Tips på hundfoder utan kyckling

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Phocahontas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 15 622
P

Phocahontas

Min hund har en konstaterad foderallergi, han tål inte kyckling, vilket verkar finnas i de flesta foder tyvärr. Alla foder som jag hittar och tycker verkar bra, har då innehållit det i någon form. Just nu äter han Frank´s Pro Gold Sensitive, funkar bra, utom att det inte verkar falla herrn i smaken. Från början åt han gladeligen sina 2 dl/dygn men nu kan han, om jag trugar lite, äta ca 1½ dl, vilket är för lite för att han ska hålla idealvikten. Ibland så får han Klass bara för att han inte ska tappa alltför mycket i vikt. Han är en ganska aktiv hund, springer lös på gården, och vi går ungefär 5 km/dag. Han väger i bra hull ca 7 kg, nu knappa 6 kg. Kastrerad sen i höstas.

Är det någon som har tips på foder som inte är spannmålsbaserade och som inte innehåller kyckling?

Sv: Tips på hundfoder utan kyckling

Min mammas labbe är också allergisk mot kyckling och han äter James Wellbeloved lamm och ris. Tror att de finns kalkon och ris också men det är ju en fågel det också.

Det foder han äter nu innehåller också kalkon så de funkar nog. Ska kika på alla foder som föreslagits hittils!

Dom har även Anka & Ris, Fisk & Ris samt Lamm & grönsaker.

JBW är ett bra foder! Dyrt, men väldigt bra.

Vilket skit, vad är meningen då?

Det är många foder som är så... står typ att det är lamm&ris och sen läser man innehållsförteckningen och då innehåller de kycklingfett :crazy:.

Dåligt men det är väl för att det är billigt fett som de gör så...

Tyvärr ja :( Det är bara en av mina som fungerar på ett sådant foder, dom andra tre kräver bra mycket mer energi i kroppen än så!
Så jag gav upp efter en prövoperiod, då hanhunden tappade i vikt mycket fort och inte orkade få i sig dom enorma mängderna som skulle krävas för att få behålla hull/muskler.

Så för just mig är det inget bra foder, men rent generellt så!

Halla foder (Lamm & Ris) billigare än JWB....
Jag bytte från JWB till Halla på min och resultatet har blivit bättre än vad jag vågade hoppats på, kanon i magen, mycket bättre päls.

Min tål heller inte kycklingfoder och äter nu Hills d/d anka

Färskfoder då, är det något du kan tänka dig att ge?
Bravofärskfoder innehåller inte kyckling, finns fler olika sorter.
Andra färskfoder har jag inte erfarenhet av.

www.bravodjurfoder.se

Inte enbart men i kombination med torrfoder. Så har jag gjort hela tiden, några gånger/vecka så har han fått Klass, vilket är det enda jag hittat som säljs i närheten av där jag bor. Det är ju lite krångligt med tanke på att han är så liten, men det funkar. Visst är det Bravo som är delat och klart?

Ja, bitarna ser ut som fyrkantiga hamburgare, ca 150 gr per bit.
Jag har en släkting som har papillon, hon brukar ge en halv till morgon och andra halvan till kvällen :D. Hos mig går det 13 burgare/dag :d

Kolla om det finns återförsäljare i närheten av dig. Jag får åka 8 mil (t&r) och hämta mitt men det är det värt, hundarna mår jättebra av det + att det är inte en massa olika djursorter i fodret. Det finns även bara med vilt samt lamm till allergiska hundar.

Tyvärr så verkar närmaste återförsäljare finnas ca 17 mil enkelväg bort :( Annars så lät det väldigt behändligt och bra.

Du kan ju alltid fråga hos din närmaste djurbutik om de inte kan bli återförsäljare?

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 295
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och... 2
Svar
23
· Visningar
2 329
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Min kastrerade hane (Shetland sheepdog, 6 år) är (såklart) extremt matglad. Han väger ca 14 kg och bör nog gå ner 2-3 kilo (han är av... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 359
Senast: Stinaelin
·
Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 074
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31