tips på foder till dräktig nordsvensk

S

snuttis_linsan

nån som har tips på vad man ska ge dräktiga ston och vad ska man inte ge ? är inte så bra på sånt här med foder:crazy:
 
Sv: tips på foder till dräktig nordsvensk

Kanske bra om du preciserar dig lite...:angel:
Är det hypotetiskt eller har du en dräktig häst? Och hur långt är hon isf gången?
I kraftfoderväg så är det väl egentligen inget som är "farligt" (tror jag... *tänker*), däremot så finns det ju endel tillskott/örter som man inte bör ge och inte frusna morötter heller.

Så skriv lite mer...;)
 
Sv: tips på foder till dräktig nordsvensk

okej nee hon är inte dräktig ännu men hon ska betäckas så jag vill som veta så mycket som möjligt :P hörde att morötter är bra för de innehåller A-vitamin men du säjjer att de e farligt med frusna ? sen hörde jag också att man kan ge dom kligröt?
 
Sv: tips på foder till dräktig nordsvensk

Okej, det du ska göra är att ha en balanserad foderstat som är uträknad efter just den individens behov och senare i dräktigheten lägger man till dräktighetstillägg (ökat behov av proteiner mm).

Man börjar med att skicka sitt grovfoder (hö/silage) på analys och sedan räknar man ut hästens behov (eller tvärtom). Sen räknar man ut efter höets värden vad som fattas och behöver tillsättas.
Det är enda sättet att vara säker på att stoet får alla sina behov tillfredställda och har en god balans mellan näringsämnena.

Det är särskilt PROTEINbehovet som ökar de sista tre dräktighetsmånaderna OCH extra mycket när stoet börjar dia fölet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp