Tips på bra men snabb aktivering

pernilla_s

Trådstartare
Jag skulle behöva tips på aktivering till min hund. Jag är gravid och har en son på 11 månader och har inte så mycket tid jag önskar plus att jag inte mår bra och har ont nu. Känner att hunden kanske hittar på en massa hyss nu för att jag ska ge han uppmärksamhet. Jag skulle behöva tips på aktivering som inte tar jättte lång tid då jag har ont. Inga svåra saker då hunden inte har så lätt för att lära och inte är den smartaste hunden.

Sv: Tips på bra men snabb aktivering

Spontana tankar, kanske inte alltid de bästa!

* Godis i hela huset
* kasta boll långt lite då och då
* Ligg-Sitt
* Kontakt övningar (brukar ta lite på dem iaf )

nja kom inte på så mycket

Är hunden klickertränad? Annars kan du ju passa på att "klicka in"den, kan man ju göra inomhus!:idea:
Sen kan man ju lära in en massa trix med hjälp av klickern, (går ju att lära dem utan oxå naturlgtvis). Finns ju massvis av "grejor" man kan lära dem inomhus!

Jag är hemma och är sjuk idag. Jag har alltså också försökt hitta på snabb aktivering, så vi har gått tre kortare (ca 50 meter) spår. Jag lägger dom direkt med henne sittande lös i närheten (också träning).

Sen har vi kört "Ta den" inomhus, vilket går ut på att jag kastar iväg en grytlapp eller socka, och belönar när hon lämnar av den i min hand.

Funderar också på att försöka lära henne markera en viss sorts lukt, tex te. Isåfall lägger jag nog den tepåse jag vill att hon ska markera under en skål eller bunke på golvet, och belönar intresse. Sedan lägger jag andra tomma skålar bredvid, och belönar rätt markering, och sist lägger jag andra teer under de andra bunkarna och ser om hon hittar rätt. (Men jag har som sagt inte testat ännu)

Funderar också på att försöka lära henne markera en viss sorts lukt, tex te. Isåfall lägger jag nog den tepåse jag vill att hon ska markera under en skål eller bunke på golvet, och belönar intresse. Sedan lägger jag andra tomma skålar bredvid, och belönar rätt markering, och sist lägger jag andra teer under de andra bunkarna och ser om hon hittar rätt. (Men jag har som sagt inte testat ännu)

Det där lät jäkligt intressant! Kanske något att testa! Har en schäfer som gillar använda näsan så det borde ju vara ypperligt! Måste testa imorgon! :bump::banana:

Eller hur, det är ju inte alla som har en utbildad Rooiboshund!

Har precis kört leta godis inomhus med min vofs,så att han ska sova gott!!
Visar honom att jag har godis i handen, tar in honom i badrummet under tiden jag "gömmer" ca: 7-10 godisar,tar ut honom och säger leta, kollar honom, när han tar sista säger jag duktig och så får han en godis som avslut så att han vet att han är färdig!
Tar allt mellan 10-20 min beroende på hur svårt man gömmer. Börja alltid lätt så han "lyckas" och gör det svårare allt eftersom.
Min hund tycker det är kul, det är inte speciellt krävande för en själv+hunden blir trött mentalt.
Ibland när jag är riktigt lat slänger jag ut en handfull godis på gräsmattan när det är mörkt, då får han verkligen använda sin näsa.

Men hur ska man lära in det? Vill också testa men vet inte alls hur man ska kunna lära in något sådant :oSen har jag kanske inte "rätt ras", men man kan ju alltid testa:p

små korta spår, göm godis inomhus. Lär hunden att hjälpa dej. Börja med att kasta någonting ex vis en strumpa och säg "hämta lr ta den" ex sen ber du han komma med den och säger "gem mej" belöna med godisen när du har fått strumpan. Man brukar få köra lite bytelshandel i början. Tillslut kandu använda han som hjälp att ploclka upp saker, samla ihop tvätt etc. praktiskt för en själv och tankeverksamhet för hunden. låt han även hjälpa till med saker som bära tvätt till tvättstugen,bära inposten. m.m det brukar dom tycka är kul om man ger dom massa med beröm.

Men hur ska man lära in det? Vill också testa men vet inte alls hur man ska kunna lära in något sådant :oSen har jag kanske inte "rätt ras", men man kan ju alltid testa:p

Hur menar du? Jag skrev ovan hur jag tänkte gå till väga. Nu utgår jag ifrån min egen pajas, men jag tror att hon kommer att visa den första koppen någon slags intresse. (Uppochnervänd tom kopp av något slag på golvet med en tepåse gömd under) Då belönar jag det. Sedan lägger jag till fler koppar, utan något under, och belönar när hon visar på den med teet under. När jag vet att hon kan särskilja telukten från de kopparna utan nåt annat under, lägger jag till fler tesorter i de andra, och belönar att hon är intresserad av rätt.

Jag funderar på att låta henne sätta sig vid rätt lukt, som markering.

Jag kan uppdatera mina tappra försök här senare. :-)

Det är det som är specialsök, eller hur?

Har velat gå en sådan kurs länge men det finns inga här nere. Tror jag ska pröva lite amatörbetonat enligt din metod!

Ja, det kan man säkert kalla specialsök. Jag har inte gått någon kurs, men jag har haft själva tegrejen i tankarna ett tag. Känns som en bra inomhusaktivering.
En förlängning är att klippa upp tepåsen och bara använda några få blad, + att man kan börja gömma på andra ställen.

Jaha, det där var ju svårt för min jycke. Jag trodde det skulle vara ett stort projekt men min hund kan nu leta upp en påse av Kung Markattas Vårt godaste grönt te i mitt vardagsrum. Sista gångerna lade jag även ut litegrann av det storbladiga gröna teet jag fick av en kompis som varit i Kina men hon markerade inte detta även om hon hittade detta först utan hon markerade endast Kung Markatta.

Det är helt fantastiskt vilka näsor de har!

Jag har inte riktigt förstått hur jag ska lyckas få henne att sätta sig som markering, hon vill helst äta upp tepåsen och/eller bära den till mig!

(Och japp, jag har för lite att göra.:crazy:)

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 125
Senast: Pilot
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 102
Senast: Liran
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 094
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka