Tips på bra kattsand

Bison

Trådstartare
Har sökt lite men blev inte nöjd med resultatet, skulle behöva lite nya förslag.

Har använt ever clean, den grå sanden med inslag av olika färger. Den klumpade jättebra o höll lukten borta men det blev grus precis överalltm i sängen, på golven, i soffa. Hemskt, så det går inte.

Då provade Djurmagasinets egna med kristaller, det verkade så bra enligt påsen att kristallerna skulle suga upp kisset o så tömde man lådan en gång i månaden. Men fy vad det luktade! Efter drygt en vecka fick vi tömma hela lådan, så aldrig mer den.

Nu har vi Pussy compact, den luktar lite för mkt trots nogrann mockning o det blir grus överallt.

Så ngt annat förslag?
 
Sv: Tips på bra kattsand

Då provade Djurmagasinets egna med kristaller, det verkade så bra enligt påsen att kristallerna skulle suga upp kisset o så tömde man lådan en gång i månaden. Men fy vad det luktade! Efter drygt en vecka fick vi tömma hela lådan, så aldrig mer den.

Vad konstigt... jag tycker att den är jättebra (och helt luktfri). Jag köper den och tycker att den är det överlägset bästa jag har träffat på i kattsandsväg.
 
Sv: Tips på bra kattsand

men för oss fungerar den inte, luktar så fort man kliver in i lägenheten o det är inte så trevligt. Det blir oförsvarbart dyrt att byta hela lådan en gång i veckan.
 
Sv: Tips på bra kattsand

Tyvärr är kristallerna inte gjorda för att hålla så jättelänge, en av anledningarna till att jag dissat dom helt. Jag har hemma på testning TidyCats, hittills tycker jag den verkar vara bra. Klumparna är stenhårda, kornen är små runda kulor vilket jag tycker verkar göra att den inte fastnar i tassarna lika lätt men jag tror att det ändå är en form av bentonit vilket gör att den har alla dens fördelar.
Mina katter krafsar inte i den, men det kan bero på att jag har stora lådor och köpte 9 kg sand, vilket är på tok för lite. Så det kanske ändras om man har i mer sand, får återkomma om det.
Priset är väl som dom flesta andra kvalitetssorterna, 9 kg för runt 169 kr men här kunde man köpa en låda med 18 kg för 220 kr eller nått vilket ju gör det hela mycket billigare.

Testa!
 
Sv: Tips på bra kattsand

Grus överallt blir det onekligen om man använder sand, såvida man inte bygger in lådan i någonting. Jag har byggt in kattoaletten i en byrå och vips så är lägenheten sandfri.

kattoasida.jpg


kattoa.jpg


Jag har alltså bara skruvat fast fronterna på de två stora byrålådorna i mitten. I den nedersta byrålådan står kattoaletten och de två små byrålådorna går att använda som vanligt.

Jag känner en uppfödare som köpt en stor låda (för kuddar till utemöbler och liknande) och satt två kattlådor i den. Hon slipper numera också sand överallt.
 
Sv: Tips på bra kattsand

Grus överallt blir det onekligen om man använder sand, såvida man inte bygger in lådan i någonting. Jag har byggt in kattoaletten i en byrå och vips så är lägenheten sandfri.

Jag har alltså bara skruvat fast fronterna på de två stora byrålådorna i mitten. I den nedersta byrålådan står kattoaletten och de två små byrålådorna går att använda som vanligt.

Jättesmart:bow: Men hur kommer du åt att städa kattlådan? Går lådorna att öppna ändå eller?
 
Sv: Tips på bra kattsand

Jättesmart:bow: Men hur kommer du åt att städa kattlådan? Går lådorna att öppna ändå eller?

Den nedersta lådan är helt som vanligt dvs. den går att dra ut och i den står kattlådan. Inga problem att städa då, bara att dra ut lådan och rensa.:D
 
Sv: Tips på bra kattsand

det var smart men jag vill nog ha ett lite enklare alternativ, är inte så händig, lite mkt jobb för en kisse ;)
 
Sv: Tips på bra kattsand

Jag är lite nyfiken på er som byggt in lådan i något och har den ute i huset eller lägenheten. Luktar det något alls?

Vi har så litet badrum och vi skulle helst se att man slipper ha dörren öppen jämt men den enda plats jag har för lådan är i köket. Vågar man ha den där?
Vi kommer ha 2 kissar hemma så det blir ju en del i lådan.
 
Sv: Tips på bra kattsand

Jag har 5 katter hemma för tillfället och har två lådor i köket (ej inbyggda) och det luktar ingenting. Det beror på vilken sand du väljer och hur ofta du gör rent.
 
Sv: Tips på bra kattsand

Jag är lite nyfiken på er som byggt in lådan i något och har den ute i huset eller lägenheten. Luktar det något alls?

Vi har så litet badrum och vi skulle helst se att man slipper ha dörren öppen jämt men den enda plats jag har för lådan är i köket. Vågar man ha den där?
Vi kommer ha 2 kissar hemma så det blir ju en del i lådan.

Min erfarenhet är att lukten främst beror på vad katten äter och givetvis på om katten är kastrerad eller inte. Att det beror mindre på hur deras toalett är utformad.

Hos mig luktar det inget ur lådan. Har fått hem en kattunge (ja, han är 1½ år nu) från förra kullen och ur hans låda luktar det lite, men det beror antagligen på att han än så länge äter annan mat än mina katter.

Jag har haft kattlåda i badrummet, hallen och köket och det funkar bra vart som.

Ge katterna bra mat och håll efter bra i lådan så kan du absolut ha lådan i köket om du vill det.
 
Sv: Tips på bra kattsand

CatSan, billig kattsand, vit. Suger bra, klumpar inte, håller dålig lukt borta.

Fresh and Easy, billiga kristaller. Suger bra, håller all dålig lukt borta! Mkt bra på just luktbiten.

Sen gillar jag den här fina sanden, minns inte vad den heter. Väldigt finkorning, ganska dyr men klumparna blir hårda som sten och helt torra. Inget slabb. Verkligen super. Vet ej hur den är luktmässigt men den ska hålla dålig lukt borta.
 
Sv: Tips på bra kattsand

inte kristaller, vill ha ngtt som klumpar, lukten är inget jätteproblem eftersom jag är väldigt nogrann med mockningen, problemet är att den sand vi testat fastanr i tassar o päls o sen har vi sand i hela lägenheten.
Tack för tipsen.
 
Sv: Tips på bra kattsand

CatSan, billig kattsand, vit. Suger bra, klumpar inte, håller dålig lukt borta.

Fresh and Easy, billiga kristaller. Suger bra, håller all dålig lukt borta! Mkt bra på just luktbiten.
Sen gillar jag den här fina sanden, minns inte vad den heter. Väldigt finkorning, ganska dyr men klumparna blir hårda som sten och helt torra. Inget slabb. Verkligen super. Vet ej hur den är luktmässigt men den ska hålla dålig lukt borta.

:bow: hade aldrig klarat ett liv utan det!
 
Sv: Tips på bra kattsand

Jag skulle ochså vilja veta vad passar bäst till långhåriga kissar?!

Man vill ju inte ha sand i hela lägenheten.
 
Sv: Tips på bra kattsand

Everclean har ju en variant för långhåriga katter. Jag tycker att den är suverän.
 
Sv: Tips på bra kattsand

jag har perserkatter, använder everclean. har dock inte sett den för långhåriga katter i djurbutiken. ska kolla lite nogare nästa gång.


vi har en räfflad gummiplatta framför lådan, finns att köpa i det flesta djurbutiker, kostar ca 69kr.
den tar det mesta av sanden från tassarna, men inte allt dock.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 537
Senast: Pudlan
·
Övr. Katt Nu har jag tröttnat lite på mitt PeeWee-strö och vill kolla igenom marknaden igen. Jag vill gärna ha något som klumpar sig, men som inte...
Svar
9
· Visningar
3 247
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp