Tips på bra "kom-igång-övningar"

Jojo

Trådstartare
Hej! Nu har jag efter en lång och försiktig igångsättning av min häst fått klartecken att börja hoppa! :bump: Något jag inte trodde jag skulle få höra alls för bara några månader sedan och jag är taggad till tusen att börja hoppa igen! :) Så nu vill jag be er hopp-kunniga om tips på enkla hopp- och markarbetsövningar man kan göra för att sakta bygga upp en stark hopphäst. Vilka är era bästa kom-igång-övningar?

Jag gillar travbommar, travhoppning och låga serier! Behöver inte vara högre än 50cm, det kan ändå bli jobbigt för hästen! :)

En övning jag rekomenderar är:
[Taget från hippson.se !]

Tipstack till: Niclas Haking
Text: Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson
Travhoppning är styrketräning.
- Det är absolut jobbigare för hästarna. De måste komma lugnt och sätta sig på bakbenen, förklarar Niclas Haking, B-tränare i hoppning.
Den övning han bjuder på brukar gillas av hästarna.
- Den skapar bra förutsättningar, hästen kan aldrig komma fel på hindret och det är lätt att höja upp.

Funkar från unghäst till 1,50De flesta ryttare är "anti-travhoppa", berättar Niclas.
- Men den här övningen brukar de gilla, för den ger bra förutsättningar.
När allt stämmer brukar det gå bra - och då får både häst och ryttare självförtroende.
Hur högt man ska bygga beror på ekipaget.
- Man kan göra det lätt och svårt. Det funkar på nybörjare, unghästar och hästar som gått 1,50.
Niclas tycker ändå att man kan börja på 50 centimeter och höja allt eftersom.

Gör så här:
f9d37a69d84161247f281af416419f6e.jpg

A. Lägg ut tolv travbommar. Här går det ut på att hitta flytet.
- Bommarna gör att hästarna bromsar upp och hittar jämn takt och rytm. Den takt man har före och efter serien ska man även ha inne i serien. Om man bromsar innan ökar hästen och då blir det springigt, tipsar Niclas.
Rid lätt hela tiden.
- Om man står upp är det lätt att tappa balansen.

B.
30ec8df911bae58be0ea8a6577df14a8.jpg

När du har gjort övning A, hästen går med samma takt och rytm hela tiden och du rider mitt på bommarna utan att titta ner, är det dags att ta tre av bommarna på slutet av serien och göra dem till ett kryss.
- Det första som händer är att ryttarna förändrar rytmen när det blir ett hinder. Men man behöver inte rida långsammare eller öka! När du kommer fram är det bara att låta hästen trilla över. Rid avslappnat.

C.
15b77178d7b5f882bf6152649f3e435c.jpg

Lägg upp nästa kryss (när övning B går bra). Det blir travbommar, kryss och ett galoppsprång till nästa kryss. Gör övningen om och om igen.
- Hästarna ska hålla samma rytm och lugnt ta ett galoppsprång, tipsar Niclas.

D.
1a0824b5ef22e13c3f6b2f13e5338d53.jpg

Kom in i trav, skutta över det lilla krysset och ta tre galoppsprång till kryssoxern. Ha galoppbommarna kvar emellan.
- Hästarna börjar kunna det här nu, så de brukar kunna göra det helt avslappnat.

Vill du höja?Då är det kryssoxern som gäller. Du behöver inte dra ut avstånden eftersom det är ett kryss i framkant.

TIPS: För att få exakt tre meter mellan bommarna, använd gärna tre meter långa bommar för att mäta. Lägg en bom lodrätt och en vågrätt, då blir det tre meter mellan.
- Det blir spikrakt och du får rätt avstånd, säger Niclas.

Syfte:
Styrketräning för hästen, ger självförtroende till både häst och ryttare.

Svårighetsgrad:
Bas.

Tänk på det här:
Rid alltid rakt och håll takten och rytmen. Ha blicken riktad framåt, de flesta vill titta ner när de travhoppar.

Övningen går utmärkt att dela upp på flera pass :)

Studs är även bra. När hästen kommit igång lite mera, sätt 3-4 räcken en rak linje, 6m mellan (för stor häst) :)

Jag gillar travbommar, travhoppning och låga serier! Behöver inte vara högre än 50cm, det kan ändå bli jobbigt för hästen! :)

En övning jag rekomenderar är:
[Taget från hippson.se !]

Tipstack till: Niclas Haking
Text: Hege Hellström
Illustration: Linda Eriksson
Travhoppning är styrketräning.
- Det är absolut jobbigare för hästarna. De måste komma lugnt och sätta sig på bakbenen, förklarar Niclas Haking, B-tränare i hoppning.
Den övning han bjuder på brukar gillas av hästarna.
- Den skapar bra förutsättningar, hästen kan aldrig komma fel på hindret och det är lätt att höja upp.

Funkar från unghäst till 1,50De flesta ryttare är "anti-travhoppa", berättar Niclas.
- Men den här övningen brukar de gilla, för den ger bra förutsättningar.
När allt stämmer brukar det gå bra - och då får både häst och ryttare självförtroende.
Hur högt man ska bygga beror på ekipaget.
- Man kan göra det lätt och svårt. Det funkar på nybörjare, unghästar och hästar som gått 1,50.
Niclas tycker ändå att man kan börja på 50 centimeter och höja allt eftersom.

Gör så här:
f9d37a69d84161247f281af416419f6e.jpg

A. Lägg ut tolv travbommar. Här går det ut på att hitta flytet.
- Bommarna gör att hästarna bromsar upp och hittar jämn takt och rytm. Den takt man har före och efter serien ska man även ha inne i serien. Om man bromsar innan ökar hästen och då blir det springigt, tipsar Niclas.
Rid lätt hela tiden.
- Om man står upp är det lätt att tappa balansen.

B.
30ec8df911bae58be0ea8a6577df14a8.jpg

När du har gjort övning A, hästen går med samma takt och rytm hela tiden och du rider mitt på bommarna utan att titta ner, är det dags att ta tre av bommarna på slutet av serien och göra dem till ett kryss.
- Det första som händer är att ryttarna förändrar rytmen när det blir ett hinder. Men man behöver inte rida långsammare eller öka! När du kommer fram är det bara att låta hästen trilla över. Rid avslappnat.

C.
15b77178d7b5f882bf6152649f3e435c.jpg

Lägg upp nästa kryss (när övning B går bra). Det blir travbommar, kryss och ett galoppsprång till nästa kryss. Gör övningen om och om igen.
- Hästarna ska hålla samma rytm och lugnt ta ett galoppsprång, tipsar Niclas.

D.
1a0824b5ef22e13c3f6b2f13e5338d53.jpg

Kom in i trav, skutta över det lilla krysset och ta tre galoppsprång till kryssoxern. Ha galoppbommarna kvar emellan.
- Hästarna börjar kunna det här nu, så de brukar kunna göra det helt avslappnat.

Vill du höja?Då är det kryssoxern som gäller. Du behöver inte dra ut avstånden eftersom det är ett kryss i framkant.

TIPS: För att få exakt tre meter mellan bommarna, använd gärna tre meter långa bommar för att mäta. Lägg en bom lodrätt och en vågrätt, då blir det tre meter mellan.
- Det blir spikrakt och du får rätt avstånd, säger Niclas.

Syfte:
Styrketräning för hästen, ger självförtroende till både häst och ryttare.

Svårighetsgrad:
Bas.

Tänk på det här:
Rid alltid rakt och håll takten och rytmen. Ha blicken riktad framåt, de flesta vill titta ner när de travhoppar.

Övningen går utmärkt att dela upp på flera pass :)

Studs är även bra. När hästen kommit igång lite mera, sätt 3-4 räcken en rak linje, 6m mellan (för stor häst) :)
Tack! Det verkar vara en väldigt rolig övning! :)

Svar till Jojo och niikon92 : Gjorde denna övning häromdagen med hjälp av nikon92. Jag och hästen hade då inte hoppat på två månader pga vintervila och skadad ryttare :p Var en nyttig övning, gällade att ha rak häst över travbommarna (min drog åt vänster), och sedan att de kom igång i en ordentlig galopp precis efter krysshindret. Här är en liten film på hur det såg ut :)

Svar till Jojo och niikon92 : Gjorde denna övning häromdagen med hjälp av nikon92. Jag och hästen hade då inte hoppat på två månader pga vintervila och skadad ryttare :p Var en nyttig övning, gällade att ha rak häst över travbommarna (min drog åt vänster), och sedan att de kom igång i en ordentlig galopp precis efter krysshindret. Här är en liten film på hur det såg ut :)

Vad kul! Tack för att du visar upp den, nu är jag jättetaggad på att göra den själv! :) Måste bara ragga bärhjälp till alla bommarna.... :p

Härligt det såg ut! Kul och se hästen så glad och pigg!:love:
Såg riktig bra ut för att inte ha ridit på två månader!:)

Åh, den här tråden hakar jag på, behöver också lite tips på hur jag bäst kommer igång och får en hållbar häst. Även funderat på hur man bygger upp konditionen bäst?

Åh, den här tråden hakar jag på, behöver också lite tips på hur jag bäst kommer igång och får en hållbar häst. Även funderat på hur man bygger upp konditionen bäst?

Jag gillar att rida intervaller någon gång i veckan under en period. För att öka kondition och även uthålligheten. Går bra att göra både ute i skogen och på ridbanan.

På ridbanan brukar jag tex. galoppera 5 varv i ena avet, skrittpaus, och sedan 5 varv i adra varvet. Även mycket tempoväxlingar i alla gångarter är bra :)

När jag har tillgång till att rida på fälten så brukar jag kör tidsintervaller. Tex:
2 min galopp
1 min skritt
2 min galopp

Brukar växla galoppen, och antalet upprepningar :)

Jag gillar att rida intervaller någon gång i veckan under en period. För att öka kondition och även uthålligheten. Går bra att göra både ute i skogen och på ridbanan.

På ridbanan brukar jag tex. galoppera 5 varv i ena avet, skrittpaus, och sedan 5 varv i adra varvet. Även mycket tempoväxlingar i alla gångarter är bra :)

När jag har tillgång till att rida på fälten så brukar jag kör tidsintervaller. Tex:
2 min galopp
1 min skritt
2 min galopp

Brukar växla galoppen, och antalet upprepningar :)
Intervaller har jag hört förut, men jag är urkass på dom. Vet inte riktigt varför, kanske inte kommit in ordentligt i dom? :confused:

kan så vara... men bara kämpa :D
Tycker det är svårt att t ex hålla tiden, har inget armbandsur och på vintern skulle jag inte kunna titta på det ändå då jag lider av Raynaueds fenomen (vita fingrar), så behöver behålla den värmen jag har och mobilen är inte smidig att ta upp och titta på heller, oc på vintertid dör den så fort det blir minus.... :/

Hur gör ni för att hålla tiden?

Tycker det är svårt att t ex hålla tiden, har inget armbandsur och på vintern skulle jag inte kunna titta på det ändå då jag lider av Raynaueds fenomen (vita fingrar), så behöver behålla den värmen jag har och mobilen är inte smidig att ta upp och titta på heller, oc på vintertid dör den så fort det blir minus.... :/

Jag brukar ha mobil med headset, in med ena luren i örat o rid! Sätter en timer, så att den piper efter 2min, 1min, 2min :)

Har en hemmabyggd "terrängklocka". Dvs: En digital äggklocka med stora digitala siffror, kardborreband, superlim och silvertejp. Är toppen till intervallträning!

Har en hemmabyggd "terrängklocka". Dvs: En digital äggklocka med stora digitala siffror, kardborreband, superlim och silvertejp. Är toppen till intervallträning!
En digital äggklocka? Finns det höll jag på att säga, själv har jag bara en sån där man drar upp själv. :o
Låter dock fiffigt. :up:

Japp! Typ något sånt här. Tror jag köpte min på Claes Olsson eller Biltema dock. :)
Ah, har för mig mamma hade en sådan när jag växte upp, vet dock inte vad som hände med den, men de var inte dyra om man nu skulle få för sig att köpa en någon dag. Alltid fiffigt att hitta egna billiga lösningar som funkar. :up:

@RedHyuuga
man behöver inte klocka vid intervaller, räcker med att ha en runda som man vet hur lång den är och hålla ett jämt tempo. t ex så har jag en sträcka på 1 km, halvvägs så är det ett stenröse, dvs jag kan trava 500m, galoppera 500m, trava 500, galoppera 1km osv.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 547
Senast: MimmiNO
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 354
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 913
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar