Tips om liten smäcker hingst ?

B

Barro

Hej!
Jag ska betäcka mitt halvblodssto som är väldigt stor o grov i typen.
Vill ha en lite mindre nättare, mkt smäcker hopphingst. Har någon förslag på en sådan eller vet ni någon internetsida jag kan besöka där det finns hingstar att hitta? Tack i förhand för er hjälp!

Sv: Tips om liten smäcker hingst ?

Vad har stoet för stam ?
Vad har hon för fördelar/nackdelar ?

Vad skall du ha fölungen till ? Själv ? Sälja ?

Liten kan jag hålla med om men inte smäcker? Han ser ju som de flesta andra Stakkato-söner ut som en liten korv modell new forest-ponny! Den som är ädlast av S-sönerna är väl Stalypso, men inte ens han kan kallas smäcker...

http://www.group2008.se/Saint_Amour_Stamtavla_Webb_.pdf

Finns Empire kvar? Annars är väl han mindre och ädel. Tornesch tycker jag är ädel men vet inte riktigt hur stor han är. Fighting Alpha är inte gigantisk men av mkt bra typ. Smäcker kanske man dock inte kan kalla honom heller...

Jag valde Last Liberty just därför att jag ville ha en lite smäckrare hingst. Sedan hade han höga ridbarhetspoäng och det är ju aldrig fel :)

New Balance ska enligt Blup lämna mindre avkommor, Det ska även Majim G, Non Stop R, Lambourhini, Acacio, Dirco Hästak och Feliciano göra. De 2 sista är kanske inte de smäckraste i gruppen. Vad har du för sto?

Cuper kanske, han borde ju kunna lätta upp en del.

Acacio kanske? Lämnar litet, och de jag har sett har inte varit särskilt grova.

Cyklon, elegant knappt medelstor Cardento son som gjort allt rätt hittills, goda framgångar på årgångstävlingar, redan placerad upp till Svår klass. Hans första 3-åringar visades i år med goda resultat, visserligen bara 3 men det är alla som finns.
Se för sjutton till att Cardento sönerna får en chans i aveln, duger avkommorna åt Roffe, Rodrigo, Whitakers och andra toppryttare, så borde det räcka till på hemmaplan med. Inte minst inne SM förra helgen var ju en parad av Cardento avkommor.
Algot är inte heller så stor men jag tycker Cyklon verkar vara av bättre typ.

Jag kan tipsa om Cuper, som lämnar lite mindre mkt ädla individer som ofta rör sig bra (många har fått 9a på galoppen)

Last Liberty har jag själv ingen erfarenhet av men har ofta tänkt på honom till lite större ston

Håller med, vill man ha fram en liten och smäcker filur så är Cuper ett utmärkt val!

Det var 17 huvudet på spiken! :rofl: Saint Amour, godkänd New Forest-korv. :bow:

SA kanske e lite "korvig",men min avkomma är av lättare typ o SA syskon är högre o mer långbenta.Men han är en hingst med spänst o kvickhet ;)

Såg att Acacio är nämd, har ett 4 årigt sto efter honom. Mamman är åt det grövre hållet, dock inte så stor, 162 cm, men har lämnat stort med andra hingstar.
Acacioavkomman är nu 157 cm och jag tror inte hon blir mycket större. Hon är smäcker, "typiskt sto", ser tjejig ut. Kort rygg och hals, rör sig bra med bra bakbensaktion, tuff och orädd i hoppning. Väldigt cool, inridningen gick helt problemfritt. Jag är mycket nöjd med min lilla häst :laugh:.

Jag gillar Saint Korv! Hade jag haft ett passande sto hade jag absolut övervägt honom. Spännande att höra att avkommorna ser så annorlunda ut.

Okej kalas (: Ska kika ifall han faller mig i smaken direkt ^^, Tack !

Okej tack! hihi det är så att stoet är itne mitt, utan en nära vän som ska ta på henne o vi ska dela på fölisen (: Är inte riktigt säker på vad on har för stam men ja ska titta det (:

Stoet har ju 9:or i hoppning, ngn 8:a tror ja... så vill ha en hingst som har någorlunda lika värden i hoppningen (:

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 418
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
677
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar