tips på aktiviteter för 6åring

Torktumlare

Trådstartare
Om en vecka mån-ons ska jag passa min lillebror Adam precis fyllda 6år. Vill att han ska ha kul och skulle behöva tips på aktiviteter vi kan göra. Jag har bil så vi kan förflytta oss men det ska helst gå att göra i Malmö. Så förutom att kolla på film och äta ute. Vad kan vi göra? Lekland kan bli lite tråkigt för honom utan vänner kanske? Vill göra något utan hans kompisar utan bara jag och han. En massa godis (det är ju lov ändå) ska införhandlas och många kuddar och filtar så vi sover mysigt. Men annars? Vad för kul gillar era barn? Vad brukar ni hitta på?

Sv: tips på aktiviteter för 6åring

Gå på bio brukar vara en hit! Man får ju anpassa aktivitet efter barn, vad tycker han om att göra? Är han aktivt barn eller ett lugnt barn?

Min dotter, snart fem år, tycker om att; gå till biblioteket. Brukar finnas barnavdelningar som är helt suveräna. Gå till simhallen och bada. Jätte kul och aktivt, men man måste vara uppmärksam som vuxen, det räcker med att titta bort i 10 sek för att olyckan ska vara framme! Just nu passar det väl bra att åka pulka tillsammans, brukar vara mycket uppskattat att man åker ihop. Åka skridskor?
Man kan gå till ett stall eller liknande och klappa på djur. Gå i djuraffärer är annars ett tips.

För hemmapyssel så kan man baka tillsammans, göra gipsfigurer, finns massor pyssel om du googlar lite!

Hoppas ni får det trevligt!:)

Min snart 6-årige son kan absolut uppskatta några timmar på ett lekland utan att ha sina syskon eller kompisar med sig, han roar sig själv där.
Simhall kan vara ett bra alternativ, om han har vattenvana sedan tidigare. Det ställer ju lite krav på dig dock... Sen är det ju väldigt olika vad barn är intresserade av. Min son skulle garanterat kunna tillbringa några timmar i något industri- eller hamnområde och studera vad "stora maskiner" jobbar med och tycka att det är en höjdardag, likaväl som han skulle kunna roa sig med att fara runt på en bra lekplats utomhus i några timmar (förutsatt bra kläder som stänger ute fukt).
Är han djurintresserad kan ni kanske åka till Jägersro och stå vid trav- och galoppbanorna och kika på när hästarna springer fort eller gå in i ridskolestallet och klappa småponnyer. Eller en promenad längs stranden (Ribersborg heter det va?) och se om ni kan hitta några fynd som flutit iland.
6-åringar är ju faktiskt själva rätt så medvetna om vad de tycker är kul att göra, så varför inte utnämna en eftermiddag till "Adams val", när han själv får styra vad ni ska göra - lite uppstyrt av dig bara, t.ex "får inte vara hemma, måste vara i malmö, får kosta max XXX kr" etc.

Tack för svar! Pulka älskar han desvärre har vi ingen snö i malmö:angel: Skridskor är bra och nära! Ska fråga. Han älskar vatten så simhall är också kul även fast vi är på vattenlandet var söndag så kan jag ju fråga honom. Han gillar inte djur, jag har ju jbbat på jägersro så hade han gillat det hade vi tagit en tur dit. Men det går bort. Han gillar bilar och typ...Matcho "kill" saker men nu har jag förslag att lägga fram. Leklandet är svårt för mig eftersom att jag vill vara involverad. Biblioteket är ett jättebra förslag också! Och pyssel

När jag passar min lillasyster på 5 snart 6 år, så brukar vi gå på badhuset, åka till leos lekland (där även jag springer runt, vi tävlar i vem som åker fortast osv) och så brukar vi gå på stan och fika vilket hon tycker är mysigt. Även sådanna saker som att hyra en film som hon vill se, låna böcker eller annat brukar uppskattas! Hon är dessutom bra på att roa sig själv, och sitter gärna en stund och målar osv. Dessutom ska ju hundarna ut, och de gillar hon så då brukar vi ta varsinn och gå en liten sväng, kasta lite snöbollar åt dom osv.

Jan - mars alla dagar 10 - 15... Vuxen 200 kr
april - sept alla dagar 10 - 17 (entren öppen till 19)

Har varit där med skolklass för länge sedan och det roligaste är att åka dit på våren/försommaren när alla djuren har fått söta små ungar!!

Trodde inte det var det men min bror var där här om helgen :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 458
Övr. Barn Sonen fyller 9 år snart och vill ha kalas. Han kommer bjuda sina närmaste vänner så om alla kan blir det ca 8 barn i den åldern. Vi...
Svar
15
· Visningar
2 276
Senast: Tassa
·
Småbarn Hej! Jag ska på kalas i helgen för min bästa väns 4-åring. Vi har en väldigt bra relation och när jag frågade hans mamma vad han ville...
Svar
19
· Visningar
1 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka