Tips på hoppsadel till min hbl!

W

Wilma

Halloj behöver snabb hjälp med val av hoppsadel. Pysslar egentligen bara med Dressyr/Western så därför är ämnet hoppsadel svårt ;)

Min Unghäst måste ju trotts mitt ointresse för hoppning bli utbildad i det också. Har en tjej som ska hjälpa mig med det, men jag kan ju inte tvinga henne att hoppa något värst mkt i min dressyrsadel eller westernsadel!

Söker därför en bra begad sadel i prisklassen 5000-10000kr! Sadel ska ha bra anläggningsyta, Passa ett halvblod med relativt rak rygg o lite mer manke.

Vad kan ni rekommendera för märke modell?! Vad bör jag tänka på?

Har kikat lite på Henri de Rivel ligger rätt i kurs o passar hästar med manke men raka ryggar?

Har en Kieffer dressyrsadel jag är toknöjd med är hoppsadlarna också bra?

Bör hitta en sadel i veckan redan så snabba tips blir jag mkt glad över!

Sv: Tips på hoppsadel till min hbl!

Det blir lättare att veta om du lägger ut bilder på ryggen

Om Kieffern är "tokbra" köp en Kieffer hoppsadel dock så känns det lite väl optimistiskt att hitta en redan i veckan... Tänk på att man ofta får öka en bomvidd när man köper hoppsadel.

Jag måste bara fråga en sak:
Varför får man ofta öka en bomvidd i hoppsadlar? Det har jag aldrig hört nåt om förut nämligen;)

Varför skulle du öka bomvidden en storlek i en hoppsadel?????????
Aldrig hört talas om dtta och jag har ändå hållt på med hoppning länge:confused:
Jag vill i alla fall definitivt inte ha en sadel i framvikt när jag hoppar!

Om hästen har rak rygg skulle jag satsa antingen på en Kieffer som du redan har eller prova Kentaur,Pfiff,MoN mfl!
Om den har rejäl manke och inte så rak rygg kan ev Passier också ligga bra!
Dessa hittar du lätt i din prisklass begagnade!
Lycka till!

Därför att en hopphäst breddar sig i upphoppet när den hoppar. Självklart ska den inte ligga i framvikt, glömde skriva fårskinnspadd.

Ja om man har fårskinnspadd under så kan jag förstå att man måste öka en bomvidd, men en korrekt utpassad sadel behöver ju inget under...

Om nu hästen breddar sig i upphoppet så bör ju sadeln bli för smal i just det ögonblicket alltså?(förutsatt att man har padden under) På nåt sätt låter det helt fel i mina öron, hästen blir ju hämmad att röra sig i det ögonblicket...och om man inte har padden under sadeln så blir den för vid alltså....jag kanske tänker helt fel så rätta mig gärna;)

Jag har som sagt aldrig hört nåt om det att man bör bredda sadeln men man lär sig nåt nytt varje dag:)

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 230
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: poetin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur