tips på energifoder

fleur

Trådstartare
Jag behöver tips på energifoder då min ena häst inte skall äta betfor längre. Foderstaten baseras på hö med höga värden samt havre + mineraler. Skulle behöva pytsa i henne ca ett kg energifoder också. Har ni några tips att komma med, har surfat runt på nätet men vill höra andras erfarenheter också.:idea:

Sv: tips på energifoder

Beroende på hästens vikt och behov bör du kunna ge mera - och det är lättaste/ "skosammaste" sättet att tillsätta energi.

Jo, jag vet att jag kan öka oljan men jag vill inte ge havre som enda kraftfoder. För att slippa "dutta med ex. soja, vetekli mm vill jag ge ett tillskottsfoder som innehåller det mesta och som kompletterar havren. (Hästen väger ca 450 kg och är 4 år)

krafft ponny..

även fast din häst inte är ponny så passar krafft ponny om men tittar på näringsvärdena i det..

krafft ponny..

även fast din häst inte är ponny så passar krafft ponny om men tittar på näringsvärdena i det..

Ja, proteinvärdet är ju ganska lågt men även MJ (9,5) Jag vill nog ha foder med över 12MJ/kg för att slippa ge så mycket.
Har kollat på en del racing mix-foder men de har ofta ganska hög proteinhalt också tyvärr.

Men i så fall skulle ju sport vara bättre då de har nästan lika hög energimängd (12MJ mot 13 för energi) men lägre protein (80 mot 100) så kvoten är ju lägre på sporten men ger ändå lika mkt energi.

Det är lurigt att läsa på namnet vad det sen innehåller. :)

Ponny är ju nästan ännu bättre just för kvotens skull och det skiljer ju ändå förhållandevis lite i energin (9.5 mot 12 el 13 då) men väldigt mycket i protein (50 mot 80 el 100).

Mustang och Hippo hade inga av intresse.

Eggersmann verkar dock ha fått till de flesta fodren med energi på runt 13MJ och protein mellan 65 och 80. Kanske kan vara något? Även ett med dryga 15 MJ men protein på knappt 100g istället.

Tack för tips! Skall kolla på Eggersmann. Är lite inne på Marstall champion eller spillers racingfoder.
Hästen behöver ha minst 120MJ och höet ger ca 63MJ (7kg*9MJ)

Olja (fast det ger du ju redan)
Fibergi (finns flera olika sorter med olika energivärde)
Och själv har jag gett Sweet-Feed (majs, melass mm...)

Men hur mycket protein vill du ha då och vad ger grovfodret på de 7 kg du ger?

Du får inte i henne mer grovfoder? Läste att du hade kolikproblem med henne (även om det blivit bättre utan betfore) så det känns som om mer grovfoder bara vore bra. Vet dock att fullblod kan vara lite svåra med grovfodret. :)

Hästen är en tävlande galoppör och hon får fri tillgång på hö.
I 7kg hö blir det 560 smb prot. Hon behöver en kvot på minst 7.
Alltså behöver jag tillskottsfodra med ett foder som står högt i energi och lågt i prot då vår havre har en kvot på 9.5 (10/95)

tror de heter "vitafor" de ger min kompis till sin hopphäst ca tre dl om dagen de ger energi, de e pelleterat foder, har börjat med de till min häst nu o ja märker skillnad, blir piggare o glansigare i pälsen o har gott om energi.

Måste vara nästan lika energirikt som olja då om det ska räcka med så lite...

Sara

nej, det gör inget om kvoten blir högre ( inte alltför hög iofs) men frågan var vad jag ska ersätta betforen med.:confused:

Spontant känns det konstigt att du håller fast vid havren som har en högre kvot än grovfodret när du vill ha NER kvoten totalt.

Kolla efter ett foder med lägre kvot än 7 totalt och ge det tillsammans med ren olja är mitt tips och skippa havren.

Säg att du ökar oljan till 5 dl (kan bli aningens mycket, vet inte exakt var maxgränsen går på olja) så behöver du fylla ~40MJ och 280 g smrp med kraftfoder = kvot på ~6.5.
Ett kraftfoder med 13MJ och 85-90 g smrp skulle då passa om du ger 3 kg av det. :)

Husbykvarns Betamix ligger på just 13/85
Krafft sport 12/80
Fibergi Elit 12.5/80
Eggersmann hade en hög

Senast ändrad:

Anledningen till att jag envisas med havren är att det är vår egen.
Alternativet skulle vara att jag säljer den isåfall.

Vi har på en galoppör med diverse magproblem använt dodson&horrels ERS pellets. Ett foder framtaget för hästar med tying up problem. Vet flera tränare som dessutom använt det för att få lite extra tryck i hästarna och fodrat på innan löp.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 462
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat