tips på enkel och billig paddock?

dalkullan_

Trådstartare
Hej!

Jag skulle vara otroligt tacksam om det finns någon som har tips på hur man gör en så enkel och billig, men ändå duglig, paddock som möjligt!?

Jag bor på en gård där vi tyvärr inte har så mycket mark, varför jag är tvungen att göra en eventuell paddock i hagen. (är det någon mer som har så? bra/dåligt?)

Min far har alla möjliga slags maskiner, traktorer, hjulgrävare etc. och han kan hjälpa mig göra allt sådant arbete. Jag har förstått att mycket av kostnaderna går till sådant.

Kan man lägga material direkt på marken? och vilket material passar i så fall bäst? Materialkostnader?

Som ni märker är frågorna många, men jag är otroligt tacksam om jag får svar på någon utav dom iaf :) tack på förhand!
 
Sv: tips på enkel och billig paddock?

På min förra gård gjorde jag en väldigt enkel padock.
Jag stängslade in det område jag ville ha till paddock ( hage som var fd åker bit) Lät hästarna beta ner gräset till max utan att trampa sönder marken.
La en träram av plankor rumt min instängslade bit och beställde hem grus.
Vanligt grus, inget specialgrus eller stenmjöl eller något sånt, utan vanligt grus, typ sandlåde grus typ.
Fick det hemkört och de la av det i min blivande paddock i högar.
Jag krattade ut grusen för hand med kratta och flyttade runt gruset med hjälp av skottkärra.
Hade ingen som helst hjälp av någon annan eller traktor hjälp eller sånt.
Mycket jobb, ja.
Köpte grus så det blev ca 12-13 cm tjockt.
Sedan när jag var färdig så tog jag en gammal bit telefon stolpe och satte kedjor i ändorna på den.
Jag tog en bräda och skruvade fast skruvar och spikar ca 8 cm långa.
Denna bräda skruvade jag fast på telefonstolpen.
Sen satte jag fast denna kedja i min åkgräsklippare.
Så kunde jag harva min paddock :-)
Ena sidan krattade paddocken och vände jag på stolpen så kom spiken uppåt och stolpen neråt och då kunde jag plana/sladda paddocken.
Så, min paddock harv kostade ca 150 kr med kedjor och spik.
Paddocken var 24 x 32 meter och den kostade mig 6000 kr i grus.
Så, för ca 6000 kr fick jag en paddock och en harv.
Jag red ca 1 timme var dag i min paddock och den höll i 9 år.
Sedan flyttade jag och nu behöver den lite mer grus vet jag.
Men, den paddocken fungerade perfekt!
Lagom studs då gräsrötterna var kvar underst, den var aldrig vattensjuk och fungerade hela året , förutom när det ösregnat.. då fick den vara i ca 2-3 dagar.
Den var perfekt på somrarna också.
Så, man behöver inte göra det så avancerat som alla ibland vill ha det till.
Är man en hobby ryttare som ska rida på just hobby nivå så behöver man inte ha en dyr paddock med avancerat underlag i flera lager..
Don efter person som man säger :-)
Jag red dressyr och hoppade i min paddock och tömkörde.
Den fungerade perfekt.
6000 kr i allt alltså för min.. 6000 på 9 år, det är inte dyrt det :-)
Nu är den fortfarande fin, men behöver ca 5 cm grus till bara :-)
Så, gör det inte så svårt, utan gör det enkelt efter det egna behovet.
Har du tung häst så kanske du kan ha stenmjöl/grus istället.

Har du mycket vatten i området och din pappa har möjligheten, be honom dränera runt paddocken vid behov så vtten kan rinna av från paddocken.
Men, detta går att göra i efter hand :-)

Lycka till !!
 
Sv: tips på enkel och billig paddock?

Har också en billig paddock ....
Hade en liten (15*20) som gjorts för ca 20 år sedan av det material som blev över när det grävdes en damm här på gården. Den har fungerat mycket bra men var för liten.

Grannen som har en grävmaskin kom och grävde för att utöka den, och det visade sig finnas grus under matjorden runt den ursprungliga paddocken så han bara vände upp- och- ner på alltihop så att gruset kom överst så att säga. Byggde upp den så att den har sluttande kanter ner mot hagen, där den är placerad. Plattade och jämnade, och så lät vi den vara ett tag och "sätta sig". Sedan har den djupharvats en gång i sommar, och nu i höst ska den harvas igen. Vi har fått plocka mycket sten, och den kommer att behöva harvas ett par gånger till innan den är riktigt bra, men jag använder den ganska mycket redan.

Vattnet rinner undan bra, och den är varken för lös eller för hård för hästarna. Kostade ca 10 000 med allt, och har man egen grävare blir det ju betydligt billigare.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
1 014
Senast: tara
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 903
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 723
Senast: Efwa
·
Anläggning Jag går i planerna att i framtiden anlägga en paddock. Jag har egen gård med två stora hästar och två ponnyer. Paddocken kommer inte att...
Svar
5
· Visningar
3 756
Senast: _Linn_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp