Tips på att hantera otålighet?

Sasse

Trådstartare
Jag skaffade för några veckor sedan en ny medryttarhäst. En helt otroligt trevlig individ, men rätt otålig som tar sitt uttryck i att hon blir buffig och sparkar med frambenen. Ägaren tror att det beror på att hästen tidigare stått i ett livligt stall där det hände mycket. Nuvarande stall (och ägare) är något lugnare.

Hon får alltid en tillsägelse när hon sätter igång. Jag brukar backa henne och/eller fösa undan hennes huvud om hon är framme och puttar på mig. Ägaren har sitt eget sätt att säga till på. Hästen slutar alltid, för stunden. Men hon är envis som synden och ger sig inte.

Värst blir hon vid tränsning och uppstigning. Även när hon vill ha uppmärksamhet och/eller tycker att hon förtjänar godis.

Det märks tydligt att hon har bråttom att få komma ut när tränset väl kommer fram och hon viftar runt med huvudet en del innan man väl får på tränset, då står hon stilla. Jag tror att hon möjligen inte gillar nosgrimman och ska se om det blir bättre av att ta av den, men i övrigt känns det som att hon behöver träna upp sitt tålamod en aning.

Vid uppstigning är det samma visa. Vi är alltid två när vi rider och jag brukar hjälpa den andre personen att komma upp på sin häst. Min blir då otålig och vill komma iväg, hon skrapar med hovarna och puttar med huvudet. När jag väl ska hoppa upp står hon dock oftast helt stilla.

Det här verkar ha pågått ett tag, finns det något man kan göra för att få bukt med det?

Jag hade provat att arbeta från marken med basgrejor som att leda och att den ska stanna när jag och så länge som jag vill om den är otålig, men det ska man ju i min mening alltid träna på ändå :) konsekvent och rättvist hursomhelst med massa beröm/godis när den gör rätt

Själv tränar jag mycket på sånt. Både löst i paddock, i gången och i boxen, på promenaden osv. Jag vill att hästen ska respektera mig (inte vara rädd eller inte bry sig att jag är där)

Jag lärde t ex min ponny att lyfta höger respektive vänster framben på kommando och efter det slutade hon skrapa med hovarna i gången. Jättekonstigt men sant :)

Så i korta drag så rekommenderar jag (som inte är expert nånstans) att träna ledarskap/''frihetsdressyr'' :) tycker själv att min egen ponny lyssnar på mig mycket bättre och har blivit lugnare och mindre otålig sedan vi började träna sånt mer

Jag skulle skippa godis helt och hållet. En strykning på halsen är bra beröm tycker jag. Det viktigaste för att hästen ska bli lugn är tålamod. Korrigera direkt lugnt varje gång. Vänta ut hästen, få den att bli stilla innan du går vidare. T ex ta fram tränset och sätt inte på det förrän hästen har sitt huvud stilla, visa den lugnt var du vill ha huvudet och upprepa tills det stannar där tills tränset är på. Du behöver rejält mycket tålamod i början, med det brukar betala sig bra.

Jag har haft en sån, och det var inte otålighet utan nervositet. Konsekvent, tydlig och vänlig behandling så släppte det ganska snart, men i nya situationer där hästen inte kände sig helt trygg så kom det tillbaks igen tills den hade vant sig vid sammanhanget. Tex viftandet med huvudet vid tränsning, som du beskriver, efter några månader försvann det helt i stallet, men dök upp i transporten vid träning och tävling tills den situationen blev bekväm för hästen.

Jag hade provat att arbeta från marken med basgrejor som att leda och att den ska stanna när jag och så länge som jag vill om den är otålig, men det ska man ju i min mening alltid träna på ändå :) konsekvent och rättvist hursomhelst med massa beröm/godis när den gör rätt

Själv tränar jag mycket på sånt. Både löst i paddock, i gången och i boxen, på promenaden osv. Jag vill att hästen ska respektera mig (inte vara rädd eller inte bry sig att jag är där)

Jag lärde t ex min ponny att lyfta höger respektive vänster framben på kommando och efter det slutade hon skrapa med hovarna i gången. Jättekonstigt men sant :)

Så i korta drag så rekommenderar jag (som inte är expert nånstans) att träna ledarskap/''frihetsdressyr'' :) tycker själv att min egen ponny lyssnar på mig mycket bättre och har blivit lugnare och mindre otålig sedan vi började träna sånt mer
Jag tränade sådant när jag hade egen häst tidigare också. Fungerade utmärkt på honom då och jag fick en mer lyhörd häst. Men det är rätt nytt med den här hästen och har inte blivit mycket sådant ännu. Men i den vardagliga hanteringen som t.ex. till och från hagen tycker jag att hon uppför sig exemplariskt. Hon är lätt att ha att göra med som så och väluppfostrad. Men är det ridning som gäller kan hon bli lite "jobbig".

Jag tror att det till viss del kan ha att göra med att hon får godis. Som jag uppfattat så är det mer regel än undantag att hästarna får godis inför varje ridtur. Alltså att man lägger godis i fickan inför ridturen och ger innan, under eller efter ridturen, om hästen sköter sig. Den andra hästen bryr sig inte om man går bort till godisburken, medan "min" gör det och vill ha. Den andra hästen får alltid vid uppsittning, och det är möjligt att min häst har fått det tidigare också.

Nu vet jag inte om detta är grunden till problemet, men det kan säkert vara en orsak till det. Hur man nu blir av med det. Jag är egentligen ingen godismänniska, utan beröm i andra former funkar mer än väl. Men även om jag slutar ge godis, kommer den andra hästen troligen fortsätta få, eftersom det funkar att berömma den på det sättet.

Jag får prata med ägaren om det och se vad hon säger :)
Jag skulle skippa godis helt och hållet. En strykning på halsen är bra beröm tycker jag. Det viktigaste för att hästen ska bli lugn är tålamod. Korrigera direkt lugnt varje gång. Vänta ut hästen, få den att bli stilla innan du går vidare. T ex ta fram tränset och sätt inte på det förrän hästen har sitt huvud stilla, visa den lugnt var du vill ha huvudet och upprepa tills det stannar där tills tränset är på. Du behöver rejält mycket tålamod i början, med det brukar betala sig bra.
Tack för tips! Som jag skrev ovan funderar jag på om godiset kan vara en del av orsaken till att hästen håller på. Jag försöker vara tålmodig och föser lugnt undan hästen när hon håller på, eller väntar på att hon är klar med att kasta runt med huvudet vid tränsning. Jag har funderat på om hon tycker nosgrimman kliar och det är därför hon slänger runt med huvudet, så jag får se vad hon tycker vid nästa tränsning när den nu är borta. Ska bli intressant att se om det blir någon skillnad.
Jag har haft en sån, och det var inte otålighet utan nervositet. Konsekvent, tydlig och vänlig behandling så släppte det ganska snart, men i nya situationer där hästen inte kände sig helt trygg så kom det tillbaks igen tills den hade vant sig vid sammanhanget. Tex viftandet med huvudet vid tränsning, som du beskriver, efter några månader försvann det helt i stallet, men dök upp i transporten vid träning och tävling tills den situationen blev bekväm för hästen.
Jag är rätt säker på att detta handlar om just otålighet, möjligen att hon förväntar sig/vill ha godis. Hon är väldigt lugn överlag. Men tackar för tipset!

Vi lärde våra ponnyer det också (vi tänkte att vi skulle kunna lära dem fri skritt sen, det kunde vi inte :rofl:). Däremot fick jag en ponny som började skrapa med fötterna i tid och otid när han ville ha godis fastän han aldrig gjort det innan :cautious: Det blev inte riktigt så bra som vi hade tänkt (vi var typ tretton år gamla) :D

Jag är rätt säker på att detta handlar om just otålighet, möjligen att hon förväntar sig/vill ha godis. Hon är väldigt lugn överlag. Men tackar för tipset!

Godiset gör säkert sitt till. ;) Min var också väldigt lugn annars, nervositet var nog fel ord, otålig förväntan bättre! Hur som helst så gjorde jag som du; ignorerade icke önskvärt beteende och belönade lugn och stillhet med beröm och klapp.

Godiset gör säkert sitt till. ;) Min var också väldigt lugn annars, nervositet var nog fel ord, otålig förväntan bättre! Hur som helst så gjorde jag som du; ignorerade icke önskvärt beteende och belönade lugn och stillhet med beröm och klapp.
Otålig förväntan låter mer klockrent på den här hästen!

Jag får väl fortsätta som jag gör (med mindre godis kanske) och se om det blir någon förändring. Det verkar som att ägaren har kunnat träna bort beteendet just vid matdags, då slutar hästen upp och backar självmant bort från en. Annars får hon ingen mat. Så träningsbar verkar hon vara i alla fall :p

Ja man får ju individ anpassa. Vissa behöver inte godis därför skrev jag beröm/godis:)
Tror dom andra tipsen var bättre än mina
Hoppas att det går bra i alla fall:)

Jag tycker det låter mest som att hästen är ouppfostrad. Den behöver lära sig att den ska stå stilla vid uppsittning, att den ska sänka huvudet vid tränsning, att man inte går på folk och sparkar med frambenen. Ta gärna hjälp av någon tränare med detta, det kan vara svårt att veta hur man ska göra för att bryta såna ovanor på egen hand.

Jag skaffade för några veckor sedan en ny medryttarhäst. En helt otroligt trevlig individ, men rätt otålig som tar sitt uttryck i att hon blir buffig och sparkar med frambenen. Ägaren tror att det beror på att hästen tidigare stått i ett livligt stall där det hände mycket. Nuvarande stall (och ägare) är något lugnare.

Hon får alltid en tillsägelse när hon sätter igång. Jag brukar backa henne och/eller fösa undan hennes huvud om hon är framme och puttar på mig. Ägaren har sitt eget sätt att säga till på. Hästen slutar alltid, för stunden. Men hon är envis som synden och ger sig inte.

Värst blir hon vid tränsning och uppstigning. Även när hon vill ha uppmärksamhet och/eller tycker att hon förtjänar godis.

Det märks tydligt att hon har bråttom att få komma ut när tränset väl kommer fram och hon viftar runt med huvudet en del innan man väl får på tränset, då står hon stilla. Jag tror att hon möjligen inte gillar nosgrimman och ska se om det blir bättre av att ta av den, men i övrigt känns det som att hon behöver träna upp sitt tålamod en aning.

Vid uppstigning är det samma visa. Vi är alltid två när vi rider och jag brukar hjälpa den andre personen att komma upp på sin häst. Min blir då otålig och vill komma iväg, hon skrapar med hovarna och puttar med huvudet. När jag väl ska hoppa upp står hon dock oftast helt stilla.

Det här verkar ha pågått ett tag, finns det något man kan göra för att få bukt med det?
Jag tycker du först ska prata med ägaren för att se om den gör så med hem också.
Sen tycker jag ni gemensamt bestämmer hur ni ska jobba så ni gör på samma sätt.

Jag tycker det låter mest som att hästen är ouppfostrad. Den behöver lära sig att den ska stå stilla vid uppsittning, att den ska sänka huvudet vid tränsning, att man inte går på folk och sparkar med frambenen. Ta gärna hjälp av någon tränare med detta, det kan vara svårt att veta hur man ska göra för att bryta såna ovanor på egen hand.
Ja, att putta runt på en får hon inte göra, inte heller sparka i väggarna. Ägaren har alltid tillrättavisat hästen och är konsekvent. Jag ser mig också som konsekvent. Så förhoppningen är att beteendet slutar med tålamod. Om det inte gör det får jag ta upp med ägaren om tränare kan vara ett alternativ :)
Jag tycker du först ska prata med ägaren för att se om den gör så med hem också.
Sen tycker jag ni gemensamt bestämmer hur ni ska jobba så ni gör på samma sätt.
Ja, hästen gör samma sak med ägaren. Främst med ägarens partner vad jag förstått, som är den som rider/red innan jag blev medryttare. Partnern är inte konsekvent och har fått rätt rejäla kängor (från hästens huvud) ibland. Så illa ställt är det inte för mig i alla fall.

Och givetvis kommer jag prata med och komma överens med ägaren först innan vi bestämmer något, men det hindrar ju inte från att jag frågar här efter tips.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 684
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 236
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 147
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar