Tips om vad hältan kan vara!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ansk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 229
A

ansk

Vår ponny tränade dressyr på tisdan och hoppning på onsdan och ingen hälta syntes då. Skritt på torsdan och vila på fredan. På lördan var hon något varm i hö. fram neråt kotan och över hoven. Skrittades ut då. Söndan var värmen kvar, hon skrittades och när jag sprang med henne till hagen (trav) såg jag att hon haltade på hö.fram. Måndan vilade hon men värmen (lite) och hältan i trav bestod. Samma sak på tisdagen. Hon har puls i kotan och är ca 2 grader halt.

Vad tror ni att det kan vara för någonting och vad kan det bero på?

Veterinär har tillkallats så ni kan vara lugna men inte heller han visste riktigt vad det är.

Sv: Tips om vad hältan kan vara!

Jag är oxå inne på att det borde ha hänt i hagen. En vrickning kanske? Kan tillägga att hon ofta har gallor och att hon alltid har större galla på hö. fram än på vä. fram. Hon hade kotledsinflammationer i båda fram för knappt ett år sedan.

Om hästen har värme och puls så tycker jag att hovböld hamnar på listan över misstänkta orsaker? Hästen kan naturligtvis ha halkat/sträckt sig, och listan kan säkert göras längre ..

Hovböld kan vara ett bra tips kanske. Men veterinären sa inget om det och han tittade noga i hoven. Men jag har hört att hästar lättare får hovböld av snösulor, vilket vårt sto har. Det är mitt i skoperioden. Nu har ponnyn blivit behandlad i kotleden och står i sjukhage. Genast blev det skillnad. Värmen är nästan helt borta och hon haltar inte när hon travar längre. Nu är det kallt och hårt och tidigare när hon haltade var det plusgrader och lerigt. Gallorna är oxå borta nu.

Du hade rätt, det var en hovböld. Idag hade vi hovis ute igen och hon sa direkt, utan att vi berätttat att ponnyn varit halt, att hon hittade en gammal hovböld. Hon frågade först om ponnyn varit halt nyligen... Mitt i prick! Det rann ju lite svart ur ett litet hål men ponnyn är inte halt, värmen är borta liksom pulsen och då är det väl bara att köra på? Det tyckte hovis i alla fall. Hon tyckte även att det var konstigt att vet. inte sett att det var en hovböld.

Har vart med om MÅNGA gånger att vet inte ens "brytt" sig om att kolla om det var hovböld vid plötslig hälta. Oftast om dom har puls i benet + värme, blir halta över en natt och rejält dessutom kollar jag alltid först om det sitter något o klämmer eller om en hovböld är på g. Och oftast med ovanstående symptom (med 99% säkerhet) är det en hovböld, eller att hästen trampat på någon sten (eller nåt annat hårt) och fått en blödning i sulan.

skulle oxå satsa på hovböld...

min var ohalt, men rörde sig inte "som jag ville", jag som ägare såg att det var NÅGOT med hästen...

så kläm på hoven!

Intressant hantering av vet... Behandlandes verkligen kotan utan att den fanns reaktion? Om det nu var hovbölden som orsakade hältan?

Misstänker man hovböld är bästa åtgärden att börja med hovslagaren. Veterinärer är urusla på hovbölder är min erfarenhet. De bra veterinärer jag känner till kallar alltid ut hovslagare om det finns hovböldsmisstanke, de vet att de själva inte klarar ut det.

Skönt att det var så enkelt, det blir oftast joxigare med ledgrejor...

eller så lägger man jodopaxomslag i några nätter och ser om det sipprar ut nått... gjorde jag, efter 1-2 nätter så tryckte jag lite med hovkratsen och då kom det ut var och lera!!! (sen kom hovis och fixade så det blev bra, men då var det konstaterat!)

Kotan sprutades eftersom hon var ännu mer halt efter böjprov. Men det var 2 grader redan innan böjprov. Kan hon ha haft både hovböld och kotledsinflammation då?

Jag själv misstänkte inte hovböld från början eftersom mina hästar aldrig haft någon sådan och jag då inte vet de typiska symptomen. Det var därför jag ej tillkallade hovslagare.

Måste man ta av sko + sula för att kunna se och förstå att det är en hovböld? Min vet. kände o klämde lite men han tog ju inte av skon och så. Hovis sa att vår ponny har platta hovar (fullblodshovar) och att det är mkt vanligare med hovböld då. Stämmer det tycker ni Bukefolk?

Har vart med om MÅNGA gånger att vet inte ens "brytt" sig om att kolla om det var hovböld vid plötslig hälta. Oftast om dom har puls i benet + värme, blir halta över en natt och rejält dessutom kollar jag alltid först om det sitter något o klämmer eller om en hovböld är på g. Och oftast med ovanstående symptom (med 99% säkerhet) är det en hovböld, eller att hästen trampat på någon sten (eller nåt annat hårt) och fått en blödning i sulan.

Jo, är ju tyvärr så.
Även om man ska tillkalla hovis kan det ju även va bra att ha en visitertång hemma. Misstänker man då hovböld och hästen reagerar kanske man kan be hovis kolla om det är hovböld på en gång.

man bör ta av sulan, ja... men med sula å borde den vara mer skyddad för hovböld!

vadårå?

det är ju ingen sten som trycker underifrån osv?

min har bara haft utan sula

vadårå?

det är ju ingen sten som trycker underifrån osv?

min har bara haft utan sula

Kanske menar iaf man har halv eller flappsula det det kan komma in föremål under och fastna..?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 773
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 988
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 205
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 642
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka