Tips önskas

D

dragonlady

En av mina katter har varit dålig i magen en vecka nu hon Spyr ibland flera gånger om dan, i mellanåt går det bra 1 till 1½ dygn men sen börgar hon igen.
Hon dricker och kissar som hon ska och avföringen är normal men hon gör bara en liten hög varannan dag just nu och hon är lika pigg som vanligt.
Det hon får behålla är onaka fil som jag börgade ge för några dagar sen och mycket små portioner kokt fisk, äter hon för mycket eller tuggar i sig någon torrfoderbit (Hills) så spyr hon på direkten.
Jag misstänker att hon fått i sig någon bakterie eller dyl men vad det än är så har det inte påverkat mina andra katter.

Har ni några tips på vad som kan vara bra för hennes mage eller om vad det är hon råkat ut för?

Sv: Tips önskas

Det första jag tänkte på var att katten var laktosintolerant.

Men om den har kunnat behålla filen så är det konstigt. Annars låter det exakt som min minsting. Hon var allergisk mot mjölk men jag gav henne fil och fattade inte vad det var... tillslut kläckte min mamma idén om laktosen och jag slutade ge henne allt sånt och hon mådde bra efter en vecka.

Men det kan ju vara nåt annat också... Men jag skulle testa att byta torrfoder, det kan innehålla nåt mjölkprotein eller likn och sluta ge allt som det kan vara mjölk i...

Hon är inte laktosintolerant hon börgade spy flera dagar innan jag börgade ge henne fil och har aldrig haft några besvär med mjölkprodukter och just nu är det bara filen hon inte reagerar alls på.

Hon har ätit samma torrfoder i tre år så jag tror inte att det är problemet.

Det hela börgade plötsligt, jag har en vag misstanke om att hon kan ha ätit något olämpligt men tycker att hon borde vara bra vid det här laget.

Katter blir lätt uttorkade om de kräks och inte får behålla vätska. Min katt började kräkas så där förut och fick rådet av veterinär att åka in om det inte gav med sig inom kort (några timmar). I annat fall kunde dropp bli aktuellt. Eftersom detta har uppkommit helt plötsligt och du inte har någon aning om vad det är, tycker jag att du ska ringa veterinären på en gång...

Vinterkräksjuka? Det kan vara läge att åka till vet och få henne uppvätskad och ev. antibitika o de är någon bakterie misstänkt. Min hona hade kräkningar och diarre ett par dagar, gick över direkt med antibiotikaspruta. Har de väl blivit dåliga kan de ha svårt att bli bra på egen hand.

En tanke som slog mej är att prova ge mjölksyrebakterier åt katten. Det finns ju såna i kapselform, (heter Gefilus i Finland) öppna kapseln och strö "mjölet" över maten. När mammas lilla kisse bara spydde och hade diarre gav vi nån sån åt kissen och det funkade. Det ger man ju åt människor om de har nån obalans i magen..

Det är inga problem på vätskefronten hon både dricker och kissar normala mängder.

Nu har hon inte spytt på ett dygn igen (ta i trä) men hon har bara ätit fil, pytte lite fisk och en ordentlig slurk av min frukostfullkornsvälling som hon snodde bakom min rygg så jag hoppas det har vänt.

Enbart en pytte liten spya dom senaste dygnen och i dag har hon ätit lika mycket som i går fast hon slapp sno vällingen utan fick lite egen på ett fat. Den lilla damen gorde även ett försök att sno mitt äpple men det tror jag inte hennes mage skulle tåla, fick dock en mycket sur blick när jag stoppade henne.

Man måste dock hålla ett öga på henne för hon försöker komma åt torrfodret och det finns inte en dörr som hon inte kan få upp.

Undrar hur länge jag ska vänta innan jag vågar låta henne försöka äta torrfoder och normala portioner fisk igen?

Varför ringer du inte till veterinären och hör dig för? Fråga är ju gratis... ;)

Har pratat med vetrinären den enda som finns i närheten han sa att jag antingen kunde avvakta eller komma in med henne men att det inte var mycket han kunde göra åt vanliga magproblem.

Men hur länge har hon vart sjuk nu då?? Var det länge sedan hon åt sitt vanliga foder?

Nu har nästa katt börgat spy men hon äter hyfsat och dricker som hon ska i alla fall.
Den första katten mår fortfarande inte bra och spyr någon gång om dan men får behålla allt flytande och lite fisk och burkmat men inget torrfoder.

Åker hem i morgon och ska ringa min vanliga vetrinär direkt på måndag morgon men till dess har någon något tips om vad dom har råkat ut för?

Alla mina katter är fullt vaxinerade och innekatter.

Blev faktiskt lite irriterad på den lokala vetrinären, är det vanligt att vetrinärer på landet anser att katter inte är mycket att behandla och att det är kor och liknande som räknas?

Tyvärr är det inte ovanligt att veterinärer inte är intresserade av att behandla katter :(

Det kan ju vara både ett virus eller en bakterie de åkt på, hoppas du får ordning på dem. Här har min gammelhane varit risig i magen ett par dagar men det hjälpte med en diarréstoppande jag har hemma, och lite svält.

Om man är stordjursveterinär så är det dessa djur man prioriterar, men jag tror inte att det är någon smådjursveterinär som inte är intresserad av att behandla katter.
Jag tycker att du ska åkat till veterinär och få dem undersökta.

Ja jag tycker också att du ska ta dem till veterinären eftersom hon vart sjuk så länge... och att den andre kissen också blitt sjuk.

Är man distriktare är man ju ofta enda veterinären på mils avstånd, och även om lantbruksdjur ska prioriteras tycker jag inte det är ok att de nekar tex akut behandling av honkatt som behöver snittas. Har tyvärr hänt :crazy: (Jag känner uppfödaren i fallet, båda ungarna dog när honan sedan blev snittad när nästa vet gick på jouren).
Samma veterinär förslår rutinmässig avlivning tex vid magproblem, rumsrenhetsproblem osv.

Jag är glad att jag bor i ett område där jag kan välja en vet som är intresserad och ställer upp när det krisar.

Kom äntligen hem i söndags och ringde vetrinären på direkten efter att han kollat dom på måndagen så fick jag beskeded att det troligen berodde på dåligt foder.

Jag börgade på en ny förpackning av Hills i julhelgen eftersom katterna uppskattar en ny öppnad förpackning och skulle få något extra i helgen, vetrinären trodde att det var något fel antingen på just den påsen eller hela tillverknings omgången.

Nu ska dom gå på diet i några dagar och förhoppningsvis är dom ok efter det.

Påsen var Hills kyckling med utgångsdatum 10 2006 har någon annan här fått problem med det fodret?

Ge henne kokt ris och kokt torsk under ett par dagar, kanske en vecka. Endast! Vatten självfallet.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
491
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 458
Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 516
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 824
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama