Tips på fölpellets!!

paronet

Trådstartare
Behöver tips på fölpellets, har svårt att hitta något där den innehåller mjölk. Det är till en 6 mån gammal shettis som behöver lite extra. Tips på något bra fölpellets?

Även jag har använt mig av Dodson & Horrell när jag hade en moderlös fölunge som nappades upp. :up:

Även jag har använt mig av Dodson & Horrell när jag hade en moderlös fölunge som nappades upp. :up:
Fungerar det till en såpass stor fölis? Läste att det bara var lämpligt för de som var två veckor gamla tills dom var avvanda, och han är avvand från mamman nu? :)

Jag har tidigare år använt Dodson & Horrells foal creep pellets, till föl som behövt foder med mjölk i.
Hur länge kan han äta det då? Med tanke på att han är 6 månader och på hemsidan förstod jag det som att det bara var fram tills att dom var avvanda? Lät som ett bra foder annars! :)

Därför att vi är dumma och avvänjer alldelles för tidigt (6mån)

Han borde kunna äta dem tills han är i alla fall 10 mån

Fungerar det till en såpass stor fölis? Läste att det bara var lämpligt för de som var två veckor gamla tills dom var avvanda, och han är avvand från mamman nu? :)
Ja, han fick det på sidan av även när han senare gick på unghingstlösdrift efter jag särade på honom och hans fostermor. Tror nog han var närmare 10 - 12månader innan jag slutade, kommer inte riktigt ihåg men jag ville ge honom det bästa jag kunde iom den dåliga starten han fick när han blev moderlös vid 10 dagars ålder.

Hur länge kan han äta det då? Med tanke på att han är 6 månader och på hemsidan förstod jag det som att det bara var fram tills att dom var avvanda? Lät som ett bra foder annars! :)

Till 10 månaders ålder i vart fall. Jag vill minnas att mitt föl i och för sig fick det nästan till 12 månaders ålder, då det var dags att skicka henne på sommarbete.
Även detta föl förlorade sin mamma för tidigt. Annars vänjer jag aldrig av före 8-10 månader just eftersom de behöver mjölk så pass länge.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
571
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama