Tips på bra fortbildningskurser

Lejonelle

Trådstartare
Hej - en tråd för att byta utbildningstips. Fortbildning behöver alla regelbundet och det är kul att gå på kurs. Vilka kurser tycker du har varit extra bra eller dåliga? Vilka skulle du rekommendera till andra? Jag är speciellt intresserad av anatomi, veterinärmedicin, träningslära och rörelsemekanik men tipsa gärna inom alla områden. Man blir aldrig fullärd.

mvh
Lejonelle

Sv: Tips på bra fortbildningskurser

Å kom igen nu, NÅN är det väl som har gått på NÅN intressant kurs??? Hur är det med exteriör/anatomikursen på SLU, nån som gått den?
Lejonelle

Nej, det har inte blivit av att jag gått "Hästens rörelseapparat" som SLU:s anatomikus heter. Dock ska den vara rikigt bra. Det är en hel del fackfolk (veterinärer, hästmassörer m.fl.) som passar på att gå den, så standarden brukar vara hög.

SLU har en annan kurs som heter "Hästens utfodring och avel" och som ges som A- och C-kurs parallellt. Har gått C-kursen, så jag vet inte hur A-kursen var.

SLU har även en anatomikurs som brukar gå i början av vårterminen. Det är egentligen en 15-poängskurs i anatomi och fysiologi, men anatomidelen brukar man kunna läsa som fristående kurs på A-nivå 8reden är B-nivå). Massa roliga dissektioner på olika djur, nyttigt även för enbart häst-fantaster!

Hej - tack för svaret. På SLUs sida fanns en 2p-kurs i husdjursanatomi, kan det vara den du menar? Mera överkomligt med 2p än 4p när det är heltidsstudier och man bor på annan ort än Uppsala. Konstigt att inte dessa kurser erbjuds som distans/halvfartskurser när de bara finns på ett ställe i landet! Kan man fixa en folkstorm månne..?
mvh
Lejonelle

Skulle kunna vara den anatomikursen. Om man är intresserad av anatomi kan man alltid ringa till institutionen/kolla kursutbudet på hemsidan.

Anledningen till att man inte läser anatomi på distans eller halvfart tror jag kan bero på att de beställer hem material för dissektion från slakteriet, och det är inte jättetrevligt att leka med gamla slaktkroppar.

(Kan tillägga att om man vill gå anatomikursen bör man inte vara rädd för dissektioner...)

På SLU brukar de inte vara rädda för att dra igång kurser om intresse finns. Så om du lyckas dra igång en folkstorm kan man säkert ha önskemål om kursutbudet!

Jo, jag är ju lite knäpp så det där med dissektioner är inget problem.. Finns inget bättre sätt att lära sig.

Att man ska göra hela dissektionsövningen klar den dagen är ju självklart. Men om man ska utföra 4 dissektioner under kursen kan man ju lika gärna göra dessa en gång i månaden som en gång i veckan. Kropparna måste ju frysas i vilket fall.

Anatomifanatiker i hela landet - förenen eder i folkstormen för en djupgående anatomikurs med massor av dissektioner på kvartsfart!!

//Lejonelle

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 231
Senast: tanten
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 130
Senast: Korekatten
·
Foder & Strö Hej på er!! Jag har äntligen efter mycket provridningar hittat min nya häst! Han kommer hem om två veckor och jag är överlycklig! Jag...
Svar
12
· Visningar
1 397
Senast: Masse
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 261
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II