibehöll drivningen och hästen sätter sig då lite i traven under så många steg som hästen fixar (här måste man vara lyhörd) och sen genast släppa fram när hästen tappar takten. Detta gjorden han på volt liksom rakt fram. Allt ska ske lugnt och fint utan att hästen "flyr" undan för då har man gått för hårt fram. Intressant och lärorikt, kolla om någon av hans videor eller böcker för bättre information ;)

Ja, jag var på tömkörningskurs för Anders Eriksson för en dryg månad sedan. Mycket nöjd med kursen. Ett bra sätt att variera träningen samt att stärka hästen från marken.

Jag var på kurs för Anders Eriksson i våras, men det gav inte mycket tyckte jag...han var jätte duktig :) men att sen göra det hemma själv..inte en chans :cool:

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Tora
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama