tips om hur jag kan förlänga ättiden - hö

janna

Trådstartare
Behöver lite tips och råd om hur jag kan göra för att förlänga ättiden för ett gäng glupska ponnyer...

Samtliga är i normal - överhull. Fodras 3 ggr per dag (kan inte oftare pga jobb)

Problemet är att dom slafsar i sig sina högivor på kort tid, och jag kan inte ge mera mat!! :cool::grin::crazy:

Funderar på såna slow feeding nät, fast inte "begränsad fri tillgång". Alltså man ger de givor dom ska ha, tre ggr per dag i de "fritt, lågt hängande" näten. Någon som vet om det kan vara en idé? :)

Dom kan alltså INTE gå på fri tillgång, har provat två vintrar. En vinter med bal i hagen = skitdålig idé med smällfeta ponnyer, varav en fick fång.
Andra vintern begränsad fri tillgång i hemmabyggda nätkorgar, med mindre "nät" nertill. Samma sak, smällfeta små julegrisar som följd.

Så att ha slowfeeding-nät ständigt fyllda vågar jag och vill ej testa. Jag önskar bara förlänga ättiden... Tips och råd någon? :confused:

Sv: tips om hur jag kan förlänga ättiden - hö

Kanske ska tillägga att jag i flera års tid försökt få tag i halm, men här där jag bor är istort sett all halm jag köpt av jättedålig hygienisk kvalitet :cry: Så halm går bort..

I min hjärna dök det upp en bild av små ponnysar som jagade runt på aktivitetsboll a la hund:D haha, kan du inte prova bygga en? En tuss i taget!

Förlåt... men jag har inget säkert tips, gömma tussar kanske?

Det finns olika nät att prova :)
Jag använder ett som är 3x3 cm stora maskor nattetid till min häst. Det går saktare, ja, men de lär sig fort hur de ska göra.

Förutom det så har jag hängt upp ett större nät mellan två träd där de får frukost och middag. Då kan hästarna äta från båda sidor. Det nätet är med 4x4 cm stora maskor. Tar längre tid att äta upp än om höet läggs på marken.

Om du har träd i hagen kan du även bygga en egen aut.utfodring, vi har två hösäckar upphängda i träden som dimper ner kl 13.00. :)
Har även en till på gång, så förhoppningsvis slipper jag åka ut till hästarna för middagsfodringen också.

:idea: hockeyrink runt hagen, och höfyllda medicinbollar som dom kan jaga runt :rofl: Det hade varit nåt :D

Har kollat runt massor på nätet, minsta maskstorlek jag hittar är 3x3 cm :)
Tanken är (om jag köper nät) att dom ska hänga fritt i luften, utan att dom kan tryckas mot ngt. Dessutom vill jag försöka hänga dom så långt ner som möjligt (ingen har skor)

Även om man inte kan förlänga ättiden med hur mkt som helst, så måste jag på ngt sätt göra den längre än den är nu.... Kan nät vara en bra investering? Måste ha rätt många, därför vill jag gärna ha åsikter och tips så jag inte kastar pengar i sjön :D

i vårt stall har vi byggt hölådor där man kan äta från två håll.
lådorna är "toppmatade" och rymmer en normalgiva, och "innerväggen" lutar ut mot nätet så att allt hö ska gå att komma åt för hästarna.
nätet är gjort av armeringsnät som i original är 15*15 cm rutor, men det är ihopsvetsat (går nog lika bra med lite buntband) så att rutorna blir hälften så stora. iom att nätet är fast till skillnad från i hönät är det lite knepigt för hästarna även om rutorna är större än i vanligt hönät.

just min häst har lite problem med rutorna, de är troligtvis för små (i kombination med segt hösilage med långa strån) för hans stora mule, men alla andra hästar i stallet äter utan problem, med skillnaden att en normal frukostgiva om kanske 3 kg räcker nästan en halv dag :p

Det fungerar med mindre nät alá 3x3 cm om du har 3-4 nät på samtidigt. :)

Jag blandar hö och halm i småmaskigt hönät. Funkar fint och min häst har alltid halm kvar av nattgivan trots att han bara får 1 kg hö och 2 kg halm :) Fyller jag med bara hö så tar det slut fortare, men det tar ändå en bra stund så det är värt det. 4x4 cm har jag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 475
Foder & Strö Helst av allt skulle jag vilja ha slowfeeding nät både inne i boxen och ute i hagen men eftersom det finns fler än jag i mitt stall med...
2
Svar
34
· Visningar
11 328
Senast: Dandylinn
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
49 956
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar