Tips? På ett bockande segt sto...

F

Frejja

Hej!
Mitt 7 åriga sto, som jag har haft i 4 månader är en knepig liten filur:p.
Ena dagen kan hon få för sig att vara låssas rädd, bocka, stegra, sparka bakut m.m, hon gör ALLT för att få av mig:crazy:

Men andra dagen så vill hon inte ens gå frammåt, inte jobba eller nånting:(.

Och vissa dagar går hon hur bra som helst:eek:.

Vad ska jag göra? Det finns "två alternativ" en kompis säger en sak, och min "tränare" en sak...

Min kompis tycker jag ska baar rida, inte låta henne sto nånting, bara köra ur henne och rida...

Min tränare tycker jag ska börja med att rida 3 dagar låta henne stå en rida 3 dagar och låta henne stå en, sen ökar man vecka efter vecka med att rida 4-5-6-7 dagar i veckan.

Jag rider olika grejer varje dag så hon kan inte vara trött på att jag gör samma sak hela tiden.

Och min tränare gav det tipset för att hon går mkt bättre när hon har stått dagen innan:)

Då snälla ge mig tips på vad jag ska göra så jag och min polle kommer komma bättre överens :bump:

Tack !! // Freija

Sv: Tips? På ett bockande segt sto...

Hej,
är du säker på att hon mår bra då? Låter lite som att hon kanske skulle kunna ha ont någonstans eftersom hon 2/3 av dagarna försöker slippa jobbet och att hon har vilat innan de dagar hon går bra. Bara en lite tanke, men du har säker redan kollat det!

Jaa. Det finns väl "bara" två saker det kan bero på.
Antingen har hästen ont nånstans, eller så är du inte tillräcklligt rutinerad för att klara av henne.

Har den varit så hela tiden? Varför köpte ni henne isf?

Om det inte är pga att hon har ont, så bör du ta hjälp av en kunnig människa som kan vara med dig varje gång du rider till en början, så du får bukt med problemen och lär dig hantera dem.

Ang hur många dagar du rider, eller låter henne vila spelar nog inte så stor roll.

håller med ovansående inlägg.
om hon är bättre om hon har vilat en dag skulle jag bli lite fundersam. kan sadeln trycka, eller är det något annat?

en häst i normalfallet blir ju bättre ju mer du rider, inte ju mindre du rider (utan att överdriva då förstås.... men träning ska ju ge färdighet är det tänkt.) .... lycka till med pållen!!!

*KL*

Jag skulle börja med en grundlig genomgång/hältutredning på klinik, och sen kolla hur sadeln egentligen passar.

När/om allt är okej så, så varför inte börja med varannandagsridning? Om hon är bättre om hon stått en dag, så kör varannandag i början. Enkla, lätta, roliga pass. Sen kör du 2 + 1, dvs rid 2, vila en, rid 2. Och bygg på därifrån.

Det är ingen fara att ni 'inte kommer någonvart' vid varannandagsridning, det som får stryka på foten är mattes ridlust möjligen.

Men börja med att se så det inte finns smärta, för det är det första jag skulle misstänka med ett sådant beteende! Det behöver inte vara det, det kan vara smärtminne, rent tjurighet etc. Men FÅ hästar beter sig som din utan anledning. Och anledningen i de flesta fall är smärta eller smärtminne.

He, he... "två alternativ", finns väl hur många som helst. Eller?

Jag skulle tro att hon testar dig. Min häst var också sån när jag red in honom. Den första tiden var han som en normal unghäst och snäll, sen kom det ett bakslag. Då försökte han rusa och bocka, dvs. skrämma mig. Fast när jag inte belv rädd, så blev han seg istället.

Vad händer om någon annan rider honom? Beter han sig lika dant då?

Om jag var du skulle jag satsa lite på olika ledarskapsövningar och markarbete...

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar