Tips om kattunge

Astralis

Trådstartare
Jag får hem min första lilla kattunge imorron kväll :) Jag har aldrig haft katt innan och tycker det ska bli väldigt kul men man är ju lite extra noga med alla förberedelser. Därför hoppas jag kunna få hjälp med lite frågor av mer vana kattmänniskor:D

Jag bor i en lägenhet på landet och har ganska stort utrymme som han kommer få härja fritt på. Kommer att vara innekatt, men ska få gå ut i sele om han vill. Har även två våningar och tänkte ha hans låda i badrummet och matskålarna i köket, båda rummen ligger på första våningen. Dock sitter jag nästan alltid på andra våningen på kvällarna, så när han kommer hem första kvällen kan jag ta upp honom och ha honom hos mig på andra våningen och kanske bara gå ner med honom med jämna mellanrum om han behöver gå på sin låda? Eller kommer han hitta ner själv till mat och låda om jag visar honom det direkt när han kommer hem?

Har ni några övriga tips om vad man kan göra för att få honom att känna sig trygg och trivas i sitt nya hem? Allt som har med katter och kattungar mottages gärna. Har läst på en hel del och har haft andra djur hela mitt liv men så fort det är nytt blir man lite nervös att man ska missa något, därav kanske lite dumma frågor:p

Sv: Tips om kattunge

Det första du ska göra när katten kommer hem till dig är att sätta den på lådan.Sen får han gå runt och undersöka i lugn och ro men det är ju självklart bra om du kan vara med.

Det bästa är om du kan ha katten på en begränsad yta till o börja med, tex ditt sovrum eller rummet där uppe där du är om kvällarna, där han har låda, mat o vatten. Sen när han känner sig trygg där så kan man succesivt utöka hans gränser.

Hoppas han kommer att trivas!

Okej, ja jag är lite överallt :p men det är kanske en bra idé att låta honom ha alla hans saker här uppe första tiden så att han får undersöka ett rum i taget. Jag kommer vara hemma mycket med honom nu i början och hålla koll på honom :) Tack

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
812
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 890
Senast: Badger
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama