Tips på bra hundfoder

pernilla_s

Trådstartare
Jag vill byta hundfoder på min rottishane då jag vill ha ett mer energirikt foder. Han har nu robur maintenance. Han behöver få lite mer energi och han ska bygga mycket muskler då han är muskelfattig och har väldigt dålig kondis.

Han är lite kräsen och jag tycker inte han äter detta fodret med någon bra aptit så det är också en anledning till att jag vill byta.

Jag har vissa krav helst inte för fettrikt max 20%, den första ingrediensen ska vara något slags kött. Jag köper inget foder som har något annat först.

Lite tips hade varit önskvärt, jag har kollat runt lite och hittat vissa intressanta, men jag vill höra vad ni har för ideer och tips om BRA hundfoder.

Sv: Tips på bra hundfoder

Tänk bara på att ibland redovisas köttet i olika poster beroende på djurslag vilket kan göra att en annan ingrediens står först även om köttet totalt står för största andelen.

Jag har tidigare gett Standart Extra vilket jag tycker är bra. Har nyligen bytt till Vom og Hundemat vilket än så länge verkar vara ännu bättre.

Jo jag vet, så man kollar ju lite på resten också :) Det jag inte gillar är när det bara är typ utfyllnad och tillsatser. De går bort direkt.

STandardt är ett av dem som jag har på intresse listan då det också kommer en mängd "köttprodukter" i rad sedan.

Senast ändrad:

Var det inte du som var inne på färskfoder?

De torrfoder jag har gett och varit nöjd med har varit Standart och Purina Pro Plans laxfoder.

Var det inte du som var inne på färskfoder?

De torrfoder jag har gett och varit nöjd med har varit Standart och Purina Pro Plans laxfoder.

Nej, det finns inte möjlighet till färskfoder då vi bara har en kombi kyl/frys till 4-6 personer. Jag har haft det förr på min förra hund och vill helst egentligen ha det igen.

Frysboxar finns att få tag på för en femhunka på Blocket :)

haha, vi är som en färskfodermaffia:rofl:

Nä, men det är ju det bästa, punkt slut:D

Minns när några av mina jaktkompisar gick över för några år sen, då var det fortfarande ganska okänt fenomen. De pratade vitt och brett om hur bra det var, hur mycket hundarna hade ändrats på olika sätt och skulle övertala mig till att testa. Då hade jag redan gett förskfoder ett tag och log åt deras eantustiasm:angel:

Ja, lite så :rofl:
Men jag är faktiskt helt otroligt nöjd! Innan, på olika torrfoder, har det alltid varit något att anmärka på. Trasiga klor, rinniga ögon, mjäll i pälsen, "varannandagsmage" etc. Men nu - ingenting :D

Jag tittar efter foder med mycket kött samt lite och framförallt långsamma kolhydrater. Försöker undvika foder som är baserat på vitt ris, majs, vete etc och väljer istället foder med kolhydratkällor som grönsaker, frukt, havre, brunt ris etc. Tyvärr går alla svenska märken bort pga det :(. Men väljer man ett högenergifoder får man åtminstone ner kolhydratnivån en del. Dom foder jag varit mest nöjd med är Nutra Gold (Adult) och Acana (Adult). Har kennel och många hundar...

Men jag undrar hur du menar när du först skriver att han behöver ett mera energirikt foder och sedan skriver att det inte får innehålla för mycket fett? Energirikt foder = foder med mycket fett :). Det är kolhydrater man ska undvika, inte fett..

Fodrar Rottweiler tik som är 1 år , mkt stor o välmusklad med Standardt Xtra :) Bra glutenfritt foder med mkt stor kötthalt i utan en massa konstiga ingredienser som örter o hokus pokus bra pris med på detta foder:)

Jag tittar efter foder med mycket kött samt lite och framförallt långsamma kolhydrater. Försöker undvika foder som är baserat på vitt ris, majs, vete etc och väljer istället foder med kolhydratkällor som grönsaker, frukt, havre, brunt ris etc. Tyvärr går alla svenska märken bort pga det :(. Men väljer man ett högenergifoder får man åtminstone ner kolhydratnivån en del. Dom foder jag varit mest nöjd med är Nutra Gold (Adult) och Acana (Adult). Har kennel och många hundar...

Men jag undrar hur du menar när du först skriver att han behöver ett mera energirikt foder och sedan skriver att det inte får innehålla för mycket fett? Energirikt foder = foder med mycket fett :). Det är kolhydrater man ska undvika, inte fett..
mycket bredare vovve
Det är sant, det är jag som är förvirrad. :angel: Jag får skylla på att min förra hund var tjockis och alltid på dietfoder för att inte bli en:o

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 371
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 661
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 562
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter