Tips på billigare kraftfoder önskas!

G

Gargamella

Jag har just nu dåligt med pengar och behöver dra ner på alla kostnader som går. Min häst har av bara farten alltid ätit Krafft. Just nu äter hon Krafft Rehab, Kafft Protein samt Miner Vit.

Finns det annan sorts foder med liknande innehåll som kraffts ovan, men som är billigare???

Hjälp mottages tacksamt!!! :bow:

Sv: Tips på billigare kraftfoder önskas!

jag vill också veta vill byta ut krafft protein som vi just nu använder men tycker det är dyrt o kommer o bli ännu dyrare nu när de byter till 25kg kollade upp det där jag köper o det kommer o bli ca 1kr/kg dyrare....

Krafft Rehab kan rent värdemässigt bytas ut väldigt enkelt, mot havre/korn/etc. Däremot är proteinet värre, iaf om det behövs stora mängder, men soja är betydligt billigare än KP, men tänk på att det finns en maxgiva, och vissa hästar inte tål ens så mycket soja.

MEST pengar finns det att spara till nästa år. Genom att köpa ett grovfoder med de värden aktuell häst behöver, och slippa kraftfoder..

Beror ju lite på hur mycket protein som fattas. Lusern är ett billigare alternativ. Inte Kraffts för den är dyrast.
Hippo har ett Danskt lusern som man på Ekohallen o City Gross kan få tag i rätt så billigt.
Kvarnbyfoder har också och med mer protein i.
// Linda

man kan ju ge ex linpellets också, det kan bli riktigt biligt om man hittar lite "mindre" företag. När vi skulle köpa nu för ca 2 veckor sedan sa det att 25 kg säck kostar 188 tror jag det var. 10 kg säckaran kosta 88 kr. http://www.kisaoljeochfroforadling.se/kaka.html

Innehåller ca 250 smbrp per kg om jag minns rätt och ca 12 mj. Ger man några hekto linpellets o sen köper havre lokalt av nån bonde man känner kan det bli riktigt biligt. Vi ger vår åring havre, linpellets och tokosel nu o hon ser väldigt fin ut..

solrosfrön innehåller också mkt protein, kanske lika mkt som linfrö. Som någon skrev kan man ju ge soja, dock har sojan fraktas en bra bit o är då inte så bra miljömässigt om man bryr sig om det

Hur mkt kostar ditt fodern nu då ? Tänker på hur pass mkt billigare det ska vara

Jag tror Krafft lucern blir billigare än protein. Kan du inte fodra m havre?

när jag räknade på det så skulle lucern bli dyrare om man skulle fodra så man kom i samma proteingiva som med proteinet då det har en giva på ca 330smrp o lucern nåt på en 120smrp

när jag räknade på det så skulle lucern bli dyrare om man skulle fodra så man kom i samma proteingiva som med proteinet då det har en giva på ca 330smrp o lucern nåt på en 120smrp

Kvarnbyfoders lucern innehåller 150 gr smb rp, är billigare än Kraffts Lucern och har man möjlighet att tex ta hem hel pall, kan man komma ner under 3,50 kg. Det blir ju mycket pengar på en gång, men om man är några stycken och delar på det så lönar det sig rejält prismässigt.

Har du analys på ditt hö/hösilage?
Du kanske inte behöver ge något kraftfoder alls!

det är det som är lite problem hos mig då vi har ett litet stall med bara 2 hästar. jaja vi har nu så det räcker i ca 2 mån lite mer sen får vi hoppas på bete o bättre hö nästa år...

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 346
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 858
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 612
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 788
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V