Tips på hur hon kan behålla hullet!

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag har en stor C-ponny, modell grövre, 24 år gammal men pigg och fräsch. Nu har hon fått fång för första gången i sitt liv, och står i boxen 24/7. Hon har alltid varit lättfödd, har varit en sån ponny som klarat sig på mineraler och ett bra grovfoder, kraftfodret har mer varit för att hon ska ha något gott att pilla med när de andra äter. Hon är regelbundet riden fram till nu, dock mindre och lättare sista halvåret, hon älskar att arbeta och få vara med.

Nu har hon gått ner i vikt medan hon stått inne (vilket är två veckor på måndag), dock har det hittills varit välbehövligt då hon varit överviktig i sommar. Tyvärr har väl det varit en av anledningarna till att hon fick fång. Men nu vill jag inte att hon ska gå ner mer, vet hur svårt det kan vara att få upp hullet igen på en gammal häst om de tappar för mycket. Men hur gör man med en fånghäst som inte får äta mer än torrhö? Som det är nu äter hon mellan åtta och tio kg hö/dag, fördelat på så många givor som möjligt. I vanliga fall äter hon hösilage, och då blir det fyra givor med 2,5 kg inne och runt fem kg ute (hon går med andra i hagen så det är svårt att säga exakt hur mycket hon äter ute).

Luzern ska ju vara bra för muskler och hull, men är det bra för en fånghäst? Självklart är hon avmaskad, hon är fin i pälsen och pigg i ögonen. Veterinären tittade på henne när han var ute för två veckor sen, tänderna är fina, allt annat ser bra ut. Men jag är livrädd att hon ska tappa mer i vikt än vad hon redan gjort. Någon som har tips?
 
Sv: Tips på hur hon kan behålla hullet!

Nu är ju inte fång mitt område egentligen, men hon kanske kan få mer hö? 8-10 kg hö är ju inte massor, hon kanske orkar äta lite till?
 
Sv: Tips på hur hon kan behålla hullet!

Om din c-ponny äter 8-10 kg hö/dygn och ändå minskar i vikt skulle jag INTE klassa den som lättfödd... Har du analys på ditt grovfoder? Är du säker på att ponnyn inte behöver gå ner mer i vikt? Många "grova" hästar (min var tyvärr ett lysande exempel) är inte grova utan helt enkelt feta.
 
Sv: Tips på hur hon kan behålla hullet!

Jag har haft hästen sen 2002 och hon har hittills alltid varit lättfödd, men jag är medveten om att det kan förändras med åldern. Hösilaget är analyserat med bra värden, men det är inte det hon äter nu (p.g.a. fången givetvis), torrhöet är inte analyserat. Den största viktminskningen kom när hon fick de första symptomen och på hovslagarens rekomendation gick kvar i hagen fast med munkorg/betesreducerare på sig. Hon har alltså inte drastiskt minskat i vikt bara för att hon står inne.

Men givetvis går det att öka fodret ännu mer. Jag har ingen nytagen bild på henne sen hon blev sjuk, annars hade jag kunnat visa. Hon är absolut inte fet, hon är egentligen precis lagom nu (hon HAR varit tjock i somras däremot), men jag vill inte att hon ska gå ner mer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 880
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp