Tips på hur man sover en hel natt, tack!

Nu har vi ju hamnat väldigt OT, men hur är det med personer vars kolesterol ligger på en nivå som anses normal, men som ändå ordineras statiner? Det är ju otroligt mycket biverkningar på en sådan medicin. I ett fall jag känner till hade personen perfekta värden på allt, inklusive kolesterolet, men hon skulle ändå sättas på statiner då hon hade fått en förträngning i hjärtat och fått genomgå en ballongsprängning. Hon mådde verkligen uselt av medicineringen. Läkarna ansåg att hennes kolesterolvärde var för högt för henne, trots att den låg på ett värde som anses normalt generellt sett. Hur kan ett lämpligt kolesterolvärde vara individuellt? Och vad är det med statiner som är bättre än sund mathållning? (Där tänker jag på fallet med personen som sänkte sitt lätt förhöjda värde till ett normalt värde genom att äta bättre. Han går på regelbundna kontroller och det är fortsatt bra. )

För att sortera: det som anses vara normalt för en frisk person skiljer sig många gånger från behandlingsmålet för en sjuk person.
Din bekanta har kranskärlssjukdom och bör därmed ha bättre än normalt i blodfetter, för att minska risken för hjärtinfarkt.
Varför det är bättre med statiner jämfört med kostförändringar vet man inte. Men man har sett en viss "plack-stabiliserande" effekt dvs risken för att en förtjockning/förträngning i blodkärlen plötsligt försämras, minskar. Dessutom har man sett en viss inflammationsdämpande effekt generellt.

Man såg vid jämförelse med "gamla" blodfettssänkande medel att statiner har en bättre skyddseffekt även vid samma blodfettssänkande effekt. Varför vet man inte.

Men nu pratar jag om sjuka personer; inte i övrigt friska personer utan andra riskfaktorer. Att tänka på är dock att manligt kön, rökning och övervikt också är riskfaktorer så en frisk rökande tjock man kan ju samla på sig en hel del ändå.

Det är också så att rökstopp gör större skillnad i risken att drabbas av hjärt/kärlsjukdom hos en i övrigt frisk person, jämfört med att sänka blodfetterna.
Men det är väldigt många människor som hellre äter statiner än slutar röka.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 014
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar