tips om skydd mot bitande insekter?

J

JennyPettersson

Hejsan!
Är det någon som vet något bra sätt att skydda sig själv och framför allt sin häst från sommarens alla bromsar och andra bitande insekter? Vad kan man göra mer än att spraya på medel och att rida sent eller tidigt på dygnet? Finns det någon som vet? eller finns det någon som kan tipsa om någon bra flugspray? Det är inte alltid så kul att sitta varje ridtur och slå bort broms efter broms. Varken häst eller ryttare kan slappna av. Väldigt tacksam för svar. Jenny

Sv: tips om skydd mot bitande insekter?

Har hällt på något som heter Switch (stavning?) på mina hästar idag för första gången. Har ingen erfarenhet av det sen tidigare så jag vet inga resultat men har hört andra som är nöjda med det.:laugh:

I en tråd här i våras var slutsatsen den att för knott och myggor häller man på Absorbine Ultrashield (den svarta flaskan med vit text) och för bromsarna har man på Bremsen Blocker. Ytterligare smörjs skapet med fet salva och öronen täcks lämpligen med flughuva. Och så hoppas man att det egna lokala beståndet av insekter förstår detta också!!

haha, måste ha missat den tråden...
Alternariv på feta salvor att smörja på?

Feta salvor - ingen större skillnad. Den skall vara mild för att kunna användas ofta och så i rikliga mängder så inte odjuren har en chans att ta sig förbi salvan. Så den billigaste som finns brukar bli bra :) Här finns t.ex. Helosan i 2,5 kgs burkar vilket blir rätt billigt. Vanligt vitt vaselin används också. På min häst funkar det inte att lägga skillingaryds hästsalvan (4 Ess) för ofta på skapet, verkar "bränna" honom och han hugger efter mig när jag skall smörja. Händer inte om jag bara använder Helosan-liknande salvor. Molniga dagar funkar även vanlig matolja, trist nog kan den börja "koka" i solen så det är inte bra soliga dagar.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 666
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 895
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit