Tips på kalla matlådor?

*vitello tonnato (dvs kall tunnt skivad kalvstek med tonfisksås)
*kokt rimmad kyckling
*annat kallt kött: salta biten, rostbiff, kassler
*inkokt lax, makrill eller annan fisk med passande kall sås beroende på sort (citron eller pepparrotsgrädde t ex)
tillbehören kan vara kokt kall potatis, ev med vinägrett och lite grönt, matvete, bulgur etc
*omelett/spansk tortilla med tomat, paprika, schalottenlök eller vad man råkar ha hemma/gilla
*melon och skinka
*stekt eller kokt skivat ägg
*pizza

Denna har vi hyllat i en annan tråd. För min del är den klart bäst med stark ajvar, och jag har minskat mängden olja till 2 tsk och vinäger till 1 tsk.
Inte direkt en röra men supergod bönsallad. Kan göras mycket av då den blir godare om den får stå ett par dagar. Jag äter den ibland med bara ruccolasallad, fetaost och lite andra grönsaker till lunch

Bönsallad

1 tetra ekologiska svarta bönor à 380 g

1 dl mild ajvar relish, stark om du gillar hetta

2 msk kallpressad olivolja

1 msk äppelcidervinäger

ca 1 tsk örtsalt

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft kalla händer och fötter, och har en släng av Raynauds syndrom, dvs blodcirkulationen stänger av i fingrar och tår...
Svar
6
· Visningar
220
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 705
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ En närstående har idag varit på minnestest där det konstaterades att närminnet inte var så bra. Personen fyller 85 i år och är pigg och...
Svar
14
· Visningar
502
Senast: tott
·
Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 780
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar