Tips på bra dressyrskydd

S

snofflan

Skulle vilja ha lite tips på superbra dressyrskydd. Priser skulle också vara bra veta.

Tacksam för svar! :bow:

Har faktiskt spanat i de där skydden redan. Har du såna själv? Är de verkligen så bra som de verkar?

De är inte bra, bara snygga och dyra.

Vill du få in lite vitt i häst utan tecken och utan egentliga behov av skydd samt om du är bekvämt lagd så kan du köpa denna typ av skydd (jag har själv eskadrons tunna vita bandagetter - lika dyra och funktionellt värdelösa men är "praktiska" och går att tvätta i maskin).

Vill du ha ett BRA skydd så skaffar du ett par bra funktionella paddar och lindar med elastisk linda.
Det är det bästa skyddet vid dressyrträning och det är ju bara att välja färg..

Använder ALLTID lindor när jag tränar, men tänkte att det kanske fanns några bra skydd som man kunde använda under sina "lata" dagar. :smirk:
Men, är inte ovanstående skydd bra då? För då ska jag absolut inte lägga några pengar på dom... ;)

De ger måttligt skydd mot svagare slag - that´s it.

Det man vill ha i dressyren är ett stabiliserande skydd som skyddar sena men även skyddar mot slag.

Linda är det bästa. Spara du pengarna.

Då fortsätter jag nog att linda. I alla fall tills jag (kanske) hittar några superduper-skydd med samma funktion. ;)

Förstår inte syftet med att använda skydd i dressyr riktigt?
Okej om man ska hoppa el. ev. rida ut i skogen då, men till dressyr? Hästen får ju ändå inte använda skydd när den ska tävla, personligen tycker jag mer hästarna liknar bodybuilders när de är lindade..

:smirk:

Men måste du ta ha skydd på hästen jämt då? Du kanske kan ha lindor för att det ska se prydligt ut när du tränar för
tränare och emellanåt om du vill se lite extra fin ut, och linda bara för lindadets skull. Annars tycker jag inte du behöver använda något skydd alls om du bara rider dressyr på bana el. i ridhus.

Rider du ut eller hoppar så kan du ju köpa ett par vanliga skydd och inga spef. dressyrskydd eller?

Om du använder lindor för att hästen stryker sig, använd ett par vanliga senskydd..

Har du skydd för att det är fint, eller för att hästen slår sig? Eller bara för saken skyll? Om du har en häst som inte slår sig men vill ha lite stöd junt sena och kota så tycker jag att Hööks benskydd som går ner rutn kotan är helt ok.

Proffessionals Choice skydden fungerar på samma sätt som om man lindar så de borde funka bra till dressyr också. Vet inte om de finns vita men det gör de säkert om man absolut vill ha det. Jag använder mina PC-skydd till allt, tycker att de är kanon! Kostar visserligen en del (ca 1000:-/paret) men de är värda varenda krona. Det skall dock vara de riktiga Proffessional Choice skydden inte de billiga kopiorna som finns för de är inte alls bra.

Dom har jag tittat på för att ha på tävlingar (framridningen) eftersom min pålle är lite för till sig då för att kunna linda honom... :crazy:

M.

personligen tycker jag mer hästarna liknar bodybuilders när de är lindade..
Det beror ju helt på hur man lindar. Lindar man korrekt så blir det inga bodybuilders. :smirk:

Du kanske kan ha lindor för att det ska se prydligt ut när du tränar för
tränare och emellanåt om du vill se lite extra fin ut, och linda bara för lindadets skull.
Jag använder aldrig lindor/benskydd enbart för sakens skull utan för att ge stöd och skydd. Man vet aldrig vad som kan hända, även om man "bara" tränar dressyr.

Ville bara kolla om det fanns några bra skydd för dressyr som är värda sitt pris. :)

Jag är ute efter skydd som både skyddar bra mot slag och stötar och ger ett bra stöd åt senan. Vilka skydd är det du menar? De vita eller de svarta? Har för mig att det finns två olika sorter...

eskadrons höga strykkappor har jag, ca 400 kr paret. köpte mina på charlies i jönköping

H**ks sådana benskydd är inget att satsa på, då är det bättre med ett par vanliga strykkappor eller så får man ta sig tid att linda. Benskydden som H**ks har är enligt min mening klumpiga och fula och har framför allt rent usel passform, precis som alla liknande skydd i samma prisklass. Ska man ha ett skydd av den modellen får man gå upp rejält i pris för att få någonting som sitter bra, håller mer än en månad och ger ordentligt skydd.

Jag använder skydd från Pfiff. Dyra men jag tycker att de ger bra stadga SAMT skydd mot slag. Enda nackdelen är att de är vita, de blir skitiga så fort. Men de funkar... :bump:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
984
Senast: tara
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
979
Senast: ako
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar