Tips på bra "kom-igång-övningar"

vill nu också ha lite bra komma igång hoppövningar :) har fått tummen ur så nu ska jag och en granne ta oss till ridhus en gång eller varannan vecka för att hoppa igång lite(så man vågar ta sig till träning senare dvs ;)).

båda hästarna är i en odödlighets fas och köp på fullt ut. bromsarna glappar lite hej vilt nu i början också :p.

så gymnastiserande övningar med fokus på lydnad och "trötta-ut-hästarnas-skallar" tänk ;).

har ide torka så tar gärna emot tips på serier och övningar!

@RedHyuuga
man behöver inte klocka vid intervaller, räcker med att ha en runda som man vet hur lång den är och hålla ett jämt tempo. t ex så har jag en sträcka på 1 km, halvvägs så är det ett stenröse, dvs jag kan trava 500m, galoppera 500m, trava 500, galoppera 1km osv.
Vi har förvisso inte så bra sträckor här, eller rättare sagt dom sträckorna jag känner till vet jag inte alls hur långa de är. :/
Vi har dock en grusgrop, som jag tänkte börja i senare för att börja i början av intervall träning. :)

en klocka med tidtagare kostar väll typ 40 kronor på claes ohlsson? sätt den utanpå jackan så du ser/hör den när du har på jacka.

om mobilen dör, lägg den i innerfickan, nära din kropp så den håller sej varm.

jag vill också gärna ha tips på bra övningar.

jag har inte hoppat på många år och nu köpt en fin hopphäst som kan mycket och jag vill komma upp på samma nivå hon är på.

men jag är livrädd för att hoppa samtidigt som jag älskar det.

jag har bestämt mig för att rida trav och galopp bommar en gång i veckan, för att få in galopp avstånd och kunna mäta av, och varje söndag vill jag göra hopp övningar.

Sist satte jag upp hinder längst med medel linjen och red serpentiner, det fungerade bra.

Har ni några andra tips så dela gärna med er!

5 och en halv tycker jag är super och kan ut ökas bra.

3 travbommar, 2,3 m till kryss, 5, 5 m oxer. Sedan utöka med tex 2 studs kryss, ett räcke efter oxer, eller stud igen. Pigga hästar måste bromsa sig själva med traven och förskktigare ryttare, får självförtroende då man alltid kommer rätt med avstånden.

Men är lite osäker på om avstånden är helt hundra, googla :-).

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 547
Senast: MimmiNO
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 354
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 913
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar