Tips på hingst?

Oðinn

Trådstartare
Hej! Tänkte rida in mitt sto nu under detta året så jag funderade på att betäcka henne nästa år.
Någon som har tips på hingst?

Funderar kraftigt på Hvinur fra holtsmula då jag sett hans avkommor :love:
Men vore kul om ni kunde komma med tips. :)
Mitt sto är ungefär 138 hög, ganska nätt i kroppen.
Letar efter en hingst med starka ridegenskaper och ganska stor också med tanke på min flickas mankhöjd. (Hon är ganska liten IRL) ;)

Btw, finns det någon hingst som är bedömd över 9, ... i rideg? Som finns och betäcka med antingen i Sverige, Norge eller Danmark? :angel:

Sv: Tips på hingst?

Oliver frá Kvistum har 8.93 i rid, 8.67 tot.
Jag tror att han har högst rid bedömning i sverige.

Annars gillar jag Illingur frá Toftum, inte så hög, men han har häftiga rörelser.
Han är även högst bedömd i sverige (8.73)

Har du kollat på www.islandshingstar.se ? Finns massor där :)

Bra tips.

Kommentar: En islandshäst på 138 är normalstor ! Vill man ha större häst kan man byta ras. :mad: Samt: En islandshäst med ridbedömning över 8,0 är inte dålig och 9or delas inte ut slumpmässigt. Den hingst du efterfrågar finns inte i Sverige idag, men om han fanns - vore han det bästa valet ? Det finns fler saker som avgör vilken hingst som passar ditt sto. Vad har ditt sto för stam ? Vilka styrkor och svagheter har hon ? Vad vill du ha ut av fölet ?? :)

Det beror på ditt stos egenskaper. Det är lönlöst att försöka förstärka de svaga sidorna hos stoet, det går inte eller är näst intill omöjligt. det är bättre att tänka på att förstärka de starka sidorna hos ditt sto. Därför är det viktigt att kartlägga de bra egenskaper stoet har och hitta samma eller bättre samma egenskaper hos hingsten.
Därför är det näst intill omöjligt att veta vad som är lämpligast för ditt sto om man inte vet dess egenskaper. I det fallet är Worldfengur ovärderligt.
Bara för att uttrycka det enkelt och kort ;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Du sska INTE stirra dig blind på bedömningar, BLUP, tidigare avkommor osv. Tänk på istället vad som passar just ditt sto. Har du ex. ett sto med svårt för tölt så kanske du inte ska välja en fyrgångshingst med 9 för trav och 7.5 för tölt.. osv osv. Du måste tänka på vad du vill ha ut utav fölet och vilken hingst som skulle passa ditt sto bra.

Man vill stärka stots svaga sidor samtidigt som man även vill behålla och kanske stärka stots starka sidor. Man måste även tänka på extriören .. och även inte bara titta på själva stot och hingsten, utan även vad deras stamtavlor säger.

Garri frá Reykjavik med 9,05 på ridegenskaper finns i danmark

Bygning 8.35
Hoved 8.5
Hals, Mankekam og Skulder 8.5
Ryg og Kryds 9.0
Proportioner 8.5
Benkvalitet 7.5
Benbevægelser 7.5
Hove 8.5
Hårpragt 9.5

Rideegenskaber 9.05
Tölt 9.0
Trav 9.5
Pas 8.0
Galop 9.0
Vilje og Sind 9.5
Form under rytter 9.5
Skridt 7.0
Langsom tölt 9.5
Langsom galop 8.5

Ved kåringen i Herning 2007 fik Garri 10 for tölt!

Fast jag tycker att danmark verkar lite lurigt, vet flera hingstar som åkt till danmark på bedömning när de fått dåligt i sverige och så har de plötsligt fått jätte högt.

Garri frá Reykjavik med 9,05 på ridegenskaper finns i danmark

Bygning 8.35
Hoved 8.5
Hals, Mankekam og Skulder 8.5
Ryg og Kryds 9.0
Proportioner 8.5
Benkvalitet 7.5
Benbevægelser 7.5
Hove 8.5
Hårpragt 9.5

Rideegenskaber 9.05
Tölt 9.0
Trav 9.5
Pas 8.0
Galop 9.0
Vilje og Sind 9.5
Form under rytter 9.5
Skridt 7.0
Langsom tölt 9.5
Langsom galop 8.5

Ved kåringen i Herning 2007 fik Garri 10 for tölt!

Fast jag tycker att danmark verkar lite lurigt, vet flera hingstar som åkt till danmark på bedömning när de fått dåligt i sverige och så har de plötsligt fått jätte högt.

Garri fick ju dock sin högsta bedömning i Tyskland. han stå i sverige i år och det finns frys på honom.

Ang Glampis poäng tycker jag inte att:
9.5 för galopp
9.0 för kort galopp
9.0 för helhetsintryck
9.0 för tölt
9.0 för trav
9.0 för spirit
är enstaka poäng med 9:or. Enligt mitt tycke en mkt bra bedömning av en 4 gångshingst!!!!

Ang Glampis poäng tycker jag inte att:
9.5 för galopp
9.0 för kort galopp
9.0 för helhetsintryck
9.0 för tölt
9.0 för trav
9.0 för spirit
är enstaka poäng med 9:or. Enligt mitt tycke en mkt bra bedömning av en 4 gångshingst!!!!

Jag letade aldrig reda på hela hans bedömning, bara totalen på ridbedömningen.
Men visst, jag håller med dig, det är en riktigt bra bedömning för en 4-gångshingst.

Kan rekommendera hingsten Orion från Stav.
Om du vill ha en häst med mycket man/svans, bra lynne och bra tölt. (Han har fantastiska övriga gångarter också, men har personligen fastnat för hans underbara tölt :love:)

*KL*
Jösses många förslag, är det bara jag som inte vet stoet i frågas egenskaper och därför inte har en susning vilken hingst som skulle passa :crazy:

Rolle
IpL

Fast jag fattar fortfarande inte vad det har med inlägg nummer tre att göra??? :confused:

Þokki frá Kýrholti har 9.04 for rideegenskaper og vil vel antagelig bedekke hjemme i Norge :)

Bygning
Hode 8
Hals/manke/skulder 8.5
Rygg og kryss 8.5
Proposjoner 8.5
Beinkvalitet 7.5
Beinstilling 8
Høver 9
Man og hale 6.5
Bygning 8.28

Rideegenskaper
Tølt 9
Trav 8.5
Pass 9
Galopp 8.5
Vilje og gemytt 9.5
Form under rytter 9.5
Skritt 7
Rideegenskaper 9.04

Sakte Tølt 8.5
Sakte galopp 8

Samlet 8.73

Bilde: http://agreneset.no/hingster/1/%DEokki+fr%E1+K%FDrholti

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Leker lite med tanken att låna magen av ett sto jag är väldigt förtjust i, men då jag själv är liten vill jag att avkomman absolut inte...
Svar
8
· Visningar
1 353
Senast: Gimlan
·
Avel ska betäcka mitt sto sto till sommaren. hon har ingen märkvärdig stam annat än att farfar är donnerhall. ska inte sälja fölet utan ska...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 745
Senast: rebus
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 817
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar