Tips på hur man sover en hel natt, tack!

tott

Trådstartare
Jag har svårt att sova nuförtiden:( Vaknar flera gånger per natt...och "tror" då att jag är kissnödig...vilket jag nog också är - lite i alla fall. I natt vara jag upp säkert 7 gånger, men i vanliga fall kan det vara 2-4 gånger. Till följd av detta är jag såklart aldrig riktigt utvilad.

Har ni några tips som kan hjälpa mig?:bow:

Jag har svårt att sova nuförtiden:( Vaknar flera gånger per natt...och "tror" då att jag är kissnödig...vilket jag nog också är - lite i alla fall. I natt vara jag upp säkert 7 gånger, men i vanliga fall kan det vara 2-4 gånger. Till följd av detta är jag såklart aldrig riktigt utvilad.

Har ni några tips som kan hjälpa mig?:bow:
Några tips är, undvik koffein, ha luftigt rum - öppna ett fönster innan du ska gå och lägga dig, försök varva ner 30 minuter innan om du haft en stressig dag och försök slappna av när du ligger i sängen. Ibland kan de vara lättare att på tvn i bakgrunden men ibland kan de göra saken värre,

Kolla här för mer tips
“Ganska ofta ligger jag vaken och kan inte somna”
http://www.somnupplysningen.se/praktiska-tips-nar-du-har-svart-att-somna/

Några tips är, undvik koffein, ha luftigt rum - öppna ett fönster innan du ska gå och lägga dig, försök varva ner 30 minuter innan om du haft en stressig dag och försök slappna av när du ligger i sängen. Ibland kan de vara lättare att på tvn i bakgrunden men ibland kan de göra saken värre,

Kolla här för mer tips
“Ganska ofta ligger jag vaken och kan inte somna”
http://www.somnupplysningen.se/praktiska-tips-nar-du-har-svart-att-somna/

Om jag fattar @tott rätt har hon inte svårt att somna - utan problemet är att hon vaknar flera gånger per natt.

Jag vet precis hur det är @tott, och det är rätt jobbigt faktiskt.. Sover väldigt sällan en hel natt.

@Jens Precis som @Sleepan skriver så är det inte insomningen som är problemet, utan det att jag vaknar flera gånger per natt. Jag dricker inte kaffe (eller te) på kvällen och sover med öppet fönster.

Somnar fort igen efter att jag varit på toa, men det blir nog inte så bra sömn med många avbrott under natten :meh:

@Jens Precis som @Sleepan skriver så är det inte insomningen som är problemet, utan det att jag vaknar flera gånger per natt. Jag dricker inte kaffe (eller te) på kvällen och sover med öppet fönster.
PRecis men det handlar mycket om vad du gör innan du ska sova, de påverkar din kropp under natten, tex att du vaknar.

I genomsnitt vaknar vi människor ca 7 ggr/natt, så det är inget konstigt eller farligt att vakna ofta under natten. Sedan varierar det från person till person hur medveten man är om dessa korta uppvaknanden och huruvida man minns dem dagen därpå.

Ang kisseriet har jag svårt att ge några råd, förutom att jag fått höra att vi har enkelt för att "lära" vår kissblåsa att vara extra känslig (om vi till exempel ofta går på toa och tömmer blåsan trots att den inte är full). Jag skulle därför se till att inte dricka något alls efter ett visst klockslag på kvällen, kissa innan läggdags och eventuellt någon gång under natten men inte gå upp för att tömma blåsan fler gånger än så.

Överakriv blåsa? Finns hjälp att få. Kan också vara symptom på annan sjukdom så det kan vara bra att kolla upp den på Vårdcentralen.

Dricker du mycket vätska på dagen (och kanske framför allt på kvällen)? Hur länge har du haft det?

Dricker du mycket vätska på dagen (och kanske framför allt på kvällen)? Hur länge har du haft det?
Jo nå, jag dricker nog mycket vatten...
Har nog typ alltid vaknat och stigit upp och kissat på natten tror jag, men i natt var det lite extremt.

En annan sak som kan påverka är dålig cirkulation i kroppen.
Då så kommer all vätska ut när man lägger sig ner.
Ffa kan just detta finnas orsak i en taskig säng, eller i varje fall en sådan som faktiskt inte passar en själv. Jag fattade inte det förrän vi bytte ut våra sängar, då jag plötsligt sov hela natten. Jag vaknad inte stup i kvarten, sprang på toa, vaknade med värk i olika kroppsdelar osv.

Ffa kan just detta finnas orsak i en taskig säng, eller i varje fall en sådan som faktiskt inte passar en själv. Jag fattade inte det förrän vi bytte ut våra sängar, då jag plötsligt sov hela natten. Jag vaknad inte stup i kvarten, sprang på toa, vaknade med värk i olika kroppsdelar osv.
Ja kanske dags för sängbyte...

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
669
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 014
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar