Tips på bra övningar?

Evenstar

Trådstartare
Jag behöver tips på bra övningar för att samla ihop min pålle i galoppen! Speciellt när vi hoppar blir hon bara längre och lääängre... Hon ska ju kunna behålla kraften i steget och vara framåt även i en kortare galopp. Några bra tips på hur jag kan träna på det här? så jag inte bara behöver rida runt runt på volter hela tiden.

Sv: Tips på bra övningar?

Jag hade tränat mkt övergångar (skritt, trav, halt, skritt, trav, halt, trav, skritt, galopp, skritt, galopp, halt, galopp osv), tempoväxlingar i alla gångarter (korta stegen 2 steg, öka 2 steg, korta 3 steg, öka 2 steg. Öka på kortsidorna och korta på långsidorna och tvärtom, är bra för hästar som inte får riktig framåtbjudning) och fattningar speciellt från halt och skritt, tom från ryggning om hästen är stark nog.
Detta är övningar som aktiverar hästen bakifrån och får den aktivare. Hade även tränat en del öppna som är en samlande rörelse i alla gångarter beroende på hur stark och utbildad hästen.
Klättring är alltid bra för starkare muskler som hjälper till i samlingen.

Jodå hon är riktigt fint musklad men inte så väldigt utbildad, kan det vanligaste men vi har mest ridit runt i skogen tills för några månader sen när vi flyttade och fick bättre träningsmöjligheter. Nu tränar vi både hoppning och dressyr för tränare, mycket tempoväxlingar, övergångar, en del öppna, sidrörelser osv... Hon är ju pigg och framåt (speciellt vid hoppning) så det är oftast inget fel på framåtbjudningen! Får bara se till att hon kan samla upp sig också, samtidigt .. Mycket att hålla reda på! :) Men jag får fortsätta öva så kommer det nog snart...

Såg en bra övning på en hästsida.
Rid på stora mittvolten (vet att du inte gillar volter, men i alla fall). Galoppera ett fjärdedels varv i rätt galopp, sakta av till skritt. Skritta ett fjärdedels varv, fattar förvänd galopp och galoppera ett fjärdedels varv. Skritt igen ett fjärdedels varv och sen rätt galopp.
När du har tränat på det, kan du ta trav istället för skritt.
Tycker det här funkar super. Stärker mycket i hästen.

Ska prova det! Det är inte det att jag inte gillar volter, det känns bara lite enformigt ibland att rida runt runt :)

Jag behöver tips på bra övningar för att samla ihop min pålle i galoppen! Speciellt när vi hoppar blir hon bara längre och lääängre... Hon ska ju kunna behålla kraften i steget och vara framåt även i en kortare galopp. Några bra tips på hur jag kan träna på det här? så jag inte bara behöver rida runt runt på volter hela tiden.

Halvhalter och halvhalter. Du nämner inte om du provat det.

Jo, jag förstår precis hur du menar. Men det finns så himla mycket man kan göra på volter, som man inte kan göra på fyrkantspåret.
serpentiner är också en riktigt bra övning. Är man avancerad kan man göra det i galopp och byta galopp varje gång man är på medellinjen. dock är inte jag så avancerad än, utan håller mig till skritt och trav. Myyycket övergångar är jättebra för att stärka hästens muskler.

Visst gör i lite halvhalter, men inte hela tiden. Får väl testa att lägga in lite fler halvhalter då och då...

Serpentiner rider vi också en del, men inte i galopp än, hon har inte riktigt förstått det här med galoppombyte ;)

man måste inte göra galoppombyte - man kan göra enkla byten eller övergångar galopp-trav-galopp, eller rida en båge i förvänd galopp :idea:

Men du behöver inte göra det i galopp. Du kan galoppera en halv serpetin, sakta av till trav, trava en halv serpentin och sedan galopp igen.
jag kör med mycket övergångar på min häst, och han börjar se iktigt muskulös ut :D

*kl*

En övning som fungerar bra för mig och min också lite framåt polle (Eller rättare sagt framåt för att slippa aktivera bekben/rygg - Springer ifrån arbetet) är att man rider på en 20-metersvolt (Kan ridas i vilken gångart som helst, och voltens grundstorlek storlek kan varieras). Varje varv flyttar man in ekipaget lite, så att volten blir mindre och mindre. När man är nöjd med voltens storlek, glider man sakta ut igen, tills man slutligen är ute på 20-metersspåret igen. Detta tycker jag är en mkt bra övning därför att:
* Den kan ridas i alla gångarter
* Svårihetsgraden kan varieras beroende på hur liten volt man väljer att göra
* Hästen blir tvungen att aktivera sig
* Bogarna kommer på plats

Lycka till! ;)
/ Petronella

Var noga med att själva galoppfattningen blir samlad. Samla hästen i trav eller galopp så att den får bakbenen under sig ordentligt och fatta galoppen ur det. Galoppera sedan bara några steg och sakta av innan galoppen börjar "rinna iväg" och tappar kvaliten. "Ramlar" eller rusar hästen in i galoppen har den redan för mycket skjutkraft och framåtvikt och det blir svårt att få tillbaka hästen.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar