tips på halsband

blizz

Trådstartare
Vad ska man ha för typ av halsband för att minimera att pälsen blir skavd och ful? Djuret i fråga behöver ha någon form av halvstryp eftersom hon "åker ur" fasta halsband.

Sv: tips på halsband

Håller med.

Jag har det här åt min hund (trots att hon inte är någon vinthund), just för att det är brett:
images

Annars typ vanligt sånt:
91448.jpg

Hoppar med i den här tråden med min långhåriga finpälsade blandis :D

Behöver också tips på bra halsband, men fast inte halvstryp

Fungerar Hurttas vadderade halsband i neopren, står så på lokala zooaffärens hemsida, att det passar hundar med lång päls, med går det att lita på?

6632_7c0f45b8c42b8322f50d80d87a5806e0.jpg

Nu vet jag inte vad du har för hund, eller hur pälsen ser ut. Men jag vet att min förra hund (halvlånghårig och ganska mjuk päls med mycket underull) hade problem med det. Jag använde ett läderhalsband till henne som funkade bra. Tror att Red Chili är inne på rätt linje att ett runt läderhalvstryp kanske skulle funka bra om du inte vill använda ett "vanligt" halsband utan stryp..

Jag har det själv på min nuvarande, men hon har så pass tjock och sträv päls ändå att jag tvivlar på att vilket halsband jag än använder skulle skava bort något hår:p

Vet inte om det stämmer, men det borde väl bli bättre med ett brett halsband med mer yta mot halsen så inte en smal bit bara ligger på?

Senast ändrad:

Hoppar med i den här tråden med min långhåriga finpälsade blandis :D

Behöver också tips på bra halsband, men fast inte halvstryp

Fungerar Hurttas vadderade halsband i neopren, står så på lokala zooaffärens hemsida, att det passar hundar med lång päls, med går det att lita på?

6632_7c0f45b8c42b8322f50d80d87a5806e0.jpg
Jag hade hurttas på min eurasier och både sele o halsband skavde pälsen så jag slutade använda dom!

Köpte Hurttas halvstryp för ett litet tag sen men det ska bytas ut!!
Det drar åt men glider inte tillbaka när trycket släpper. Kass produkt för den summan :mad:

Angående skav så använder vi det för lite för att avgöra. Bara på vissa promenader. Använder nästan bara sele.

Köpte Hurttas halvstryp för ett litet tag sen men det ska bytas ut!!
Det drar åt men glider inte tillbaka när trycket släpper. Kass produkt för den summan :mad:

Angående skav så använder vi det för lite för att avgöra. Bara på vissa promenader. Använder nästan bara sele.
Samma problem med vårt halvstryp. Riktigt besviken. Finns ju billigare halsband som fungerar bättre..trodde Hurtta var bra jag!

Folk med långhårshundar använder ofta halvstryp med satinfoder för att slippa friktion som bildar tovor och skaver pälsen. Min hund har ett halvstryp fodrat med mjukt läder.

Lånad bild, men ett sånt här använder jag. Från Definity.
galleri_katur.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
679
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 203
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
976
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30