Tips på bra tillskottsfoder för hovarna behövs..

Miss Sixty

Trådstartare
Då min häst börjat få tora slitna hovar så skulle jag vilja ha lite tips på bra tillskottsfoder till just hovarna.

Tackar på förhand :bow:

Sv: Tips på bra tillskottsfoder för hovarna behövs..

Biotin är bra... men tar lite längre tid i och med att det börjar verka när du ger det och då måste hovarna växa ut innan det ger resultat... men när de väl växt ner är de jätte bra...hårda hållbara hovar

Kiselgur! Billigere og klart bedre enn biotin er min erfarenhet!:) Smør också på med Creascine. (Tror jeg det het- rød boks, med blå hestsko)

:banana: Foderjäst och eller kiselgur :banana:

..behöver inte vara så krångligt som "tillskotts foder" ens!

Har fullblod med "fullblodshovar" och allt jag gjort är att smörja med raps eller oliv olja ca 3-4 ggr/veckan (bara dutta av på hovarna med en svamp), och han har finare, mindre torra och spruckna hovar än nån av de andra i stallet (icke fullblod dess utom :D )

ska tilläggas att han aldrig får gå lerig om hovarna dessutom - alltid noga med att spola av lera direkt och olja in med ovan olja..

kostar typ 20kr för en flaska som räcker i månader :D

Lånar knapp..

Jag säjer bara en sak. STEEL JOINT :love: :love: :love:

Sen smörja med olivolja men va noga med att smörja 1 ½ cm nedanför kronranden annars täppar man till lufttillförseln till hoven!!!

Har pratat med kunniga folk om steel joint, de har gett de sisna hästar i typ 100 år, du behöver bara ge ½dl om dagen, annars överdoserar men bara onödigt.

Lycka till med fina missy.

Senast ändrad av en moderator:

Fodertran (att både peta i hästen och smörja hovarna med), biotin, linfrökaka....

majja22 skrev:
Fodertran (att både peta i hästen och smörja hovarna med), biotin, linfrökaka....
Vad i allsindar är linfrökaka? Är det som det låter :idea:

Var det inte i senaste Ridsport det stod att vattenbad var överskattat och kunde få motsatt effekt i längden?

Vet inte, läser inte ridsport... :confused:

Fast det är nog möjligt, vi har ett par olika hovslagare i stallet, och det är olika åsikter därifrån också. Jag tror nog att det kan funka, men man ska nog inte hålla på och blöta långa stunder varje dag.

Min häst har STORA hovsprickor i framhovarna och jag ger honom biotin och kiselgur. När biotinet är slut tänkte jag pröva bara med kiselgur. Sprickorna kommer han alltid ha enligt hovsl.men hans hovar är HÅRDA! :)

Linabebis skrev:
Lånar knapp..

Jag säjer bara en sak. STEEL JOINT :love: :love: :love:

Sen smörja med olivolja men va noga med att smörja 1 ½ cm nedanför kronranden annars täppar man till lufttillförseln till hoven!!!

Har pratat med kunniga folk om steel joint, de har gett de sisna hästar i typ 100 år, du behöver bara ge ½dl om dagen, annars överdoserar men bara onödigt.

Lycka till med fina missy.

Håll bara koll på mängden kalcium i ditt grovfoder. Där jag bor ligger kalciummängden lite lägre i markerna, därför blir då Steel Joint ett utmärkt fodertillskott för både hovar och skelett. Steel Joint innehåller mycket kalcium.

Att dutta med saker utifrån bygger inga starkare hovar. Däremot så skall hovarna hållas fuktiga med vatten, så att de inte blir torra.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
528
Senast: Karfitsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur