Tips på aktiv mellanstor hundras?

Emmahpemma

Trådstartare
ja, jag funderar på att utöka hundflocken med en kompis till. Har en schäfertik nu.

Det jag söker är en aktiv hund, 40-50cm hög, ska vara pigg o alert. Helst inte långhårig, men jag har klippmaskin . :angel:

Jag bor i lägenhet nära skogen, har häst, så hunden får följa med dit. Tränar agility lydnad m.m. Har tävlingsambitioner..

Vad ska jag skaffa för hundras?

Sv: Tips på aktiv mellanstor hundras?

Min DSG är 40 hög och är väldigt rörlig o aktiv :D

Med enb DSG kan man nog göra allt och jag har ju även en sch/bc blandning.

en mellanpincher? eller heter det bara pincher nuförtiden?
Annars har du cockerspaniel, men den är liite mindre och långhårig ;)
Världens roligaste hundar dock! ( ja, jag har en :D )

Någon spaniel eller retriver.
Jag rekommenderar Flatten fast då kanske man får vara beredd att köra lite små apportering och en del spår.
Jag har 2 flattar som är totalt olika.

Min äldsta är stor och kraftig med massor av päls när vi gick lydnadskurs satt ahn mest å pep för att det var tråkigt. Och ahn är alldelles för klumpig och kortbent för att kunna bli bra på agility. Apportbockar och liknande är det med helt ointressant. Däremot är han kanon duktigpå spår. Kör viltspår nu och ska väll trassla oss in i bruksgrenarna farmöver.

Min lilla å andra sidan älskar lydnadsträning då han måste hållas någolunda lugn för att koncentrera sej. Älskar att apportera är jätte lättbyggd medlånga ben och smal kropp med lite hårväxt. Ska tränas i agility och lydnad. Lägger man ett spår på 20 meter så tar det en kvart för honom att gå de för han fattar nada.

Flatten överlag passar till det mesta och älskar allt man gör med dom. Dom är ganska aktivitetskrävande men vad aktiviteten är spelar mindre roll.

Mellanpudel, Cocker spaniel och Tollare kanske kan va värt att titta närmre på??

Kanske något stora, men korthårig collie? :d

en finsk lapphund dom är jätte söta behöver mycket motin å är väldigt aktiva samt lyhörda jättebra på te.x agillity eller följa med ut å skogen när man rider. mellanstora är då långhåriga men har oftast bra pälskvalite. älskar att hålla på med aktiviteter!:D

eng. staffe :idea:
Jag har en tik på snart 1 år som jag tävlar lydnad med.
Helt underbar hundras

WHIPPET:laugh::love:

Finns ingen mer underbar ras. Lagom stor, ingen jobbig päls och följer med på alla möjliga upptåg:D

Kärvänlig ras som tycker om att vara nära, stabilt psyke och så vänlig mot alla. Frisk ras är pigg och alert ute och lugn inomhus, vilket ju passar perfekt i lägenhet;)

Du kan hålla på med utställning, race, agility eller lure coursing. Vet även de som tävlar i spår med sina whippar:laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 222
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 623
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 851
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 190
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka