Sv: Tips på foder som är bra för manen?
Höet har varit bra iår, men ska prova Racing Prix, det sägs ha allt och många har rekomenderat det, så värt ett försök. Men ska ta och räkna om foderstaten
Problemet med att din häst tappar man kan antingen bero på näringsbrist, obalanser i foderstaten, förgiftning eller någon annan sjukdom. Om håravfallet beror på någon sjukdom så måste du tillkalla veterinär. Oavsett orsak så löser du inte problemet genom att ge hästen lite Racing Prix. Racing Prix är i princip ett meningslöst foder och jag ska förklara varför.
Racing Prix beskrivs som “ett modernt, pelleterat foder som är lätt att använda, och den mångsidiga sammansättningen garanterar att hästen får allsidig näring också vid hård ansträngning.” Fodret har visserligen en “mångsidig sammansättning”, dvs. det innehåller ett stort antal näringsämnen, men detta är inte någon fördel eftersom de flesta av de näringsämnen som detta foder innehåller redan finns i tillräcklig mängd i ett grovfoder och att tillsätta mer av dessa ämnen är endast till nackdel.
Det här fodret säkerställer inte heller “hästens tillgång på spårämnen” som man påstår. De spårämnen som finns i för liten mängd i ett grovfoder är zink, koppar, selen och jod och dessa är därför de spårämnen man bör komplettera sitt grovfoder med. Detta “helfoder” innehåller visserligen små mängder av dessa spårämnen men för att täcka behovet för t.ex. en häst som väger 500 kg skulle du behöva ge 4 kg av fodret för att täcka behovet av zink och koppar, 7 kg för att täcka selenbehovet och 12 kg för att täcka hästens jodbehov. Detta visar att spårämnerna inte är i balans i detta foder trots att man kallar det för ett “helfoder”. Fodret innehåller dessutom en hög järnhalt som är direkt skadlig för hästen. Problemet med “helfoder” är att de aldrig kan rätta till en obalans som finns i den övriga foderstaten även om dom i sig självt är balanserade.
Selen måste man vara försiktig med. Ett överskott av selen kan göra att hästen tappar hår i man och svans. Dessutom brukar det uppkomma sprickor i hovarna, halthet och hästen får svårt att andas. Våra marker i Sverige är extremt selenfattiga så risken för selenförgiftning är liten. Hur det är i Finland vet jag inte men det troliga är att marken är selenfattig där också. Man kan kolla selenhalten i kroppen genom blodprov.
Alla tillskott av vitaminer bortsett från vitamin E är oftast helt meningslösa eftersom foderstaten oftast innehåller en tillräcklig mängd vitaminer eller så produceras de av mikroorganismerna i hästens grovtarm. Vitamin E som det ofta finns anledning att tillsätta är dessutom känsligt för bl.a. värme, syre, fukt och fett. Oxidation av vitamin E ökar vid blandning med fett och mineraler, vid malning och pelletering. Man måste därför räkna med att den vitamin E som finns i ett pelleterat färdigfoder har starkt nedsatt effekt om den ens har någon effekt alls. Bäst är att tillsätta vitamin E i samband med utfodring. I ditt fall kan utöver vitamin E även vissa B-vitaminer vara bra att ge till hästen.
Du har redan fått ett utmärkt råd, dvs. “räkna på hästens foderstat så att hon får rätt mängd energi, protein och mineraler. En balanserad foderstat tror jag jag är den absoluta grunden för en välmående häst. Om du inte har analys på ditt hö så bör du skaffa det, så du vet vad hästen får i sig.” Jag kan bara instämma i vad “Majskolven” säger. Särskilt viktiga näringsämnen för att säkerställa en bra hårkvalitet är protein, metionin, zink, koppar, selen, vitamin E, omega-3 fettsyror samt biotin och vitamin B6.