Tips på billig kattmat

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mynta2

Trådstartare
Den nya katten formligen vräker i sig torrfoder, och det börjar bli kännbart eftersom mina 2 klarar sig utmärkt på 2 kg Hills/månaden....men detta ser inge bra ut och därför vill jag ha billigare torrfoder som även måste passa en urinstensbenägen hane. Det ska vara billigare än Hills Adult, annars är det ingen mening. Tacksam för tips.

Sv: Tips på billig kattmat

Mina katter får Mjau köttgille eller vad det nu heter. De klarar sig alldeles utmärkt på det och tycker dessutom att det är gott, finns fyra olika smaker att välja mellan (tror jag), kött, fisk, kycklig, räkor.
kostar mellan 35-46kr ca för 2kg eller om det var 4kg:confused:
Just nu kommer jag inte ihåg..:o
Dessutom går en summa av det man betalar till en kattgård.

Nja, jag vet inte det...Ibland så är medelklassfoder bra. Jag läste råd&Röns test av kattmat, och dom höll det dom lovad. Ingen var egentligen dålig. Men strunt samma..något annat foder borde det väl finnas som är helt ok men billigare ???? Alla kan ju inte vara kass tycker jag.

Råd och Röns test är inte bra, det tar inte hänsyn till vart proteinet kommer i från. Katter är obligata köttätare och har ingen användning utav kolhydraterna som finns i torrfodret, de är snarare en nackdel.

Ska du ge ett billigare torrfoder så ge Mjau.

Jag brukar köpa bästis på samma ställe som jag köper hästmaten. Sedan så blandar jag ut den med tex burkmat eller friskis.

Jamen kan en urinstenskatt äta Mjau torrfoder då ?

Av alla miljoner märken som finns måste det ju finnas andra foder än bara Hills/Royal som är helt ok ?

Tvärr funkar inte Friskes..det var av detta foder han fick urinsten av.

Mynta2 skrev:
Jamen kan en urinstenskatt äta Mjau torrfoder då ?

Av alla miljoner märken som finns måste det ju finnas andra foder än bara Hills/Royal som är helt ok ?

Är det ett "urinstensförebyggande" torrfoder du vill ha finns det inga billiga sådana. Det finns en mängd andra torrfoder än RC och Hill's tex. ANF, Eukanuba, Precept, EaglePack och IAMS men jag vette tusan om de är billigare.

Skulle jag ha en katt som har lätt att få urinsten skulle jag inte ge torrfoder öht. (Missade det i ditt första inlägg.)

Det beror ju helt på sammansättningen och om katten dricker. Min hane dricker mycket vatten. Sedan hade han urinsten 3 ggr när han var ca 3 år, nu är han 11. I flera år åt han specific torrfoder på inrådan av veterinären. Sedan hörde jag mig för hos vet om det gick bra att gå över till Hills (som också ska vara bra till sådana katter, står förövrigt bak på säcken också), och eftersom han inte haft något anfall på så många år så var det inga problem. Men vilket foder som helst från typ Ica fick jag inte ge honom...för man vet ju aldrig. Det är ju bara att läsa på Hills säcken vad det är bra för.

Senast ändrad:

Då kanske Hills ligger billigast till då ? Nu har han ju inte haft anfall på så många år, men jag har ju liksom ingen lust att chansa att det går bra.

Speciellt torrfoder är ingen fara att ge vid urinsten - men jag håller med dig Mynta2 - chansa inte och byt ut urinstensfodret mot något annat...(om inte något annat urinstensfoder är billigare), ett återfall kan bli mycket dyrare...och jobbigare för katten.

Jag tycker inte om torrfoder öht, det är därför som jag ger BARF.

Ok, men jag kanske föredrar torrfoder...och jag var ute efter tips.

Sol skrev:
Är det ett "urinstensförebyggande" torrfoder du vill ha finns det inga billiga sådana. Det finns en mängd andra torrfoder än RC och Hill's tex. ANF, Eukanuba, Precept, EaglePack och IAMS men jag vette tusan om de är billigare.

Eukanuba och IAMS fick min katt urinsten av, det enda torrfoder jag köper åt honom är Hill's

Mynta2 skrev:
Den nya katten formligen vräker i sig torrfoder, och det börjar bli kännbart eftersom mina 2 klarar sig utmärkt på 2 kg Hills/månaden....men detta ser inge bra ut och därför vill jag ha billigare torrfoder som även måste passa en urinstensbenägen hane. Det ska vara billigare än Hills Adult, annars är det ingen mening. Tacksam för tips.

Vänta ett tag och se, det tar ju ett tag innan de vänjer sig vid ny mat, för det var en ny katt du hade?

I övergången så brukar det gå åt mycket mer innan de upptäcker att de faktiskt är mätta :)

Tror du det är så ? Hoppas det...jag kanske ska vänta ett tag och se. Om min 2 gamla katter får 1 skopa kulor, så delar dom på detta och det är ändå några kulor kvar när dom ätit färdigt. Men den nye katten vräker i sig 1 skopa själv, så dom andra inte får något. Sen när hon är mätt och går därifrån, och jag öser upp nytt till mina gamla katter...ja, då kommer den nye lunkandes och sätter sig och äter igen :crazy:

Den nye har varit hos mig sedan långfredagen...då var hon undernärd, nu börjar hon bli lite jämnare över ryggen i allafall.

Mynta2 skrev:
Ok, men jag kanske föredrar torrfoder...och jag var ute efter tips.

Jag svarade på Nikis inlägg, eftersom du frågar efter ett torrfoder så har jag inte gett några tips på bra blötmat.

"Den nye har varit hos mig sedan långfredagen...då var hon undernärd, nu börjar hon bli lite jämnare över ryggen i allafall."

Där har du ju förklaringen till varför hon vräker i sig mat! Förhoppningsvis så går det över när hon uppnått normalvikt och ser att hon alltid har tillgång till mat och inte behöver oroa sig för att svälta igen.

Jag hade en katt från katthemmet som hade fått kämpa för att få mat medan han var övergiven. Han var mattokig resten av livet, men mer i början, han blev lite överviktig men inte så det störde. Men i början fick jag agera lite 'matpolis' så att han inte skulle äta alltför mycket, och så att den andra katten inte skulle bli utan.

Jag har också alltid fått höra att dyrt torrfoder är bäst, men har fått lära mig lite annat på sistone så jag ska börja ge mina mer kött istället. Och billigt torrfoder innehåller alldeles för mycket spannmål, det står oftast först i listan över ingredienser, och det har jag fått höra kan orsaka urinsten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 115
Senast: Sasse
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden